Economie VS: tijdelijke dip?

Wereldbol schijnt op administratie

De markten startten maandag met speculaties over een mogelijk scenario van een krimpende economie in de Verenigde Staten in het eerste half jaar. Groeicijfers over het eerste kwartaal en lagere vertrouwensindicatoren gaven voeding aan deze speculaties. Twee dagen later kon dit gedachtegoed weer in de ijskast worden gezet. Dit kwam door de aanzienlijk beter dan verwachte cijfers over de nieuw in aanbouw genomen woningen.

Meer positief nieuws kwam deze week van de verschillende centrale banken Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Door afwezigheid van Ben Steinebach is de blog deze week geschreven door Mark Schneiders

Onze stelling wordt bevestigd dat de terugval van de Amerikaanse economie in het eerste kwartaal veroorzaakt wordt door tijdelijke factoren: slecht weer aan de oostkust, havenstakingen aan de westkust en teruglopende investeringen in de oliesector door de lage olieprijs. Wij verwachten dat de economie in het tweede kwartaal een forse inhaalslag zal laten zien. Overigens blijven de vertrouwensindicatoren nog steeds op een hoog niveau, wat aangeeft dat Amerikaanse consumenten en producenten de toekomst zonnig inzien en de arbeidsmarkt blijft in een redelijk tempo doorgroeien.

Centrale banken brengen positief nieuws

Meer positief nieuws kwam deze week van de verschillende centrale banken. Zowel de Europese (ECB) als de Amerikaanse centrale bank (Fed) presenteerden de notulen van hun laatste vergaderingen. In de notulen van april van het Federal Open Market Committee (FOMC, stelsel van Amerikaanse centrale banken) werd duidelijk dat de Fed een mogelijke verhoging van haar beleidsrente pas voorziet in september. De Fed benadrukt in haar notulen de risico's van een lagere economische groei in China, problemen in Griekenland en de sterke dollar, voor de Amerikaanse economie. De centrale bankiers willen eerst voldoende bevestiging zien dat de Amerikaanse economie hier tegen bestand is. Beleggers reageerden positief op dit rentenieuws.

In Europa gaf de ECB aan zeer tevreden te zijn over de uitrol van haar obligatie opkoopprogramma. De lage rente en de verzwakte euro ten opzichte van de US-dollar dragen bij aan een voorzichtig economisch herstel. Opnieuw benadrukt de ECB dat nu de politiek aan zet is om de benodigde structurele economische hervormingen door te voeren.

Grote verschillen op de beurzen

Terwijl de beurzen in de Verenigde Staten deze week nieuwe records vestigden, bewogen de Europese beurzen zich de afgelopen weken zijwaarts. Zorgen over de recente rentestijging op de obligatiemarkten, het verzwakken van de US-dollar en uiteraard de Griekse schuldencrisis, maakten Europese beleggers beleggingsschuw. De eerste twee zorgen werden in de loop van de week weggenomen door uitspraken van ECB-directielid Benoît Coeuré. Hij gaf aan dat de ECB in mei en juni haar opkoopprogramma van EUR 60 miljard per maand zal opvoeren om hiermee voor te sorteren op de geringere liquiditeit in de zomermaanden. Hiermee gaf Coeuré de markt een duidelijk signaal dat de ECB serieus is in het uitvoeren van haar programma. Dit haalde de wind uit de zeilen van de euro. In Europa stabiliseerden de rentemarkten en de aandelenmarkten kregen een opwaartse impuls.

Einde in zicht voor Griekenland

Wat Griekenland betreft, lijkt de bodem van de schatkist aan het einde van deze maand nu echt in zicht te zijn. Er is nog net genoeg geld om eind mei de ambtenarensalarissen en pensioenen te betalen. Zo langzamerhand komt de Griekse regering tot inzicht dat men wel moet buigen voor de eisen van haar schuldeisers. Naar verluidt licht er nu een concreet plan voor een BTW-verhoging en zijn de Grieken bereid meer concessies te doen.

Laatste druppels bedrijfsnieuws

Deze week kwamen de laatste bedrijven met hun cijfers. De cijfers van BAM gaven aan dat de Nederlandse bouwers het nog steeds moeilijk hebben, maar dat er licht is aan het einde van de tunnel. Ballast Nedam maakte vorige week al bekend in gesprek te zijn over een mogelijke overname of fusie door een Oostenrijkse partner. Verder kwam kaartenmaker TomTom in het nieuws nadat het bekendmaakte haar wereldwijde overeenkomst met Apple te hebben verlengd en uitgebreid. Beursnieuweling Refresco Gerber presenteerde rode cijfers over het eerste kwartaal. Dit was het gevolg van de kosten die het gemaakt heeft voor de beursgang. Zonder deze kosten zou de drank- en sapbottelaar een winst hebben geboekt van bijna 3 miljoen euro.

Volgende week meer focus op economische groeicijfers en sentimentindicatoren

Het bedrijfscijferseizoen is nagenoeg voorbij. De aandacht van beleggers zal nu meer uitgaan naar de macro-economische agenda. Er zal vooral belangstelling zijn voor de cijfers uit de Verenigde Staten. Laten zij een bevestiging zien van onze verwachte groeiversnelling in het tweede kwartaal? Dinsdag staan in de Verenigde Staten de orders voor duurzame goederen op de agenda, evenals het consumentenvertrouwen en data over de huizenmarkt. Woensdag is er aandacht voor de inkoopmanagersindex (PMI). Vrijdag ligt de focus op de economische groeicijfers (BBP). Gunstige cijfers zullen voor de markten een bevestiging zijn dat de Fed waarschijnlijk in september haar beleidsrente gaat verhogen. In Europa zullen beleggers donderdag aandacht hebben voor de vertrouwenscijfers van zowel de consument als de industrie. Ook op donderdag zal in het Verenigd Koninkrijk het consumentenvertrouwen worden gepubliceerd. Op vrijdag worden de economische groeicijfers bekend gemaakt. In Azië gaat volgende week vooral de aandacht naar de economische cijfers uit Japan. Zo staan onder andere de cijfers over handelsbans, werkgelegenheid, consumentenvertrouwen en het uitgavenpatroon van de huishoudens op de rol.

Filteren op