Financiële markten nemen een rustpauze

Koffie en mobiele telefoon

Na een flink aantal weken van koersstijgingen, namen de internationale aandelenmarkten de afgelopen week een rustpauze. Ook op de obligatiemarkten bleef het rustig, zij het dat deze in de periferie van Europa extra terrein verloren waardoor de renteverschillen met Duitsland wat opliepen.

De meeste aandelenmarkten verloren de afgelopen week enig terrein vanaf de hoge koersniveaus, die de afgelopen weken waren bereikt Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Heel veel richtinggevend nieuws was er de afgelopen week niet en dat verklaart wellicht de relatieve rust op de financiële markten. De tegenvallende Amerikaanse cijfers van de werkgelegenheid (142.000 banen) van vorige week, waarbij ik er aan het einde van mijn nieuwsbrief toch wel erg naast zat met een voorspelling van meer dan 225.000, werkten nog een beetje door. Maar de markten reageerden aanvankelijk positief vanwege de interpretatie dat hierdoor een renteverhoging verder naar de toekomst wordt geschoven, in plaats van dat het slechter gaat met de Amerikaanse economie. Overigens lijken incidentele factoren van belang te zijn geweest, zoals het feit dat autofabrikanten in augustus hun machines ombouwen voor nieuwe modellen. Voor de wat langere termijn houden we positieve verwachtingen ten aanzien van de Amerikaanse arbeidsmarkt.

Het besluit van de Europese (en Amerikaanse) regeringsleiders om de sancties tegen Rusland verder te verscherpen werd door de financiële markten met enig schouderophalen opgenomen. De presentatie van de nieuwe Europese Commissie onder leiding van Jean Claude Juncker had evenmin veel invloed op de financiële markten. De Commissie bevat veel zwaargewichten en de werkbaarheid van de commissie lijkt te verbeteren met het instellen van een zevental coördinerende vice-voorzitters. De verwachtingen zijn verder hooggespannen omdat er voor de komende drie jaar EUR 300 miljard wordt vrijgemaakt voor investeringen die de Europese werkgelegenheid moeten vergroten. Voorts begint het referendum dat komende week in Schotland wordt gehouden invloed te krijgen op de financiële markten. Zowel de verwachtingen ten aanzien van de uitkomst van het referendum (een afscheiding zal negatief zijn voor de Britse economie en het pond) als de uitstraling naar andere regio's (zoals Baskenland en Catalonië) speelt daarbij een rol.

Apple is blikvanger in een rustige week

De meeste aandelenmarkten verloren de afgelopen week enig terrein vanaf de hoge koersniveaus, die de afgelopen weken waren bereikt. Een aantal Aziatische markten, waaronder Japan, vormde daarop overigens een uitzondering en stegen gewoon verder. Op bedrijfsgebied stal Apple de show met de introductie van de iPhone 6 en de Apple Watch. De nieuwe iPhone 6, die in twee formaten wordt geleverd (4,7 inch en 5,5 inch) en dunner is dan de iPhone 5, heeft nieuwe mogelijkheden voor veilig betalen en de Apple Watch heeft bijvoorbeeld een aantal gezondheidscensoren. Apple heeft de presentatie uitstekend getimed want in een week waarin er weinig bedrijfsnieuws was, kreeg de presentatie alle aandacht en de koers ging erna met ruim 3% omhoog. Behalve Apple stond Facebook afgelopen week in de belangstelling. De koers van het bedrijf, dat in juli goede resultaten bekendmaakte als gevolg van toenemende inkomsten uit mobiele diensten, is zo sterk gestegen dat de marktkapitalisatie door de USD 200 miljard heen is gegaan. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de introductie in 2012. Als derde internetgerelateerd bedrijf stond de hele week het Chinese Alibaba in de belangstelling. Dit internetbedrijf dat meer verkoopt dan Amazon en Ebay samen, gaat volgende week naar de beurs in New York en het wordt ongetwijfeld de grootste 'tech-beursgang' aller tijden. De meeste Amerikaanse en Europese beurzen verloren de afgelopen week rond 0,5%, maar de technologiebeurs Nasdaq won door de belangstelling voor de technologiebedrijven wel 0,2%. De AEX verloor 0,7% ten opzichte van vorige week vrijdag, maar de stand bleef met 418 op donderdag in de buurt van 420 punten.

Rendement op staatsobligaties overal licht omhoog

Aan het begin van de week overheerste het positieve gevoel dat centrale banken de economie de komende tijd blijven ondersteunen. De Amerikaanse brede aandelenindex S&P500 sloot voor het eerst in de historie boven de 2000-punten grens. Door de koersdalingen steeg de Amerikaanse 10-jaars rente weer tot boven de 2,5% en de Duitse 10-jaars 'Bund' tot boven de 1%, voor beide een stijging met 7 basispunten (0,07%-punt). Voor het belangrijkste deel kan dit worden gezien als een correctie op de sterke rentedaling van de afgelopen weken, voor een deel speelt ook de in de Verenigde Staten toenemende verwachting een rol, dat de Federal Reserve de eigen rente misschien toch wat eerder zal verhogen dan algemeen wordt verwacht. De wat grotere stijging in de Europese periferie geldt ook al voor Frankrijk, dat deze week bekend maakte dat het er niet in zal slagen het overheidstekort voor 2017 terug te dringen tot onder de 3% van het Bruto Binnenlands Product. De stijging van de 10-jaars rente was het dubbele van de stijging in de Verenigde Staten en Duitsland. In Spanje en Italië was de stijging zelfs nog wat groter (respectievelijk 26 en 19 basispunten) deels is dit vermoedelijk het gevolg van de wat doorgeschoten daling in de voorgaande weken, terwijl voor Spanje wellicht de afscheidingsdrang van Baskenland en Catalonië als uitvloeisel van het Schotse referendum een rol heeft gespeeld. Door de stijging van de kapitaalmarktrente en de gelijktijdige neerwaartse druk op de geldmarktrente werd overal de rentestructuur (yieldcurve) wat steiler.

Van Prinsjesdag tot Alibaba

Ook de komende week staan er geen bedrijfsresultaten op de agenda en is het onbekend wat voor richtinggevend nieuws er op bedrijfsgebied zal verschijnen. Het overige nieuws zal zich vermoedelijk concentreren rond dinsdag (Prinsjesdag) en woensdag (beleidsvergadering van de Federal Reserve). Hoewel er al het een en ander van de Miljoenennota is uitgelekt, zullen we voor een aantal plannen en voor de macro-economische context tot dinsdag moeten wachten. Op woensdag loopt de tweedaagse vergadering van het Federal Open Market Committee (het belangrijkste beleidsbepalende comité van de Amerikaanse centrale bank) ten einde. Wellicht kan er in het daaropvolgende statement een aanwijzing worden gevonden over de overheersende mening binnen het FOMC omtrent de timing van renteverhogingen in 2015.

Voor het overige verschijnen er de komende week veel inflatiecijfers (uit Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) en ook cijfers over de industriële productie in de Verenigde Staten. Ook uit de Verenigde Staten komt de index van voorlopende indicatoren van de OESO en de zogeheten 'Philly Fed' index, een van de eerste indicatoren, die aangeeft hoe de conjunctuur zich in september ontwikkelt (in het Fed-district van Philadelphia). Een interessante index is de ZEW-index, die aangeeft hoe investeerders aankijken tegen de investeringsmogelijkheden in Duitsland en de eurozone. Op donderdag kijken we natuurlijk met belangstelling naar de uitkomst van het Schotse referendum, dat een dubbeltje op zijn kant lijkt te worden. En tenslotte wordt de week afgesloten met de beursgang van Alibaba. Het lijkt aldus toch een interessante beursweek te worden.

Filteren op