Draghi wijst de weg

Kruising wegen

Mario Draghi, de president van de Europese Centrale Bank (ECB), heeft donderdag in ongekend heldere bewoordingen aangegeven, dat de ECB de rente voor een langere periode op of onder de huidige lage niveaus zal handhaven.

Macro-economische ontwikkelingen zullen de komende week echter weer het nieuws domineren. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Na de persconferentie, die volgde op deze beslissing, schoten de koersen op de Europese aandelenmarkten omhoog. In het Verenigd Koninkrijk, waar Mark Carney, de nieuwe gouverneur van de Bank of England, een soortgelijk besluit bekend maakte, steeg de FTSE-index donderdag met ruim 3%. In de andere regio's in de wereld bleven de reacties meer gematigd, mede omdat de Amerikaanse markten gesloten waren in verband met Independence Day.

Portugal leidt niet tot echte crisis
Bij afwezigheid van veel richtinggevend bedrijfsnieuws werden de internationale aandelenmarkten ook de afgelopen week gedomineerd door macro-economisch nieuws en communicatie vanuit de verschillende centrale banken. Het begin van de week stond nog in het teken van uitspraken van verschillende vertegenwoordigers van de Federal Reserve, die bleven benadrukken dat het afbouwen van obligatieaankopen nog geruime tijd op zich zou laten wachten en dat dit in nog sterkere mate geldt voor het moment waarop de rente wordt verhoogd.

In het midden van de week brak in Portugal een politieke crisis uit, waarbij twee ministers het veld moesten ruimen. Het rendement op Portugese 10-jaars staatsobligaties steeg daardoor afgelopen woensdag tot boven de 8%, bijna 2%-punt hoger dan op maandag. Omdat het hier transacties op de secundaire markt betreft, heeft het geen direct effect op de financiering van de Portugese staatsschuld, omdat die loopt via de Europese steunfondsen (tegen een lagere rente). De crisisachtige sfeer in Portugal leidde wel tot koersverliezen op de aandelenmarkten, niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten en de opkomende markten.

Het negatieve sentiment werd echter onmiddellijk doorbroken door Mario Draghi en Mark Carney met hun opvallende uitspraken over het lang laten voortbestaan van de lage rente. Op zich is het opvallend dat centrale bankpresidenten zich op deze manier vastleggen voor het toekomstige beleid en daarmee hun flexibiliteit prijsgeven om te reageren op veranderende economische omstandigheden. De aandelenmarkten trokken zich daar overigens niets van aan en de AEX steeg donderdag met 2,5% tot 354,5 punten, waarmee de weekwinst ten opzichte van vorige week vrijdag op 2,9% uitkwam.

Resultatenseizoen gaat van start
De komende week zullen geleidelijk aan de resultaten over het tweede kwartaal van 2013 binnendruppelen. Traditiegetrouw zal het de Amerikaanse aluminiumproducent Alcoa zijn die hiermee aftrapt. Later in de week zal ook JP Morgan Chase de resultaten publiceren. Macro-economische ontwikkelingen zullen de komende week echter weer het nieuws domineren. Daarbij kijken we met bijzondere belangstelling naar voorlopige gegevens over het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten (van de University of Michigan), waaruit moet blijken of het recente herstel hierin zich in juli voortzet. Daarnaast verschijnen er de komende week cijfers over de Chinese inflatie in juni, de stand van de overheidsschuld in de Verenigde Staten en cijfers over de industriële productie in mei in een aantal Europese landen.

Filteren op