Janet Yellen geeft weer een impuls aan de beurzen

Federal Reserve

De internationale financiële markten kenden een uitgesproken positieve week. Weliswaar werden er geen bedrijfsresultaten gepubliceerd maar er gebeurde toch voldoende om de beurzen te steunen, zowel op macro-economisch gebied, als op het terrein van het bedrijfsnieuws. De stemming werd vooral bepaald door de verklaringen na afloop van de vergadering van het Federal Open Market Committee. Voorzitter Janet Yellen gaf aan dat er geen zorgen hoeven te zijn over de inflatievooruitzichten ondanks de stijging van de kerninflatie in mei tot 2% (vergeleken met 1,8% in april). Wel is ze verrast over de recente snelle daling van de werkloosheid, maar ze houdt er rekening mee dat er bij verder economisch herstel ontmoedigde werknemers (die niet meer als werkloze geregistreerd zijn) weer op de arbeidsmarkt zullen terugkeren. Dat zou de daling van de werkloosheid vertragen.

De internationale financiële markten kenden een uitgesproken positieve week Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Naar onze mening zou dit effect wel eens tegen kunnen vallen en zal de werkloosheidsdaling blijven verrassen. Dan zou de Fed zich gedwongen kunnen voelen om de rente eerder en forser te verhogen dan de geruststellende toon van Yellen nu doet vermoeden. Overigens heeft de Fed al wel de verwachting voor de fed funds rate voor eind 2015 en eind 2016 wat verhoogd, in de verwachting dat de economische groei in beide jaren blijft versnellen. Voor 2014 is de raming voor de groei juist wat verlaagd, maar dat heeft hoofdzakelijk te maken met het - door de strenge winter - teleurstellende eerste kwartaal. In de resterende kwartalen zal de groei ongetwijfeld aantrekken, maar dat zal onvoldoende zijn voor een wat hoger jaargemiddelde. Die aantrekkende groei werd ook afgelopen week zichtbaar in bijvoorbeeld de beweging van de Philadelphia Fed index, die tegen de verwachting in steeg. Daar stond tegenover dat het aantal in aanbouw genomen woningen in mei wat daalde, maar dat volgde op een forse stijging in april. Door de positieve nieuwsstroom stegen de aandelenbeurzen tot en met donderdag met circa 1%, in de Verenigde Staten iets sterker dan in Europa en Japan spande de kroon met 1,75%.

Nieuwe bieders voor (onderdelen van) Alstom

Naast het overwegend positieve macronieuws was er ook wel wat bedrijfsnieuws dat de koersen beïnvloedde. Het gevecht om het Franse Alstom gaat door en Blackberry en Oracle waren beide toch met resultaten in het nieuws, de eerste in positieve en de tweede in negatieve zin. General Electric heeft afgelopen week een beter bod gedaan op zijn Franse branchegenoot Alstom. Hoewel de geboden prijs gelijk blijft, geeft GE meer garanties over de toekomstige werkgelegenheid en de strategie van het bedrijf. Daarmee komt GE tegemoet aan de bezwaren van de Franse president Hollande dat de werkgelegenheid bij Alstom in gevaar is. Ook Siemens en Mitsubishi hebben hun bod op Alstom verhoogd, maar het bod van beide bedrijven blijft gericht op een paar losse onderdelen van het Franse bedrijf.

Oracle maakte teleurstellende resultaten bekend over het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/2014. Door overnames steeg de omzet weliswaar maar de winst per aandeel liep terug. Ondanks de stijging is de omzet nu al elf kwartalen met minder dan 5% gegroeid. Een belangrijke oorzaak is de toename van cloud computing waar traditionele softwarespelers als Oracle erg veel last van hebben. De enige remedie zal zijn om meer overnames te doen in met name het cloud computing-segment. De koers van Blackberry steeg met bijna 10% na de presentatie van beter dan verwachte resultaten in de afgelopen maanden. Bestuursvoorzitter John Chen verwacht dat het bedrijf na een aantal turbulente jaren nu in rustiger vaarwater is terecht gekomen en zich op groei kan gaan richten. De Amerikaanse beurzen stegen de afgelopen week met tussen 0,9% (Dow Jones) en 1,8% (Russell 2000 van kleine bedrijven), waarbij de S&P-500 weer eens een nieuw record bereikte op 1959 punten. De Nederlandse AEX stoomde in lijn met de internationale beurzen omhoog tot 418 punten, een winst van bijna 1% ten opzichte van vorige week vrijdag.

High Yield wordt volwassen

Na de geruststellende woorden van Janet Yellen daalden overal in de wereld de obligatierentes. Ook in het high yieldsegment zijn de resultaten positief en de vooruitzichten bovendien uitstekend. In het begin van de week waren de rendementen op 10-jaars overheidsobligaties nog wat opgelopen als uitvloeisel van positieve economische groeiverwachtingen en oplopende inflatie, maar toen Fed-voorzitter Janet Yellen had aangegeven dat de arbeidsmarkt nog veel extra capaciteit bevatte, daalde de rente onmiddellijk. Dat sijpelde bovendien in veel andere segmenten van de vastrentende markt door. Op de markt voor high yield (hoger renderende, maar ook risicovollere bedrijfsobligaties) namen de rendementsverschillen ten opzichte van staatsobligaties zelfs wat af. De vraag naar financiering door bedrijven in dit segment neemt sterk toe, nu banken wat terughoudender zijn om leningen te verstrekken omdat ze daarvoor heel veel extra kapitaal moeten aanhouden. Door de sterke toename van high yield schuld, die hierdoor ontstaat, wordt de markt meteen ook wat volwassener. Bovendien is de kredietkwaliteit van het papier de laatste tijd verbeterd, omdat de faillissementsrisico's zijn afgenomen als gevolg van de verbeterde macro-economische vooruitzichten.

Inkoopmanagers zullen de show stelen

Het wordt saai, want ook komende week zal er (vermoedelijk) weinig bedrijfsnieuws zijn. Op macro-economisch gebied zullen er wel wat cijfers worden gepubliceerd, waarbij de week wordt afgetrapt door de stemming onder inkoopmanagers in juni. De stemming onder inkoopmanagers wordt in veel landen tegelijk gepubliceerd en geeft inzicht in de toekomstige toename van de productie. Daarnaast zijn er ook veel cijfers te verwachten over het consumentenvertrouwen, die juist wat zeggen over de toekomstige bestedingen van consumenten, de grootste component van het bruto binnenlands product. Deze vertrouwenscijfers (ook over juni) verschijnen in de Verenigde Staten (zowel van de Conference Board, als de universiteit van Michigan), in Duitsland, Italië en Frankrijk. Ook over het ondernemersvertrouwen verschijnen de komende week nieuwe gegevens: uit Duitsland (Ifo), Nederland, België en Italië. Verder zullen er nog wat losse cijfers worden gepubliceerd over een veelheid aan onderwerpen, zoals de Amerikaanse huizenmarkt, de industriële productie en ook de detailhandelsverkopen in een aantal landen.

Filteren op