De Circulaire Economie cirkelt haar weg omhoog

prullenbak met geld

Op donderdag 8 mei was ik in Pakhuis De Zwijger bij het Circular Economy Boostcamp. Het Boostcamp is een jaarlijkse cocreatie evenement van Circle Economy, het Groene Brein, de Groene Zaak, MVO Nederland en circa 200 doeners en experts. Alle deelnemers werkten meerdere dagen aan concrete circulaire doelen.

Een circulaire in plaats van de huidige lineaire economie zorgt dat grondstoffen een tweede leven krijgen. Jan Raes Jan Raes Sustainability advisor

Een circulair doel is bijvoorbeeld een slimme oplossing voor hergebruik van afgedankte apparaten en overtollig voedsel van een stad. Tijdens het Circular Economy Boostcamp ging het concreet om de doelen van Stad Amsterdam op gebied van herbestemming van vervuilde industriegronden en circulaire woon-werkgebieden. De Boostcamp geeft aan circulaire pioniers een podium om hun plannen aan te scherpen en verder te brengen.

Kijk in de la en je ziet dat we nog geen circulaire economie hebben

Iedereen heeft wel zo’n la vol oude mobieltjes, of een hoek met afgedankte tablets en computers. Wat ooit het nieuwste van het nieuwste was, met een hoge prijs, is verworden tot niet meer dan elektronisch afval dat nauwelijks iets waard is. Inzamelacties zijn een tijdelijke oplossing om de bestaande elektronische afvalberg aan te pakken en recyclen. We verwachten dat ontwerpers met nieuwe en slimmere oplossingen komen voor dit probleem, maar we blijven zelf jaarlijks onze apparaten vervangen. Zo zie je dat de circulaire economie op dit vlak nog niet goed draait. Grondstoffen zijn niet oneindig voorradig, en die la mag ook wel eens opgeruimd worden. Dus wat moeten we met dat afval?

Afval verdient een tweede leven

Jaarlijks produceert Nederland circa 60 miljard kilo afval. Iets meer dan 50% van het afval zamelen we gescheiden in. Ons afval bestaat vooral uit grondstoffen met een toekomst. Grondstoffen die we hard nodig hebben voor alledaagse toepassingen zoals laptops, wasmachines, mobiele telefoons, windmolens. Nu is de economie nog vooral lineair. We halen grondstoffen uit de aarde, maken producten en na eenmalig gebruik is het afval. Een circulaire in plaats van de huidige lineaire economie zorgt dat grondstoffen een tweede leven krijgen. Er komen nieuwe diensten die afgedankte spullen weer opknappen, repareren, onderhouden, een tweede leven geven, tweedehands verkopen of recyclen. Ons overtollige voedsel hoeft geen afval te zijn als we het biologisch laten afbreken in grondstoffen die nuttig zijn voor de natuur.

Waar bloeit het circulaire denken?

Er zijn de voorbije jaren steeds meer voorbeelden te vinden van hoe we anders omgaan met grondstoffen en afval. Vanaf 1990 liet tapijtleverancier Interface Carpets onder leiding van Ray Anderson haar grondstofbehoeftes in kaart brengen. Vervolgens ging het bedrijf in de jaren daarna stelselmatig alle grondstoffen voor nieuwe tapijten door hergebruik invullen. Het resultaat is een financieel gezond miljardenbedrijf op basis van hergebruik van grondstoffen. Rond 2002 verscheen de klassieker "Cradle to Cradle" van biochemisch wetenschapper Michael Braungart en architect William McDonough over het ontwerp van producten en woningen die we in nuttige onderdelen uit elkaar kunnen halen om te hergebruiken. De Blue Economy van zakenman Gunter Pauli kwam vanaf 2010 sterk op de voorgrond. Zijn bedrijven planten bijvoorbeeld olifantengras op braakliggend terrein als herbruikbare grondstof voor kopieerpapier, brillen, verpakkingen en energie. Het nabootsen van principes uit de natuur is voor deze bedrijven een leidend principe. De natuur gebruikt immers haar eigen afval. De Ellen MacArthur Foundation bracht als authoriteit ook in 2014 het belang van de circulaire economie weer onder de aandacht bij de wereldleiders van het World Economic Forum. De wereld lijkt met deze pioniers als inspiratie op de goede weg te zijn naar een circulaire economie.

Grotere en kleinere spelers maken samen de cirkel rond

ABN AMRO zal de komende jaren als partner van MVO Nederland en Social Enterprise NL in dialoog gaan over deze nieuwe economie. De transitie naar een circulaire economie is een voorwaarde voor een duurzame toekomst. Circulair denken voorkomt dat producten en voedsel te snel als waardeloos afval eindigen. Er ontstaan nieuwe bedrijven voor het inzamelen, repareren, onderhouden en tweedehands doorverkopen. Via de netwerken van MVO Nederland, Social Enterprise NL en de bank zelf komen grotere en kleinere spelers samen. Onze klanten worden steeds meer bewust over nuttig hergebruik van grondstoffen. Dat groeiend bewustzijn vormt een goeie uitgangspositie om op termijn ook internationaal toonaangevend te kunnen worden. Cruijff zou tegen de ondernemers en consumenten, die het nog niet geloven, zeggen: "Je gaat het pas zien als je het doorhebt!"

Filteren op