Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak

Amerika en Europa vlaggen

De financiële markten zijn de hele week in de ban geweest van de bijeenkomst op donderdag van de Europese Centrale Bank (ECB). Aandelenkoersen stegen en obligatiekoersen daalden als teken dat beleggers meer risico wilden nemen. Het uiteindelijke effect bleef echter beperkt.

Aandelenkoersen stegen en obligatiekoersen daalden als teken dat beleggers meer risico wilden nemen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Zoals verwacht verlaagde de ECB verschillende tarieven. De herfinancieringsrente en de depositorente gingen beide met 0,1% omlaag tot respectievelijk 0,15% en -0,1%. Daarnaast werd een aantal liquiditeitsfaciliteiten voor het bankwezen uitgebreid. Naar een opkoopprogramma van Asset Backed Securities (ABS) – het opkopen van gebundelde leningen aan het midden- en kleinbedrijf – wordt nader onderzoek verricht. Hoewel de markten aanvankelijk enthousiast reageerden met een daling van de euro en een stijging van de aandelenkoersen bleef het uiteindelijke effect beperkt. De obligatierente ging eerst omlaag (zoals mocht worden verwacht) maar ging vervolgens bij de persconferentie weer een paar basispunten omhoog (omdat geen echt opkoopprogramma werd aangekondigd) om uiteindelijk licht lager de dag uit te gaan. Per saldo sloot de obligatierente de week echter hoger af dan de week werd begonnen als uitvloeisel van de toenemende risico-appetijt bij beleggers. Dat was ook te zien op de aandelenmarkten die zowel in de Verenigde Staten als in (continentaal) Europa per saldo vriendelijk gestemd waren. Behalve de verwachtingen ten aanzien van het ECB-beleid, waren in het algemeen gunstige macro-economische indicatoren verantwoordelijk voor het positieve klimaat.

Amerikaanse beurzen eenduidiger omhoog dan Europese

Ondanks de per saldo gestegen koersen op de Europese aandelenmarkten konden deze in het begin van de week moeilijk een eenduidige richting vinden. In de Verenigde Staten was het beeld eenduidiger positief, vooral op de technologiebeurs Nasdaq. In Europa was er geen bedrijfsnieuws van enige betekenis en moesten de markten het doen met macro-economisch nieuws. Dat lag in het begin van de week vooral op het vlak van het sentiment onder inkoopmanagers en dat viel – vooral in de industrie – in mei wat tegen, zowel ten opzichte van de voorlopige cijfers als ten opzichte van april. De toonaangevende aandelenindices hadden daardoor moeite om profijt te trekken van de optimistische verwachtingen ten aanzien van het ECB beleid. Vanaf woensdag klaarde de stemming echter op en wisten veel indices – waaronder de Duitse DAX-30 en de Franse CAC-40 – de week toch nog op recordstanden voor dit jaar af te sluiten. Dat gold ook voor de Nederlandse AEX die donderdag op bijna 411 sloot en op vrijdagmorgen net daarboven zweefde. In de Verenigde Staten was het macro-economische nieuws positiever met een verder verbeterend sentiment onder inkoopmanagers en een weliswaar toenemend tekort op de handelsbalans maar dat reflecteert ook een stijging van de binnenlandse bestedingen. Daarnaast kwam er van een paar Amerikaanse bedrijven nieuws dat in het algemeen positief werd uitgelegd. Een voorbeeld daarvan was Apple dat het nieuwe besturingssysteem iOS8 lanceerde en ook een nieuwe app – Healthkit – die allerlei gezondheid gerelateerde data kan verzamelen en zichtbaar maken. Als uitvloeisel van dit macro- en bedrijfsnieuws vertoonden de Amerikaanse beurzen een wat eenduidiger richting omhoog en was de stijging over de week ook wat sterker dan die van de meeste Europese beurzen.

Kleine daling van obligatierente na ECB-besluit

Voor de obligatiemarkten was de vergadering van de ECB natuurlijk de belangrijkste gebeurtenis in de week. Uiteindelijk liep het renteverschil tussen de Verenigde Staten en Europa iets op als gevolg van een wat grotere rentestijging in de Verenigde Staten. Het renteverschil tussen Duitsland en de Europese periferie liep tegelijkertijd wat terug omdat de rentestijging in de laatste groep landen geringer was. De uitkomsten van het ECB-beraad viel de markten toch wat tegen. Vooral de aankondiging – tijdens de persconferentie – dat er geen opkoopprogramma van staatsobligaties wordt uitgevoerd, werd op de markten als teleurstellend ervaren. Toch wordt er veel liquiditeit aan het bankwezen ter beschikking gesteld. Dat zijn bijvoorbeeld faciliteiten die gekoppeld zijn aan de omvang van de leningenportefeuille (peildatum 30 april) die per september en december zullen worden uitgeschreven (TLTRO’s) en in totaal € 400 miljard zullen bedragen. Deze faciliteit mag door banken niet meer worden gebruikt voor de aankoop van staatsobligaties om zoveel mogelijk fondsen aan het bedrijfsleven ten goede te laten komen. Daarnaast zal de normale herfinanciering (ongelimiteerd tegen gebruikelijk onderpand) worden verlengd van midden 2015 tot eind 2016. Het opschorten van het sterilisatieprogramma (via de verkoop van andersoortige leningen) kan nog eens € 120 miljard extra liquiditeit opleveren. Hoewel de obligatierente aan het einde van de week hoger lag dan aan het begin was er na de aankondiging per saldo sprake van een beperkte daling op donderdag.

Weinig richtinggevend nieuws in de komende week

De komende week is in veel landen een dag korter omdat veel markten komende maandag gesloten zullen zijn. Van het bedrijfsfront is er geen nieuws te verwachten en ook op macro-economisch gebied staat er na de afgelopen week niet heel veel spannends op de agenda. De arbeidsmarktgegevens in de Verenigde Staten heb ik nog niet kunnen meenemen in deze intro. Met een door ons verwachte stijging van de werkgelegenheid met 225.000 banen zijn de verwachtingen positief hoewel de stijging minder uitbundig zal zijn geweest dan in april (288.000). Met dit cijfer en het vuurwerk van de ECB zal de komende week een veel rustiger aanblik hebben. Voor het eerste bedrijfsnieuws zullen we moeten wachten tot medio juli als het resultatenseizoen over het tweede kwartaal van dit jaar aanvangt. Op macro-economisch gebied hebben we cijfers over de industriële productie over april te verwachten uit de Europese Unie, Frankrijk en Italië. Daarnaast komen er inflatiecijfers uit China, Italië en Nederland over mei. Op pinkstermaandag is een aantal markten gesloten en zal er dus ook weinig nieuws verschijnen.

Filteren op