Bodem bouwsector wordt niet in 2013 bereikt

Bouwplaats huizen

De cijfers in de bouwsector over de eerste drie maanden van 2013 laten een daling zijn. De omzet daalde met 8,8 procent en de productie daalde  met 11,6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. ABN AMRO verwacht dat de lichte economische groei in 2014 in combinatie met stijgende bedrijfsinvesteringen een positief effect kan hebben op de bouwsector als geheel. In de loop van 2014 zal hierdoor enig herstel voor bepaalde branches zichtbaar kunnen worden. Dit blijkt uit de vandaag uitgebrachte sectorupdate Bouw.

ABN AMRO verwacht dat de lichte economische groei in 2014 in combinatie met stijgende bedrijfsinvesteringen een positief effect kan hebben op de bouwsector als geheel. Madeline Buijs Madeline Buijs Sector Econoom Bouw & Onroerend Goed

Scholenbouw aanzet herstel utiliteitsbouw

Mogelijkheden in de bouw zijn aanwezig voor de utiliteitsbouw. ABN AMRO verwacht voor dit jaar nog een productiedaling van 2 procent, maar voor 2014 een stijging van 3 procent. In deze  branche kan namelijk geprofiteerd worden van de aantrekkende bedrijfsinvesteringen in 2014. Dit zal als eerste zichtbaar zijn in de bouw van scholen en agrarische gebouwen. Schoolgebouwen zijn gemiddeld 35 jaar oud en daarmee toe aan vernieuwing of renovatie. Omdat de bouw van scholen grotendeels betaald wordt door gemeenten kunnen bezuinigingen van de overheid op deze potentiele groei mogelijk een negatief effect hebben. Maar vanaf 2014 krijgen scholen meer zeggenschap over de investeringen aan de buitenkant van gebouwen. En dus zijn er vanaf volgend jaar meer kansen voor de utiliteitsbouw.