Terug naar vakmanschap, lotsbestemming en trots

Scheepsbouw

Het thema van de ABN AMRO Visie op Sectoren (VOS) Zakelijke Dienstverlening van 2013 is 'winst zonder groei'. Dit thema is gekozen vanuit de gedachte dat economische groei in ons land en heel Europa de komende jaren beperkt zal zijn. Bedrijven zullen geen 'wind in de rug' hebben van de  economie voor het realiseren van hun eigen groei.

Vakmanschap is een bewezen motivator voor professionals. Zowel voor professionals die met hun handen werken als kenniswerkers. Han Mesters Han Mesters Sector Banker Zakelijke Dienstverlening

Laatst was ik bij een lezing van Jan Kees de Jager en hij was bijzonder pessimistisch over de groeivooruitzichten voor Europa in de komende 10 jaar. Zijn boodschap was dat kleinere Nederlandse bedrijven zich net als de grote Nederlandse bedrijven moeten richten op de groeimarkten in het buitenland (Oost-Europa, Azië, delen van Latijns Amerika).

Dit lijkt een logische strategie als in een bedrijf groei centraal staat. In de loop der decennia heeft het idee postgevat dat groei de centrale doelstelling van een bedrijf is. Eén van de lessen uit de geschiedenis is dat dat in het verleden anders was. Toen stond vakmanschap centraal. De socioloog Richard Sennett schreef hierover het boek The Craftsman, dat in deze tijd bijzonder actueel is nu er meer twijfel gaat ontstaan over de houdbaarheid van het groeiparadigma.