Het blijft wachten op Mario Draghi

Mario Draghi

Alle ogen waren de afgelopen week gericht op de Europese Centrale Bank (ECB). Met een inflatie in de eurozone op 0,7% en het gevaar van een verdere daling naar deflatie was de aankondiging van extra stimulerende maatregelen niet onlogisch. Draghi stelde echter teleur.

De komende maanden zal veel afhangen van het beleid van de ECB. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Hij vertelde dat de rentetarieven van de ECB ongewijzigd bleven en dat er in februari ook geen andere stimulerende maatregelen zullen worden genomen. Van uitstel hoeft echter geen afstel te komen, want hij gaf ook aan dat de ECB klaar staat om in actie te komen als dat nodig is, maar hij wil wachten op extra informatie. De maanden rond de jaarwisseling worden vaak gekenmerkt door verstoringen in productie- en consumptiepatronen, deels door de feestdagen en deels door het winterweer. Dat maakt extra maatregelen in maart - zeker als de inflatie sterker daalt en omslaat in deflatie - waarschijnlijk. Draghi hintte daar ook op door te zeggen dat de risico's voor economische groei in de eurozone momenteel eerder aan de onderkant dan aan de bovenkant liggen.

De internationale aandelenmarkten, die donderdag net aan het herstellen waren van koersdalingen eerder in de week, verloren de opgebouwde winsten vervolgens weer. Later op de dag trad overigens weer herstel op, toen het aantal werkloosheidsuitkeringen in de Verenigde Staten in de laatste week van januari veel sneller bleek te zijn gedaald dan was verwacht. Uiteindelijk zijn de meeste aandelenmarkten de afgelopen week per saldo met kleine verliezen gesloten. De Franse, de Britse en de Nederlandse aandelenmarkten wisten per saldo zelfs nog een kleine plus ten opzichte van vorige week vrijdag te realiseren.

Gemengde berichten van het resultatenfront
De afgelopen week was wederom een drukke week op het gebied van bedrijfsresultaten over het vierde kwartaal van 2013. Bedrijven die hun omzet halen uit opkomende landen deden het over het algemeen beter dan bedrijven die het moeten hebben van Europese activiteiten. Voorbeelden van bedrijven die last hadden van hun Europese activiteiten, waren KPN en Vodafone. Vooral KPN presenteerde zwakke resultaten, als gevolg van een tegenvallende ontwikkeling bij de mobiele telefoonactiviteiten. De operationele resultaten in dit bedrijfssegment daalden maar liefst met 76%. De vooruitzichten voor 2014 zijn bovendien niet erg bemoedigend als uitvloeisel van toenemende concurrentie in de mobiele sector en de komst van de 4G diensten van Tele2. Ook Vodafone had last van zijn Europese activiteiten die, vooral door zwakte en prijsdruk in Spanje en Italië, met 10% terugliepen. Maar Vodafone kon in elk geval nog wat compensatie vinden in goedlopende activiteiten in de opkomende markten. Ook AkzoNobel presenteerde de afgelopen week zijn resultaten over het vierde kwartaal. Deze waren wat moeilijk te doorgronden als gevolg van herstructureringsvoorzieningen en ook veel andere eenmalige posten. Hoewel AkzoNobel kwetsbaar blijft als voor de zwakke economische omgeving, vielen de resultaten toch niet tegen, vooral dankzij een sterke positie op de snelgroeiende Chinese markt.

Zoektocht naar veilige havens was van korte duur
Gedurende de onrust van de laatste weken was er wederom sprake van een vlucht in Duitse en Amerikaanse staatsobligaties waarvan de rendementen terugliepen. Tegen het einde van de afgelopen week vond echter al weer een tegengestelde beweging plaats. Zowel de Duitse als de Amerikaanse kapitaalmarktrente zijn - vooral aan het einde van - de afgelopen week weer wat gestegen. De risicobereidheid bij beleggers nam weer toe, wat zichtbaar was op zowel de aandelenmarkten (koersstijgingen), als op de obligatiemarkten (koersdalingen). De Italiaanse rente ging - in tegenstelling tot de Duitse - daarentegen wat omlaag als uitvloeisel van de afnemende risico's. Voor de komende maanden zal veel afhangen van het beleid van de ECB. Als die extra stimulerende maatregelen gaat nemen, zou de Duitse (en in navolging daarvan de rentes in de Europese kernlanden) lang heel laag kunnen blijven. Bij een stijging van de Amerikaanse rente, zou dat een ontkoppeling impliceren van de Amerikaanse en de Europese markt, met vermoedelijk ook gevolgen voor de wisselkoersverhoudingen in de wereld.

Een belangrijke week voor de mondiale industriële productie
De komende week gaat de publicatie van bedrijfsresultaten gewoon door. Daarnaast verschijnen er ook nogal wat belangrijke macrocijfers, vooral op het gebied van de industriële productie. De bedrijven die de komende week hun resultaten publiceren, zitten voor een groot deel in de hoek van de voedings- en genotmiddelensector. Voorbeelden hiervan zijn Heineken, Unilever, Nestlé, Coca Cola en ook Reckitt Benckiser. Daarnaast publiceren drie grote Europese banken, Barclays, BNP Paribas en ING, hun resultaten. Inmiddels heeft de Nederlandse staat het resterende deel van de portefeuille Alt-A hypotheken (risicovolle Amerikaanse hypotheken) verkocht. Op deze portefeuille die oorspronkelijk aan ING toebehoorde heeft de staat een winst van USD 1,4 miljard gerealiseerd. Andere bedrijven die op enige belangstelling voor hun resultaten kunnen rekenen zijn TomTom en Ordina.

Op het macro-economische vlak gaat de aandacht - na de Amerikaanse werkgelegenheidscijfers van vandaag (7/2) - uit naar industriële productiecijfers uit Frankrijk en Italië, twee economisch zwakke broeders in de eurozone. Ook uit de Verenigde Staten komen volgende week cijfers over de industriële productie in december 2013. Daarnaast letten we ook op de detailhandelsverkopen in Nederland en de Verenigde Staten in januari.

Filteren op