ECB verrast de financiële markten

Europese Centrale Bank ECB

De aandelenmarkten hebben de afgelopen week hun opwaartse trend in het algemeen goed weten vast te houden.Vooral de Europese markten ondervonden donderdag natuurlijk steun van de renteverlaging door de Europese Centrale Bank (van 0,5% tot 0,25%), die pas bij de volgende rentevergadering in december werd verwacht.

Vooral de Europese markten ondervonden donderdag steun van de renteverlaging door de ECB. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De stap door de ECB werd ingegeven door de gedaalde inflatie in oktober (tot 0,7%) en door de kracht van de euro tegen de dollar, die deflatie alleen maar dichterbij brengt. De euro daalde direct na de beslissing van de ECB van USD 1,35 tot USD 1,33. Wellicht belangrijker nog dan de renteverlaging zelf, is dat de ECB aangaf dat een verdere verlaging van de rente voorlopig waarschijnlijker is dan een verhoging. In reactie op de renteverlaging stegen de Europese aandelenbeurzen met circa 1%, waarbij bijvoorbeeld de Duitse DAX een nieuw record bereikte. Ook de AEX leek af te stevenen op een nieuw (jaar)record, maar de winsten verdampten tegen het einde van de handelsdag snel, omdat de Amerikaanse beurzen in de min openden.

Goede Amerikaanse macro-indicatoren worden niet gewaardeerd
In de Verenigde Staten bleek goed nieuws weer eens slecht nieuws. Een meevallende groei van de Amerikaanse economie werd uitgelegd als een grotere waarschijnlijkheid dat de Federal Reserve zijn stimulerende beleid toch al eerder (in december) zal gaan afbouwen. Volgens eerste schattingen bedroeg de Amerikaanse economische groei in het derde kwartaal van dit jaar 2,8% op jaarbasis ten opzichte van het tweede kwartaal. Dat was iets meer dan de 2% die gemiddeld genomen was verwacht. De groei van particuliere consumptie en bedrijfsinvesteringen viel wat tegen, maar de buitenlandse handel leverde een positieve bijdrage. Een grote bijdrage aan de groei werd echter geleverd door de voorraadvorming en de indruk bestaat dat dit onvrijwillige voorraadvorming betreft (meer geproduceerd dan afgezet). Dat verslechtert de perspectieven voor de groei in het huidige kwartaal. Voor de aandelenmarkten overheerste echter de angst dat de Federal Reserve eerder het stimulerende beleid zal gaan afbouwen, een vrees die eerder in de week al werd gevoed toen de indices van inkoopmanagers over oktober sterker bleken te zijn gestegen dan verwacht. De bedrijfsresultaten die de afgelopen week werden gepubliceerd, waren in het algemeen beter dan verwacht. Zij ondersteunden de koersen, waardoor ze dicht bij hun hoogtepunten bleven. De markt stond de hele week een beetje in het teken van de beursgang van Twitter. De koers schoot direct na de introductie fors omhoog, maar de “day after” geeft meestal de betere informatie. In ons eigen land stonden goede en solide resultaten van ING en Aegon in de belangstelling en beide bedrijven droegen bij aan de positieve stemming op de Amsterdamse beurs.

Franse staat krijgt lager kredietoordeel
Standard & Poor’s heeft het oordeel over Franse staatsobligaties verlaagd van AAA tot AA. De meeste obligatiemarkten leden de afgelopen week lichte verliezen als gevolg van verbeterde macro-economische vooruitzichten. De verlaging van de Franse kredietstatus is het gevolg van enerzijds de verslechterde vooruitzichten voor economische groei en anderzijds de tegenvallende voortgang die wordt geboekt op het terrein van economische hervormingen en reductie van het overheidstekort. Overigens veranderen de vooruitzichten voor de (toekomstige) kredietstatus van negatief naar stabiel. In tegenstelling tot de markt voor staatsobligaties werden er wel lichte winsten geboekt op de markten voor bedrijfsobligaties, vooral bij High Yield. De renteverschillen ten opzichte van staatsobligaties namen licht verder af omdat de risico’s voor faillissementen in het betrekkelijk gunstige economische klimaat verminderen.

Het resultatenseizoen loopt ten einde
De komende week wordt een wat rustigere week op het gebied van zowel macro-economische informatie als bedrijfsresultaten. Na de arbeidsmarktgegevens, die vandaag in de Verenigde Staten worden gepubliceerd (op het moment van schrijven nog niet bekend) en de reeks van overige (deels) genoemde cijfers van deze week, wordt het de komende week iets rustiger. Op het bedrijvenfront wordt de staart van de resultaten bekend gemaakt, met als smaakmakers Vodafone en Tesco uit het Verenigd Koninkrijk en Wal-Mart uit de Verenigde Staten. Uit Nederland blijven Ahold en BAM over. Op macro-economisch gebied kijken we vooral naar de detailhandelscijfers uit zowel de Verenigde Staten als de eurozone (waaronder Nederland) en voorts de industriële productie in beide regio’s. Verder komen er uit veel landen inflatiecijfers die een indicatie zullen geven of de deflatoire tendens in de eurozone zich ook in andere regio’s gaat voordoen.

Filteren op