Duurzaam beleggen is de toekomst

Zonnepanelen bevestigen

Met enige zekerheid is te stellen: in de toekomst wordt duurzaam beleggen de standaard. Momenteel vragen mensen zich misschien nog af waarom ze duurzaam zouden beleggen. Het antwoord is vrij eenvoudig, want natuurlijk is de totstandkoming van een houdbare wereld belangrijk. Daarom de vraag omgedraaid: waarom zou je niet duurzaam beleggen?

Als het rendement vaak minimaal hetzelfde is als bij traditionele beleggingen, waarom zou u dan niet duurzaam beleggen? Solange Rouschop Solange Rouschop Sustainability Manager ABN AMRO Retail & Private Banking

Eigenlijk verschilt duurzaam beleggen weinig van het traditioneel beleggen. Ook bij duurzame beleggingen kijk je naar het verdienmodel of het toekomstperspectief van het bedrijf. Maar daarnaast kijk je ook hoe het bedrijf het op milieu, sociaal en bestuurlijk gebied doet. Bijvoorbeeld of de onderneming geen vervuilende stoffen gebruikt of de mensenrechten schendt. Kort gezegd worden duurzame beleggingen gedaan in bedrijven die een positieve bijdrage leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen.

Mythes over duurzaam beleggen

Over duurzaam beleggen bestaan een hoop mythes. De belangrijkste is dat duurzame beleggingen  rendement zouden kosten. Dat is niet waar. Sterker nog, duurzaam beleggen doet op geen enkele manier onder voor traditioneel beleggen. Ook zijn er nog steeds mensen die denken dat duurzaam beleggen alleen maar ethisch verantwoord beleggen is. Of een soort van filantropie. Alsof het beleggingen zijn die je alleen vanuit een overtuiging doet, maar niet om ook rendement mee te behalen.

Veelomvattend

Daarnaast denken sommige mensen dat duurzaam beleggen altijd gelijk staat aan groen beleggen. Natuurlijk zijn er beleggingen in puur groene bedrijven, zoals bedrijven die zich toeleggen op windenergie of een producent van gerecyclede biomaterialen. Maar duurzaam beleggen kunt u in een veel breder scala aan bedrijven. Belangrijk is dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het zijn bedrijven die voorop lopen bij het vinden en behouden van de balans tussen mensen, leefomgeving en winst. Dus dat kan werkelijk van alles zijn: van de bierbrouwerij die de energie verkrijgt via zonnepanelen tot de kledingfabrikant die voor goede arbeidsomstandigheden zorgt in het productieproces.

Grote vraag

Ik merk dat er veel vraag naar duurzame beleggingen is. Klanten zijn zich meer en meer maatschappelijk bewust en willen weten waarin hun geld wordt belegd. Op dit moment is via ABN AMRO voor circa 4,8 miljard euro duurzaam belegd. Ik ben ervan overtuigd dat dit bedrag de komende tijd nog veel hoger wordt. Duurzame beleggingen blijken in de praktijk ook goede beleggingen. Als het rendement vaak minimaal hetzelfde is als bij traditionele beleggingen, waarom zou u dan niet duurzaam beleggen?

Kies voor een houdbare wereld

Hopelijk kiest u er voor om in de toekomst duurzaam te beleggen. Zo draagt ook u bij aan de totstandkoming van een houdbare wereld. Uiteraard kunnen onze adviseurs u alles over duurzaam beleggen vertellen. Neemt u vooral contact met ons op en we maken graag een afspraak.

Lees meer over duurzaam beleggen

Filteren op