Europese aandelen aantrekkelijker dan Amerikaanse

Amerika en Europa vlaggen

Wij hebben deze week een wijziging in onze visie aangebracht waarbij wij positiever zijn geworden over Europese aandelen en voorzichtiger ten aanzien van Amerikaanse aandelen. Wij zullen hier ingaan op de belangrijkste redenen hiervoor.

Hoewel er nog diverse onzekerheden zijn, is het uiteenvallen van de euro hoogst onwaarschijnlijk geworden. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De column is deze week geschreven door Leo de Jong, in afwezigheid van Ben Steinebach.

Economische verbeteringen in Europa
Wij zien een aantal positieve economische ontwikkelingen voor Europese aandelen. Allereerst verdwijnen de scherpe kantjes van de eurocrisis steeds verder. Hoewel er nog diverse onzekerheden zijn, is het uiteenvallen van de euro hoogst onwaarschijnlijk geworden. Ook de situatie van de financiële sector lijkt, zowel op het gebied van risicobeheersing als toezicht op de banken, te verbeteren. Economisch zien we een duidelijke verbetering in sentimentsindicatoren in Zuid-Europa. Met uitzondering van Italië hebben deze landen in de laatste jaren hun concurrentiepositie sterk weten op te vijzelen. Dit biedt kansen op een bescheiden economische groei in alle eurolanden (met uitzondering van Cyprus) in 2014 en volgende jaren.

Voorkeur voor Europese aandelen
Wij zien ook een aantal ontwikkelingen op de aandelenmarkten die in het voordeel zijn van Europese aandelen. Door de eurocrisis zijn de meeste Europese aandelenmarkten de afgelopen jaren achtergebleven bij Amerikaanse en Aziatische tegenhangers. Sinds korte tijd zien wij hier een omslag. In tegenstelling tot de meeste Europese aandelenindices hebben belangrijke Amerikaanse indices nieuwe all-time highs bereikt. Amerikaanse aandelen zijn daarmee relatief duur geworden. Terwijl in de Verenigde Staten het winstherstel al enige tijd aan de gang is, moet dit proces in Europa voor het grootste gedeelte nog beginnen. Wij zien daarom meer potentieel voor winstherstel in Europa dan in de Verenigde Staten.

Valutaontwikkelingen en monetair beleid ook in het voordeel van Europa
Het monetaire beleid in de VS zal op korte termijn worden bijgesteld, wanneer de Amerikaanse centrale bank begint met het verminderen van het opkoopprogramma van obligaties. In Europa is de Europese Centrale Bank nog lang niet zover. Wij verwachten dat het beleid in Europa eerder nog verder zal worden verruimd dan dat er een omslag wordt ingezet. Tot slot verwachten wij dat de Amerikaanse dollar in 2014 duidelijk sterker zal worden. Dit zal de omvangrijke exportsector in de eurozone verder ondersteunen. Europese bedrijven zullen op de wereldmarkt door de sterkere dollar (zwakkere euro) namelijk een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van Amerikaanse concurrenten. Al met al zien wij diverse redenen om de voorkeur te geven aan Europese aandelen boven Amerikaanse aandelen.

Cijferseizoen in volle gang
Het cijferseizoen is inmiddels goed op gang gekomen. De afgelopen week hebben we onder andere cijfers gezien van Unilever, maar ook van kleinere bedrijven als Ten Cate. Ondanks het feit dat Unilever al had laten weten dat het derde kwartaal niet sterk zou worden, stelden de uiteindelijke cijfers toch wat teleur. Het bedrijf heeft, zoals het al eerder had gemeld, last van zwakte in de opkomende markten. Ten Cate daarentegen rapporteerde solide cijfers zonder grote verrassingen. Een ander aandeel dat we hier willen noemen is Facebook. De koers van dit aandeel is de laatste maanden sterk opgelopen en wij denken dat het nu een goed moment is om winst te nemen.

Het is overigens nog te vroeg voor conclusies over het cijferseizoen. De meeste bedrijven moeten nog hun resultaten bekendmaken en bepaalde groepen bedrijven brengen traditiegetrouw pas in de tweede helft van het cijferseizoen hun cijfers naar buiten. Dit geldt bijvoorbeeld voor Europese nutsbedrijven en de meeste Europese verzekeraars. Ook de komende dagen zullen veel bedrijven hun kwartaalcijfers publiceren danwel met trading updates komen. Volgende week is met name de week van de grote oliebedrijven, met de kwartaalcijfers van BP, ENI, Royal Dutch Shell, ExxonMobil, Total en Chevron. Maar ook bedrijven uit andere sectoren zullen volgende week hun opwachting maken, zoals TomTom, Air France KLM en Randstad.

Macrocijfers op vreemde momenten
Hoewel de acute problemen omtrent het Amerikaanse schuldenplafond inmiddels voorbij zijn (zie ook onze eerdere research over dit onderwerp), heeft de gedeeltelijke sluiting van de Amerikaanse overheid nog wel hier en daar gevolgen. Een voorbeeld hiervan is de publicatie van Amerikaanse macro-cijfers. Door de tijdelijke overheidssluiting kon publicatie van de meeste cijfers niet plaatsvinden. Veel daarvan worden nu alsnog gepubliceerd. Eén van de belangrijkste hiervan is het officiële maandelijkse werkloosheidscijfer. Deze cijfers, die sinds jaar en dag altijd op vrijdag worden gepubliceerd, werden nu op dinsdag gepubliceerd. Belangrijkste conclusie: de banengroei in september was kleiner dan verwacht. Op de aandelenmarkten was het effect van deze cijfers beperkt, op de valuta- en obligatiemarkt waren de reactie interessanter. Zo steeg de USD in reactie op de cijfers naar het niveau van 1,375 ten opzichte van de EUR. Dit is een niveau dat we sinds eind 2011 niet meer hebben gezien. Ook de Amerikaanse tien-jaars rente liet een duidelijke beweging zien. Deze daalde naar ongeveer 2,5%. Beide koersreacties staan haaks op onze voorspellingen voor de langere termijn: wij verwachten dat de USD de komende twaalf maanden duidelijk sterker zal worden en gaan er van uit dat de Amerikaanse 10 jaars rente eind 2014 duidelijk hoger zal staan dan nu.

Filteren op