Draghi is de baas

Man houdt hand bij oor

Alle ogen waren deze week gericht op de Europese Centrale Bank (ECB) die donderdag een persconferentie gaf. Nu wordt er altijd goed geluisterd naar wat de ECB wereldkundig maakt, maar deze keer ging de belangstelling niet alleen uit naar het aankondigen van maatregelen.

In de afgelopen weken kwam steeds meer in de publiciteit dat er onenigheid heerst in de top van de ECB Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

In de afgelopen weken kwam steeds meer in de publiciteit dat er onenigheid heerst in de top van de ECB over maatregelen om de economie te stimuleren, en dat bestuursleden niet erg gelukkig waren met de autocratische managementstijl van bankpresident Mario Draghi. Gisteren heeft Draghi laten zien wie de baas is bij de ECB, dat is hij. De rijen werden gesloten. Beleidsmakers gaven door het zetten van hun handtekening onder de inleidende verklaring aan dat er eenheid is over maatregelen om de economische groei te stimuleren. En de ECB is bereid om daarin ver te gaan. Als blijkt dat de economische ontwikkelingen in Europa tegenvallen of de inflatieverwachtingen verder inzakken, zal de ECB extra maatregelen nemen. De balans van de ECB zal worden vergroot met circa 1000 miljard euro en een uitbouw van het opkoopprogramma sluiten we niet uit. De financiële markten reageerden met een kortstondige lichte stijging van de rente. Al snel daalde deze echter weer naar het oude niveau.

De rente in de Verenigde Staten liep afgelopen week licht op. Positieve macrocijfers lagen hieraan ten grondslag. Als de Amerikaanse economie een gezonde groei laat zien, zal de Amerikaanse centrale bank namelijk ruimte zien om de rente te verhogen. Daarnaast speelt een rol, dat grote Japanse beleggers hun heil elders zoeken omdat de Japanse rente onder druk staat nadat de Japanse centrale bank vorige week een enorme uitbreiding van steunmaatregelen aankondigde.

Beurzen herstellen verder

De macrocijfers van deze week waren gemengd. In de Verenigde Staten zagen we goede cijfers over het ondernemersvertrouwen en de inkoopmanagersindex. Woensdag maakte salarisstrookverwerker ADP bekend dat er 230.000 banen waren bijgekomen in de afgelopen maand, in plaats van de verwachte 220.000. In Duitsland vielen een aantal cijfers weer tegen. Zowel de industriële productie, als de fabrieksorders, lieten een bescheiden stijging zien in september. Men verwachtte een sterkere inhaalvraag na de vakantieperiode in augustus. Maar de macrocijfers mochten het positieve sentiment op de beurzen niet drukken. Het herstel op de beurzen, dat vorige week al was ingezet, ging afgelopen week door.

In Amerika behaalden de Republikeinen een overwinning in de Amerikaanse Congresverkiezingen. Zowel in het Huis van Afgevaardigden, als in de Senaat, ziet president Obama zich geconfronteerd met een Republikeinse meerderheid. Dit zal het uitvoeren van zijn beleid sterk bemoeilijken. De toonaangevende aandelenindices S&P500 en Dow Jones Industrial bereikten nieuwe recordstanden. Ook de Japanse Nikkei-index behaalde deze week de hoogste stand in vijf jaar. In Europa zagen we ook positieve beurzen, zij het dat records hier niet werden gebroken. Alhoewel wij verwachten dat beurzen nog nerveus kunnen blijven in de komende weken, zien wij de recente marktvolatiliteit als een zogenoemde 'mid cycle' correctie en niet als het einde van de stijgende aandelenmarkt die begon in 2009.

Derde kwartaalcijfers en een downgrade

Deze week zagen we weer een stroom aan bedrijfsnieuws voorbij trekken, al waren het voornamelijk de middelgrote en kleinere bedrijven. Van de grote large caps kwamen DSM en ING deze week met cijfers. De cijfers van DSM werden goed ontvangen door analisten, al kwam de nettowinst in het derde kwartaal 10% lager uit. De omzet nam wel toe met ruim 5% en het bedrijf gaf aan te verwachten dit jaar aan de marktverwachtingen te kunnen voldoen. De koers van het aandeel reageerde positief en steeg met 3%. ING maakte beter dan verwachte derde kwartaalcijfers bekend, dankzij sterke netto rentebaten en een verdere daling van de voorzieningen voor slechte leningen. Verder zagen we deze week cijfers van o.a. de bouwers Heijmans en BAM. De cijfers van BAM waren goed. Heijmans gaf een winstwaarschuwing en zag bijna 14% aan beurswaarde verdampen.

Dinsdagavond maakte kredietbeoordelaar Standard & Poor's bekend de rating van Rabobank Nederland neerwaarts te hebben aangepast, van AA- naar A+. De downgrade maakt deel uit van een bredere afwaardering door S&P. Zij verwacht dat zij voor alle grote Nederlandse commerciële banken de rating verder zal verlagen voor eind 2015. De markt reageerde nauwelijks op de downgrade. Naar onze mening blijft Rabobank een van de meest solide banken in Nederland.

Komende week kunnen we cijfers verwachten van o.a. Aegon, Ahold en Vodafone.

Voor wat betreft macro-economisch nieuws kijken we volgende week uit naar o.a. detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten en consumentenprijsindexcijfers uit China. Maar eerst vanmiddag in de Verenigde Staten het belangrijke banencijfer.

Filteren op