Eind goed, al goed, door de Fed

Federal Reserve

Hoewel een groot deel van 2013 werd beheerst door onzekerheid over het beleid van de Amerikaanse Federal Reserve, was het een goed jaar voor de aandelenmarkten. Tegen het einde van het jaar verschafte de Fed duidelijkheid.

Weinig nieuws te verwachten in de komende twee weken Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Afgelopen woensdag heeft het beleidsbepalende comité van de centrale bank besloten om met ingang van januari 2014 te beginnen met het afbouwen van het bestaande stimuleringsprogramma. Het bedrag van aan te kopen obligaties wordt dan verlaagd, van USD 85 miljard per maand, tot USD 75 miljard. In de daaropvolgende maanden zullen de aankopen verder worden teruggebracht. Als de economie het toelaat, zal de stimulering tegen het einde van 2014 zijn beëindigd. Met dit besluit verschafte de Fed eindelijk duidelijkheid en dat werd door de markten gewaardeerd. Ze waren er ook aan toe, want de economische indicatoren, die de afgelopen weken zijn gepubliceerd, waren nagenoeg zonder uitzondering positief. Het is opmerkelijk, dat de aandelenmarkten, ondanks de onzekerheid die een groot deel van het jaar heeft bestaan, een uitstekend jaar achter de rug hebben. Op de obligatiemarkten waren de rendementen door de gestegen rente per saldo negatief.

AEX herstelt, maar bereikt geen nieuw record
In lijn met de andere aandelenmarkten wist ook de AEX profijt te trekken van de beslissing van de Fed. Hoewel de index wat is achter gebleven bij veel andere internationale indices, is de stijging van circa 13% een goed resultaat. Net zoals de andere wereldwijde aandelenmarkten, had de AEX vanaf eind mei te lijden van de aankondiging door Fed-voorzitter Bernanke, dat de stimuleringsmaatregelen binnen afzienbare tijd beëindigd zouden worden. De AEX werd echter relatief zwaar getroffen en bereikte eind juni een dieptepunt op 332,25 punten, ongeveer 3% onder het slot van 2012. In dat licht is het herstel met 16% sindsdien alleszins redelijk te noemen. Records, zoals in de Verenigde Staten en ook voor de Duitse DAX zijn bereikt, konden in Nederland echter niet worden gerealiseerd. Enerzijds heeft dit te maken met de herbelegging (van dividenden) in een aantal andere indices, anderzijds is de (relatief kleine) AEX wat sterker van samenstelling veranderd dan indices als de S&P-500 en de Duitse DAX. Ook voor 2014 blijven wij optimistisch over de vooruitzichten voor de aandelenmarkten. De economische groei trekt in alle regio’s aan en dat geldt dus ook voor Europa, waar zich eindelijk de omslag van krimp naar groei voltrekt. Daarbij zijn de waarderingen in Europa volgens veel maatstaven aantrekkelijker, dan in de meeste andere regio’s en zeker in de Verenigde Staten.

Veranderingen in het Europese bankenlandschap
Op de valreep werd in Europa de afgelopen week nog overeenstemming bereikt over de vorming van een bankenunie. Dit kan leiden tot iets hogere rentes op bankobligaties. De vorming van de Europese bankenunie zal de sector op een aantal punten veranderen. In de eerste plaats zal de Europese Centrale Bank (ECB) het toezicht van de nationale toezichthouders overnemen op de grootste 130 instellingen. Voordat ze daarmee begint, zal ze de banken aan een streng balansonderzoek (Asset Quality Review) onderwerpen, gevolgd door een stresstest, waaruit moet blijken hoe gevoelig banken zijn voor ernstig verslechterende omstandigheden. Voorts wordt er een resolutie-autoriteit opgericht, die een onverhoopt faillissement van een bank moet (helpen) afwikkelen. Daarbij zullen belastingbetalers meer worden ontzien dan in het (recente) verleden en zullen obligatiehouders en aandeelhouders een groter deel van de verliezen moeten dragen. Dit zou kunnen leiden tot een wat hoger gevraagde rentevergoeding op bankobligaties.

Weinig nieuws te verwachten in de komende twee weken
Bedrijfsnieuws is er de komende week hoegenaamd niet te verwachten en ook op het macrofront zal het erg rustig blijven. Omdat de meeste beurzen en statistische bureaus op woensdag en donderdag gesloten zijn, en sommige ook nog op dinsdag en vrijdag, blijft er ook weinig tijd over voor richtinggevend nieuws. Maandag verschijnen er niettemin gegevens over de Amerikaanse consumptieve bestedingen in november en het consumentenvertrouwen in december. Hieruit zal moeten blijken of Amerikaanse consumenten zo positief zijn, dat het de beslissing van de Fed van afgelopen woensdag rechtvaardigt.

Ik wens u prettige kerstdagen en een voorspoedig en vooral 2014.

Ben Steinebach
Hoofd Beleggingsstrategie ABN AMRO