Irritatie loopt op bij Schäuble

Chess

De spanning met betrekking tot Griekenland is deze week verder opgelopen en het is afwachten of het vandaag tot een oplossing zal komen. De financiële markten hebben er tot dusverre laconiek op gereageerd en in Europa zijn de aandelenbeurzen gewoon verder gestegen.

De komende week zal moeten blijken hoe het Griekse onderhandelingsspel afloopt en of beleggers zo stoïcijns blijven. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Nadat de Grieken aan het begin van de week nog een onverzoenlijke opstelling kozen en niet bereid leken om de Europese geldschieters tegemoet te komen, draaiden ze tegen het einde van de week aanzienlijk bij. In een voorstel waarin Griekenland een overbruggingskrediet voor een half jaar vroeg, bleken ze wel bereid om aan de meeste voorwaarden te voldoen. Toen bleek echter dat de Duitsers - en vooral minister Schäuble van Financiën - inmiddels zeer geïrriteerd waren over de Griekse opstelling en werd het voorstel bot van tafel geveegd. Hoewel wij niet uitsluiten dat Griekenland de eurozone zal verlaten, achten we de kans nog steeds veel groter dat er wel een compromis zal worden bereikt waarbij het laatste Griekse voorstel de basis zal zijn. Het is vooral ook in het belang van de Grieken zelf, die in elk geval externe financiering nodig hebben. Bij een exit zouden ze daarvan zijn afgesneden en een terugkeer naar de drachme zou ongetwijfeld tot een bankrun en een enorme chaos leiden in het land.

Het andere geopolitieke probleem - Oekraïne - verloopt evenmin voorspoedig. Nadat de pro-Russische separatisten in het begin van de week de strategisch belangrijke stad Debaltseve hadden ingenomen, werd het bestand omtrent een staakt het vuren in het verloop van de week ook in andere delen van Oost-Oekraïne geschonden. Niettemin hebben de financiële markten amper op al deze spanningen gereageerd. De Europese aandelenmarkten stegen rustig door en de Amerikaanse markten bleven daar wederom wat bij achter. Op de obligatiemarkten liepen de koersen in het algemeen wat terug waardoor de rente heel licht opliep met uitzondering van de Zuid-Europese landen. In de Verenigde Staten liep de 10-jaars rente zelfs op van net onder de 2% tot 2,1%.

AEX bereikt hoogste stand sinds 2008

Beleggers stoorden zich de afgelopen week weliswaar niet aan de geopolitieke spanningen, maar ander nieuws kon de koersontwikkeling op de internationale aandelenmarkten toch wel verklaren. Zowel macro-economisch nieuws als bedrijfsnieuws was de afgelopen week beter in Europa dan in de Verenigde Staten. In de Verenigde Staten werden op macro-economisch terrein een paar tegenvallende cijfers gepubliceerd. Dat betrof een paar vertrouwensindicatoren (de Philadelphia Fed index en de Empire State Manufacturing index) en ook het aantal in aanbouw genomen woningen bleek in januari sterker gedaald te zijn dan verwacht. Bovendien verschenen er ook nogal wat tegenvallende bedrijfscijfers. Dat was overigens vooral in de oliesector, die natuurlijk erg veel last heeft van de sterk gedaalde energieprijzen.

In Europa werden daarentegen juist veel positieve cijfers gepubliceerd. Nadat eind vorige week al redelijk positieve gegevens over de economische groei in de Europese landen werden gepresenteerd, bleek ook het vertrouwen van investeerders in de Duitse en Europese economie (ZEW-index) behoorlijk fors te zijn gestegen. Het beeld van een gunstige ontwikkeling van de Europese economie werd aldus bevestigd. Op het terrein van de bedrijfsresultaten waren het vooral Europese bedrijven die hun cijfers over het laatste kwartaal en heel 2014 publiceerden. Veel daarvan waren in lijn met de verwachtingen, zoals Nestlé en Schneider Electric. De winstcijfers van Air France-KLM vielen mee in het licht van de inkomstenderving die is opgetreden als gevolg van de staking van de piloten. Ook Aegon presenteerde resultaten die in lijn waren met de verwachtingen, maar de onderliggende winst overtrof de consensus schattingen van analisten wel met circa 10%. Ook veel andere Nederlandse bedrijven hebben uitstekende bedrijfsresultaten geboekt. Voorbeelden daarvan waren Randstad, dat zijn omzetgroei fors zag versnellen, en BAM, dat vooral in de civiele techniek sterk groeide, maar het aantal gebouwde woningen bleef ongeveer stabiel op 450. Ook Wolters Kluwer wist cijfers te publiceren die licht boven de verwachtingen van analisten lagen. De AEX bereikte donderdag met een stand van bijna 470 punten de hoogste stand sinds juni 2008 en een stijging van ruim 1% ten opzichte van vorige week vrijdag.

Resultatenseizoen nadert het einde

De komende week zal moeten blijken hoe het Griekse onderhandelingsspel afloopt en of beleggers zo stoïcijns blijven als de afgelopen twee weken. Ook de reactie van het Westen op de bestandsschendingen in Oost-Oekraïne zullen ongetwijfeld de markten beïnvloeden. Daarnaast mogen we natuurlijk de gebruikelijke reeks cijfers verwachten, op macro-economisch gebied en op het vlak van de bedrijfsresultaten. Hoewel het resultatenseizoen het einde begint te naderen, valt er de komende week nog wel het een en ander te verwachten. Op internationaal gebied kijken we uit naar bedrijven als BASF, Bayer, AXA, Allianz, Telefonica, Deutsche Telekom en Anheuser Busch Inbev. Maar ook is er nog een flink aantal Nederlandse bedrijven dat zijn resultaten gaat publiceren. De belangrijkste daarvan zijn Ahold, PostNL, Delta Lloyd, Reed Elsevier, Aalberts, Fugro en Vopak. Op macro-economisch gebied letten we op het Amerikaanse consumentenvertrouwen (zowel van de Conference Board als van de universiteit van Michigan), maar ook op een aantal Europese vertrouwensindicatoren die zowel het producenten- als het consumentenvertrouwen bestrijken. Tenslotte verschijnen er in een aantal Europese landen gegevens over de detailhandelsverkopen in januari.

Filteren op