Lichtpunten genoeg in de TMT-sector

Man gebruikt smartphone

Nederland kan een hele goede springplank zijn voor innovatieve bedrijven. Dat is de conclusie van het ABN AMRO onderzoek naar het TMT-ecosysteem uit februari 2013. Menno van Leeuwen Menno van Leeuwen Hoofd Focus Team Innovation Centre

Als dit systeem beter gaat functioneren - onder andere door een betere uitwisseling van ideeën, mensen, contacten en kapitaal -  kunnen wij meer innovatieve snelgroeiende bedrijven voortbrengen. BV Nederland profiteert hiervan. Dit vereist wel een lange termijn inspanning van alle verschillende partijen in het ecosysteem. Dat geldt dus ook voor ons als bank. Dit thema gaan we dan ook voorlopig niet loslaten, bedacht ik me eind februari.

Ondertussen…

De afgelopen maanden zijn wij met ons volgende onderzoek aan de slag gegaan: 'Visie op Technologie, Media & Telecom 2013, wat zijn de belangrijkste trends en omzetverwachtingen.' Van de uitkomsten word je niet echt vrolijk. De economie krimpt zowel in 2012 als in 2013. Consumentenbestedingen en bedrijfsinvesteringen worden geraakt en de voor de TMT-sector relevante advertentiebestedingen en IT-uitgaven dalen. De ondernemers die ik dagelijks spreek, kennen dit verhaal al, kennen de realiteit van 'profitability without growth' en zoeken naar lichtpunten en inspiratie. Het zal je niet verbazen dat we ervoor kiezen om in onze publicaties en events op zoek te gaan naar inspirerende lichtpunten. En die zijn er volop!

Europa TMT

Springplankbedrijven

Het barst namelijk van de succesvolle Nederlandse bedrijven die zich vroeg hebben gefocust op de kansen van de digitale revolutie. In onze nieuwe publicatie van medio mei hebben wij een aantal voorbeeldbedrijven geïnterviewd:  Layergloss, 'the hottest startup van Nederland volgens Wired', Spilgames '180 miljoen visitors per month launched from Hilversum' en Ocom 'Datacentergroeier op het belangrijkste internetknoop van de wereld'. Op het door ABN AMRO gehoste congres 'ICT ondernemerschap 2013' lichten wij ook nog eens Mendix, Webpower, Layar en Planon uit. Dit zijn voorbeeldbedrijven, die er voor open staan om zichzelf continu opnieuw uit te vinden. Want als je niet voortdurend in transitie bent, kan het snel gaan. Kijk maar naar Nokia. Het bedrijf moet hard werken om een comeback te maken. Kodak is natuurlijk het schoolvoorbeeld: uitvinder van de digitale fotografie, maar toch te laat meegegaan met de ontwikkelingen.

Nederland sterk in software

Daarnaast biedt Nederland volop kansen voor succes. Amsterdam is een van de grootste internetknooppunten ter wereld, de technologische infrastructuur is hoogstaand. Nederlanders zijn creatief, pikken nieuwe ontwikkelingen snel op en zijn goede handelaren. De softwaresector, zo blijkt uit onze laatste analyse, laat dit in Nederland zien. Ondanks de grote tegenwind, weet deze sector te groeien in 2013. Groeifactoren zijn hierbij de toename van connectiviteit, cloud computing en het nieuwe werken. ‘Bring your own is daarbij een interessant fenomeen. Het zorgt ervoor dat consumenten meer aan IT-apparatuur uitgeven en bedrijven minder. Bedrijven investeren niet in hardware, maar in software, zodat alle applicaties via alle devices veilig en gebruiksvriendelijk te bereiken zijn.

Schaalbare ambities

Ondernemers actief in de softwaresector, zeker die van online, maken hun producten schaalbaar. Het risico zit in de ontwikkelingsfase, maar als het eenmaal gaat lopen is internationaal succes onbegrensd. Succesvolle ondernemers realiseren zich dat bij aanvang. Zij weten dat hun concurrenten ook global zijn en willen daarom hard groeien. First mover advantage, winner takes all, om maar wat anglo termen erin te gooien. Hoeveel ondernemers telt Nederland die deze ondernemingsgeest vertonen?

Amerika versus Nederland

Amerikanen zijn hier veel beter in, hoor ik veel ondernemers en stakeholders zoals de overheid zeggen. Amerika, daar moet je ook zijn om snel groeikapitaal te verkrijgen. In Silicon Valley en Boston barst het van de durfinvesteerders, maar daar barst het ook van de concurrentie. Ik ben ervan overtuigd dat wij in Nederland een belangrijke functie hebben. Het voordeel van het nadeel: een klein compact land, met lagere salarissen dan in de VS, de ideale proeftuin om marktleiderschap te bewijzen. En ja, we horen ondernemers zeggen: hier is minder groeikapitaal, investeerders gedragen zich als banken en banken doen bijna niets. Verbeterpunten genoeg voor het TMT-ecosysteem. Meer & meer overzicht van groeikapitaal is gewenst. We proberen daar als bank een gids in te zijn en onze ambities net zo hoog te stellen als de succesvolle springplankbedrijven dat doen. En dan gaat het om een lange adem.

Relevante links

Filteren op