Duurzaam beleggen: maak een verschil mét rendement

Duurzaam investeren

Stel, u heeft de keus: niet weten wat er met uw geld gebeurt, óf bewust investeren in een betere wereld. Met dezelfde risico’s en behoud van rendement. Precies, dat is geen moeilijke keuze. Zo ziet ABN AMRO dat, en steeds meer beleggers ook. Daarom organiseren we samen met partner FMO een speciaal webinar over beleggen met impact. Op woensdagavond 12 november praten we u in drie kwartier helemaal bij. Schrijf u in en ontdek hoe u met hetzelfde geld meer bereikt.

Ook vanuit een puur rationeel beleggingsperspectief zijn duurzame keuzes verstandige keuzes. Solange Rouschop Solange Rouschop Sustainability Manager ABN AMRO Retail & Private Banking

Geen biologische kipfilet

Om het zinvol te kunnen hebben over hoe u als belegger bij kunt dragen aan een betere wereld, moet er eerst een hardnekkig misverstand diezelfde wereld uit. Namelijk dat u in zou leveren op rendement ten gunste van duurzaamheid. Vaak hoor ik hierbij de vergelijking met biologisch eten in de supermarkt: ‘Je kipfilet is verantwoord geproduceerd, maar ook een stuk duurder.’ Bij duurzaam beleggen werkt dit niet zo. Het is niets anders dan traditioneel beleggen, met normale risico-rendementsverhoudingen. Alleen investeer je in een betere wereld. Wat mij betreft is de vraag dan ook eenvoudig: waarom zou je géén positief verschil willen maken als het je iets oplevert?

Slimme bedrijven, verstandige beleggingen

Duurzame beleggingsbeslissingen zijn net zo goed gebaseerd op een grondige financiële analyse van een onderneming. Daarnaast kijk je hoe zo’n bedrijf scoort op zogenaamde ESG-criteria: Environment, Social en Governance. Anders gezegd, hoe gaan ze om met mens en milieu? Dat levert waardevolle extra informatie op, puur materieel gezien. Niet zo vreemd, want deze bedrijven denken na over de duurzaamheidsrisico’s die ze lopen, of kansen die er op dit gebied liggen. Ze worden doorgaans verstandig geleid, bereiden zich grondig voor en presteren goed op lange termijn. Dit vertaalt zich in aantrekkelijke investeringen. Ook vanuit een professioneel beleggingsperspectief zijn duurzame keuzes dus verstandige keuzes.

Uitsluiten of duurzaam beleggen

Wie overtuigd is, heeft meerdere mogelijkheden om een verschil te maken. Waarbij ‘uitsluiten’ de lichtste vorm is, maar ook een vrij passieve. Bedrijven die in wapens handelen of mensenrechten schenden links laten liggen, is een logisch begin. Actiever wordt het al wanneer je per sector gaat kijken wie er ‘best in class’ is, zowel financieel als op duurzaamheidscriteria. Met die koplopers kun je prima portefeuilles bouwen.

Next step: impactbeleggen

Ga je nog een stap verder, dan kom je bij impactbeleggen terecht. Daarbij beoordeel je niet alleen de duurzaamheid van een bedrijf, maar meet je ook welk positief effect hun producten of diensten hebben op de economie en maatschappij. Bijvoorbeeld hoeveel CO2-reductie ze hebben gerealiseerd, hoeveel mensen er boven de armoedegrens zijn getild of hoeveel plastic er uit de oceaan is gevist. Op een winstgevende manier, welteverstaan. Microfinancieringsfondsen zijn daar een bekend voorbeeld van. Voor welke vorm u ook kiest, er is keus genoeg in elke sector: van medisch tot agrarisch en van vastgoed tot energie.

Meer weten? Volg ons webinar

Bij ABN AMRO zien we de belangstelling voor duurzaam beleggen snel toenemen. Daarom organiseren we op woensdag 12 november van 20.30 tot 21.15 uur een speciaal webinar. Dit doen we samen met FMO, een vooraanstaande partij die al veertig jaar rendabel investeert in ontwikkelingslanden met respect voor mens, milieu en maatschappij. Ze verstrekken daar onder andere leningen aan het mkb en zorgen zo voor werkgelegenheid en groei, tegen een aantrekkelijk rendement. Eigenlijk doen ze al bijna een halve eeuw aan impactbeleggen, ver voordat die term bestond. Tijdens het online seminar gaat mijn collega Eric Buckens in gesprek met Nanno Kleiterp, de CEO van FMO. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden krijgt u in 45 minuten antwoord op de vraag hoe u uw geld kunt beleggen met een positieve maatschappelijke impact.

Relevante links

Filteren op