Kortere ketens, minder partijen

Vlees bij een slager

Never waste a good crisis. Het schandaal over paardenvlees is groot, evenals de kans op herhaling. Alle partijen roepen van niet, ik ook, maar dan moet de samenwerking binnen de foodwaardeketen wel veranderen, aangezien deze zulke excessen in de hand werkt.

ABN AMRO heeft in rapporten verschillende keren voorspeld dat er steeds meer zal worden samengewerkt tussen partijen. Niels Dijkman Niels Dijkman Sector Banker Food

De affaire met paardenvlees (of tonijn of besmet veevoer) is de eerste stap naar een ingrijpende verandering op middellange termijn. Het gevolg: een shake-out van foodbedrijven, meer focus bij overblijvende bedrijven, heroriëntatie bij foodretailers op inkoopbeleid én een beter product voor de consument. De laatste jaren signaleer ik bij Europese retailers een beweging naar meer eigen productie. De tijd dat bij Albert Heijn sprake was van eigen productie van vleeswaren, ijs en banket zijn allang vervlogen en komen niet terug. Wel worden bij hen sterke partnerships tussen retailer en leveranciers steeds populairder. In vers loopt AH daarmee in Nederland voorop, wat leidt tot meer  productonderscheid, meer versheid en lagere kosten.

Ketensamenwerking

ABN AMRO heeft in rapporten verschillende keren voorspeld dat er steeds meer zal worden samengewerkt tussen partijen. Samenwerking levert een bredere beschikking over 'resources' op. Ook zijn oplossingen voor vraagstukken op het gebied van duurzaamheid zo complex dat een bedrijf dit niet alleen aan kan. Denk aan de discussie over 'plofkippen'. Een pluimveeslachter kan alleen een ander product voeren of een betere waardepropositie bieden, bijvoorbeeld qua antibioticagebruik, met medewerking van de hele waardeketen. Deze complexiteit leidt tot de strategische noodzaak om alleen dat te doen waar het bedrijf in uitblinkt.

Niet iedere partij haalt de drempel

'Commodities' worden steeds vaker ingekocht via anonieme tenders. Leveranciers worden op prijs tegen elkaar uitgespeeld. Tegelijkertijd wordt de relatie met afnemers sterker voor een beperkt aantal leveranciers. Dit komt doordat zij daadwerkelijk waarde toevoegen door de retailer te helpen te differentiëren. De afname van het aantal leveranciers is bij supermarkten een continu proces met als doel de complexiteit te beperken en wellicht meer te differentiëren. Tel daarbij op de nog stringentere eis van transparantie over (de samenstelling van) producten. Denk ook aan de belofte van Tesco aan klanten om hen volledig inzicht in de bevoorradingsketen te geven. Transparantie
over herkomst en verwerking – vaker uit eigen regio – en hierdoor kortere ketens doet steeds meer hun intrede. Niet elk foodbedrijf beschikt over de schaalgrootte om winstgevend uitbestede (private label) producten te produceren of een A-merk te voeren. En niet ieder bedrijf heeft de flexibiliteit en beheerst de kunde tot samenwerking, noodzakelijk om partnerships te sluiten.

Duidelijkheid en prijs

Nauwer samenwerken in ketenverband heeft de toekomst. Het gevolg is een grotere afhankelijkheid van slechts enkele partijen. Bovendien kwalificeert niet ieder foodbedrijf zich om 'mee te knikkeren'. Mogelijk worden zij zelfs van het speelbord 'afgeknikkerd'. De eindconsument – hoewel getroffen door de crisis – heeft het laatste woord. Deze heeft ook een steeds grotere behoefte aan duidelijkheid en vindt meer dan alleen de laagste prijs van belang. De huidige onrust biedt foodbedrijven een kans om de dialoog met de retail verder te brengen dan een lage prijs.

Relevante links

Filteren op