Heftige bewegingen op de financiële markten

Zakenman met tablet

De koersen op de mondiale financiële markten zijn de afgelopen week fors gedaald, zowel op de aandelen- als op de obligatiemarkten. De moeizame onderhandelingen met Griekenland en onverstandige opmerkingen van ECB-president Draghi waren de belangrijkste oorzaken.

Er was de afgelopen week weinig bedrijfsspecifiek nieuws waar de aandelenmarkten op konden reageren Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Vooral de uitspraken die Draghi deed in de persconferentie op woensdag, zetten de markten op scherp. Hij liet weten dat beleggers maar moesten wennen aan meer volatiliteit (grote koersfluctuaties) op de financiële markten. Wanneer de president van een van de belangrijkste centrale banken ter wereld iets dergelijks zegt, heeft dat onmiddellijk invloed. De obligatierentes schoten omhoog en de aandelenkoersen gingen fors omlaag. De Duitse 10-jaarsrente, die toch al wat aan het stijgen was, ging in korte tijd met bijna 20 basispunten omhoog. In de andere Europese landen en ook in de Verenigde Staten volgde de rente die beweging.

Eerder in de week was de rente al aan het stijgen na de bekendmaking van nieuwe cijfers over de inflatie in de eurozone. Die bleek in mei weer positief te zijn geworden (+0,3% ten opzichte van een jaar eerder, vergeleken met 0% in april) en als het wordt gecorrigeerd voor het effect van de prijzen van energie en voeding vond een stijging plaats van 0,6% in april tot 0,9% in mei. Op de financiële markten werd het vervolgens waarschijnlijker geacht dat de ECB eerder dan september 2016 zou stoppen met het opkopen van obligaties. Deze verwachtingen komen in een markt die toch al erg onrustig is en voor zover het de Duitse obligatiemarkt betreft, gekenmerkt wordt door een gebrek aan liquiditeit, waardoor koersen erg beweeglijk (kunnen) zijn. Per saldo is de Duitse 10-jaars rente de afgelopen week met 30 basispunten gestegen tot 0,83% en het opkoopprogramma van de ECB is kennelijk niet toereikend om de verkopen door andere partijen te compenseren. Een terugkeer naar de laagtepunten van eind april (0,07%) lijkt ons onder deze omstandigheden niet erg waarschijnlijk.

Het sentiment op de markten werd ook al niet bevorderd door de slepende onderhandelingen met Griekenland. De Grieken hebben er bij het IMF op aangedrongen om drie betalingen (in totaal EUR 1,6 miljard), die deze maand moeten worden gedaan, te mogen bundelen en aan het einde van de maand te voldoen. Het blijft echter de vraag of ze op het gebied van bezuinigingen en hervormingen voldoende zullen doen om de Europese gesprekspartners tevreden te stellen. Wellicht komt daarover volgende week meer duidelijkheid.

Aandelenmarkten stuiteren omlaag

Er was de afgelopen week weinig bedrijfsspecifiek nieuws waar de aandelenmarkten op konden reageren. Daardoor werden de koersen hoofdzakelijk gedreven door macro-economische gegevens en door de ontwikkelingen op de obligatiemarkten. Het macro-economische nieuws, dat de afgelopen week verscheen, was in het algemeen positief en een bevestiging van onze opinie dat de Europese economie blijft verbeteren en de Amerikaanse economie herstelt van een kortstondige terugval als gevolg van hoofdzakelijk weersinvloeden en stakingen. Het ondernemersvertrouwen in de Verenigde Staten ontwikkelt zich gunstiger dan tot voor kort werd verwacht, terwijl ook de inkomens een positieve ontwikkeling vertonen. Bovendien blijft er van de arbeidsmarkt een positieve impuls uitgaan op de economie.

Ook in Europa werden gunstige indicatoren gepubliceerd. Dat gold voor de orderontvangsten in de Duitse industrie, die in april 1,4% hoger waren dan in maart en waaruit bleek dat vooral de orders voor kapitaalgoederen uit de andere eurolanden zijn gestegen. Dit doet het beste vermoeden voor de investeringsactiviteit in de eurozone. Daarnaast was er positief nieuws uit de detailhandelssector in de eurozone, waaruit geconcludeerd kan worden dat de Europese consumenten zo langzamerhand ook meer gaan besteden. Niettemin zijn de aandelenkoersen de afgelopen week over de hele breedte gedaald, hetgeen toegeschreven moet worden aan het algemeen verslechterde sentiment als gevolg van Griekenland en de rentestijging op de internationale obligatiemarkten. De meeste toonaangevende indices daalden per saldo met circa 0,5% in zowel de Verenigde Staten als in Europa. De grootste dalers waren de Britse FTSE-100 (-1,8%) en de AEX (-1,7%). De AEX sloot donderdag op 485,29, na eerder op woensdag onder de 480 te hebben gestaan. Vanmorgen bewoog de Nederlandse graadmeter zich weer rondom dat laatste niveau. Wellicht dat de Amerikaanse werkgelegenheidscijfers, die vanmiddag worden gepubliceerd, de aandelenmarkten weer wat kunnen opfleuren.

Geen bedrijfsnieuws te verwachten in de komende week

Het resultatenseizoen van het eerste kwartaal is geëindigd en het enige bedrijfsnieuws dat de komende weken kan worden verwacht, zijn ad hoc gebeurtenissen en nieuws op het gebied van fusies en overnames. Dat betekent dat macro-economisch nieuws - waaronder nieuws over Griekenland - relatief belangrijk zal worden. Ook op macro-economisch gebied hebben we overigens wel eens een drukkere week gezien. Toch worden er wel een paar interessante cijfers gepubliceerd. Zo kijken we bijvoorbeeld met belangstelling uit naar gegevens over de industriële productie in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Europese Unie (alle in april) en ook in China (in mei). Met name in het laatste land zijn we benieuwd of de trage groei van april (nog altijd 5,9%) zal worden herhaald of dat er een nieuwe versnelling zal optreden. Uit China verschijnen er eveneens gegevens over de inflatie, de detailhandelsverkopen en over de investeringsactiviteit in mei. In de Verenigde Staten wordt een rapport gepubliceerd van het NFIB over het sentiment onder kleine bedrijven en ook gegevens over de omzet in de detailhandel. Met het oog op de toekomstige ontwikkeling van de olieprijzen kijken we ook met belangstelling uit naar de publicatie van de Amerikaanse olievoorraden. Tenslotte worden er van verschillende Europese landen (waaronder Frankrijk en Spanje) de komende week inflatiecijfers over mei gepresenteerd.

Filteren op