Kinderarbeid, ver van ons bed?

Child labour

Begin maart was ik namens ABN AMRO in Genève bij de International Labour Organisation (ILO) voor een bijeenkomst van het Child Labour Platform over kinderarbeid. Waarom is dit onderwerp voor een bank van belang?

Natuurlijk sluiten wij activiteiten waar direct kinderarbeid mee gemoeid is, uit van financiering Maria Anne van Dijk Maria Anne van Dijk Head of Environmental Social & Ethical Risk & Policy

Feiten
Wereldwijd werken er ongeveer 168 miljoen kinderen. Dat betekent dat maar liefst 1 op de 11 kinderen werkt. In Azië en Sub- Saharisch Afrika is dat zelfs 1 op 5! En dan gaat het niet over af en toe thuis of op het land mee werken, maar over verplicht (betaald) werk doen en daardoor niet naar school kunnen. Meer dan 50 % van deze kinderen doet gevaarlijk werk, zoals het dragen van zware lasten, onder de grond in mijnen werken of gevaarlijke machines bedienen. De meeste kinderarbeid (bijna 60 %) vindt plaats in de landbouw: suiker-, cacao- en katoenteelt zijn bekende voorbeelden. Ivoorkust, Brazilië en India zijn landen met een hardnekkig kinderarbeid probleem.

Onze verantwoordelijkheid
Bedrijven zoals Mars en Coca-Cola werken aan oplossingen om de kinderarbeid in de cacao- en suikerproductie te verminderen. Zij kijken daarbij verder dan alleen hun eigen productieprocessen. Een aantal grote klanten van ABN AMRO handelt in cacao, suiker, koffie en katoen. Ook zij werken mee aan oplossingen tegen kinderarbeid in hun handelsketens en waren ook in Geneve aanwezig om daarover te vertellen.

De verantwoordelijkheden van bedrijven ten aanzien van mensenrechten zijn in 2011 aangescherpt door de Verenigde Naties. Deze afspraken liggen ook vast in de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen. Bedrijven zijn ‘verplicht’ manieren te zoeken om negatieve impact op mensenrechten te voorkomen. Dit is van toepassing op hun bedrijfsactiviteiten, hun producten en hun diensten.
En vooral dat laatste is voor ABN AMRO van belang. Als bank kun je verbonden zijn met mensenrechtenschendingen, zoals kinderarbeid, zonder dat je daar zelf direct bij betrokken bent. Dit kan bijvoorbeeld door dienstverlening aan zakenpartners die wel bijdragen aan of veroorzaker zijn van mensenrechten schendingen. Zo zijn wij met onze financieringen actief in sectoren waar grote maatschappelijke problemen, zoals kinderarbeid, actueel zijn. Natuurlijk sluiten wij activiteiten waar direct kinderarbeid mee gemoeid is, uit van financiering. Toch moeten wij goed blijven onderzoeken of wij ook niet indirect verbonden zijn met kinderarbeid. Daar hebben wij ook stakeholders van buiten voor nodig.

Gezamenlijk met andere organisaties en multinationals is het eenvoudiger om problemen met mensenrechten op te sporen, te doorgronden en oplossingen te bedenken. Daarom worden ook banken uitgenodigd om mee te praten over kinderarbeid en gaat ABN AMRO daar vanzelfsprekend op in.

Voor meer informatie:  http://www.ilo.org/ipec/Action/CSR/clp/lang--en/index.htm

Filteren op