Janet Yellen prikkelt markten al voor ze in functie is

Voorzittershamer

De beoogde nieuwe voorzitter van de Federal Reserve - Janet Yellen - heeft voor de bankencommissie van de Amerikaanse senaat gezegd dat de economie sterker moet herstellen voor de Fed haar stimuleringsbeleid zal gaan afbouwen.

De per saldo positieve stemming op de internationale aandelenmarkten werd hoofdzakelijk bepaald door de uitspraken van Yellen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Als haar benoeming door het parlement wordt goedgekeurd, zal ze alles doen om een sterk economisch herstel te bevorderen. Daarmee verminderde de vrees dat de Fed al in december zal beginnen met het afbouwen van het (stimulerende) opkoopprogramma van obligaties. Deze vrees was weer toegenomen na de zeer sterke banengroei in oktober (204.000). Volgens Yellen blijft deze groei nog steeds achter bij het potentiële groeitempo, waardoor de werkloosheid relatief hoog blijft. De financiële markten konden deze uitspraken wel waarderen en zowel de aandelenmarkten als de obligatiemarkten kregen donderdag een flinke impuls na twee dagen van koersdalingen.

Europa groeit weer, maar het houdt niet over
De per saldo positieve stemming op de internationale aandelenmarkten werd hoofdzakelijk bepaald door de uitspraken van Yellen. Noch macrocijfers, noch bedrijfsresultaten waren goed genoeg om de koersstijgingen te verklaren. Vanuit de Amerikaanse economie kwam er de afgelopen week weinig richtinggevend nieuws, terwijl zo goed als alle Amerikaanse bedrijven inmiddels hun resultaten over het derde kwartaal hebben gepubliceerd. De macro-economische indicatoren uit Europa waren zwak. Dat gold zowel de industriële productie, die in september met 0,5% blijkt te zijn gedaald, als ook de bredere economische groei in Europa. Deze laatste is in het derde kwartaal met 0,1% gestegen, wat uitermate zwak is. Ook in de meeste afzonderlijke landen, met uitzondering van Frankrijk en Italië, groeide de economie, maar eveneens in een laag tempo. Hoewel de aandelenmarkten desondanks per saldo verder stegen, vonden er her en der koersdalingen plaats van bedrijven die tegenvallende resultaten publiceerden. Dat gold in Nederland bijvoorbeeld voor Ahold, dat een winstdaling moest melden, vooral omdat de afzet op de Nederlandse markt tegenviel. Het aandeel verloor vervolgens 5%. De AEX die eerder in de week nog flirtte met het psychologisch belangrijke 400-niveau, sloot donderdag op 394,87, een stijging met 0,2% ten opzichte van vrijdag 8 november. Op de Amerikaanse beurzen werden de afgelopen week opnieuw records neergezet.

ECB staat klaar om nieuwe maatregelen te nemen
De zwakke economische groei in de eurozone is volstrekt onvoldoende om de lage inflatie (0,7% in oktober) weer op te krikken tot in de buurt van de 2%. De grote vraag is dus wat de ECB gaat doen na de renteverlaging van afgelopen week. Hoewel een aantal indicatoren voor de iets langere termijn wel degelijk wijst op een verbetering van het economische beeld, is deflatie op de korte termijn in de ogen van het ECB-bestuur niet uit te sluiten. Deze week stelde hoofd-econoom en bestuurslid Peter Praet daarom dat verdere renteverlagingen nodig kunnen zijn en dat de ECB geen maatregel zal schuwen om prijsstabiliteit (een inflatie in de buurt, maar onder 2%) veilig te stellen. Mogelijk kan dit betekenen dat de rente in de eurozone - zowel op de geld- als op de kapitaalmarkt - wat langer zeer laag kan blijven. Daarmee zitten de centrale banken van de Verenigde Staten en de eurozone dus op dezelfde lijn.

Het resultatenseizoen is ten einde
De komende week is alleen het Amerikaanse Home Depot nog over om de resultaten over het derde kwartaal te publiceren. Daarbij verschuift de aandacht dus volledig naar de macro-economische indicatoren. Het richtinggevend nieuws zal de komende week worden gedomineerd door allerlei vertrouwensindicatoren. Uit Duitsland komt bijvoorbeeld de ZEW-index (van het Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) die een indicatie geeft hoe analisten in november aankijken tegen de investeringsmogelijkheden in de Duitse en de Europese economie. Misschien nog wel belangrijker is het echte ondernemersvertrouwen in Duitsland van het Ifo, ook over november. Interessant is daarnaast het consumentenvertrouwen over november dat wordt gepubliceerd in de eurozone en ook in Nederland en België. Uit de Verenigde Staten komt ten slotte de Philadelphia Fed-index, samen met de Empire State Manufacturing-index, een van de eerste indicatoren over de Amerikaanse conjunctuur in november.

Filteren op