Markten reageren verheugd op woorden van Draghi

Mario Draghi

Europese markten hebben opgelucht gereageerd op de opmerking van Mario Draghi - de president van de Europese Centrale Bank (ECB) - dat hij klaar staat om in juni maatregelen te nemen om de dreigende deflatie te bestrijden. Zowel de Europese aandelenmarkten, als de obligatiemarkten stegen.

Mario Draghi staat klaar om maatregelen te nemen om de dreigende deflatie te bestrijden Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

In afwachting van de persconferentie van Draghi stonden de koersen in de eerste helft van de week nog onder druk. De oplopende spanningen in Oekraïne waren daarvoor de belangrijkste oorzaak. Toen president Poetin op woensdag een opening voor diplomatiek overleg maakte brak de zon enigszins door op de aandelenmarkten. Ook Janet Yellen, de voorzitter van de Amerikaanse Federal Reserve, leverde een positieve bijdrage aan de stemming op de beurzen door in een toespraak voor het congres de risico’s, die de Amerikaanse economie bedreigen (geopolitiek en binnenlandse huizenmarkt), te belichten. Dat werd opgevat als een signaal dat het nog geruime tijd kan duren voor de Amerikaanse rente zal worden verhoogd.

Fusie- en overnameactiviteiten trekken de aandacht

Naast het bovenbeschreven macro-sentiment, stonden de aandelenbeurzen in het teken van fusie- en overnameactiviteiten en de publicatie van bedrijfsresultaten over het eerste kwartaal van dit jaar. De tot dusverre gepresenteerde resultaten zijn in de Verenigde Staten en Japan beter dan in Europa. Nadat 87% van de bedrijven uit de S&P-500 hebben gepubliceerd, blijkt dat 53% de verwachtingen ten aanzien van de omzet heeft overtroffen en 76% de verwachtingen ten aanzien van de winst. In Japan was dat bij een publicatiepercentage van 51 respectievelijk 73% en 62%. In Europa zijn de resultaten gemengder. Uit de STOXX Europe 600 heeft 77% van de bedrijven de resultaten gepresenteerd waarbij de omzet in 39% van de gevallen meeviel en bij 48% de winst. Een van de blikvangers was deze week ING, dat zoals verwacht als gevolg van twee grote posten een verlies van EUR 1,9 miljard moest publiceren. Verder hadden nogal wat Europese bedrijven - waaronder wederom DSM - last van de sterke euro.

Fusie- en overnameactiviteiten nemen in meerdere sectoren toe. In de farmacie is de activiteit op dit moment het sterkst, met de overname door Bayer van de divisie van receptvrije medicijnen van Merck en de pogingen van Pfizer om Astra Zeneca over te nemen. Daarnaast zijn de pogingen van General Electric om het Franse Alstom in te lijven een blikvanger, niet in de laatste plaats omdat de Franse president Hollande zich er persoonlijk mee heeft bemoeid uit vrees voor verlies van (Franse) arbeidsplaatsen. De AEX kwam donderdag met 402,98 ruim boven de 400 uit, vooral na de positieve interpretatie van de woorden van Mario Draghi.

Neerwaartse druk op de rente blijft

Op vastrentend gebied valt vooral de sterke daling van de rente op in de Zuid-Europese landen. Omdat de Duitse 10-jaarsrente nagenoeg stabiel bleef, liepen de renteverschillen verder terug. In Italië en Spanje daalde de 10-jaarsrente de afgelopen week met ruim 10 basispunten tot onder de 3%. Het verschil met Duitsland bedraagt daardoor circa 1,5 procentpunt vergeleken met 2,2 procentpunt eind 2013. Op grond van de verbeteringen die geleidelijk aan zichtbaar worden in de economische structuur in beide landen, verwachten wij dat het renteverschil met Duitsland nog verder zal kunnen teruglopen tot circa 1,1%. De verwachting dat de ECB maatregelen zal nemen om deflatie te voorkomen en de kracht van de euro te verminderen, heeft bijgedragen aan de positieve stemming op de obligatiemarkten.

In de Verenigde Staten hebben de woorden van Yellen hetzelfde effect gehad, omdat de rente vermoedelijk nog geruime tijd laag zal blijven. Op de markt van bedrijfsobligaties zijn de rendementen ook licht gedaald, resulterend in afgenomen renteverschillen met overheidsobligaties met vergelijkbare looptijden. Opvallend is dat de toegenomen overnameactiviteiten niet hebben geleid tot een sterkere stijging van de rente bij de overnemende bedrijven. Een dergelijke stijging is niet ongewoon, omdat overnames veelal worden gefinancierd met vreemd vermogen.

Veel macrocijfers te verwachten

Het resultatenseizoen nadert geleidelijk aan zijn einde en dat betekent dat de aandacht op de financiële markten weer verschuift naar de macro-economische cijfers. Van de kant van de buitenlandse bedrijven kunnen we de komende week de resultaten tegemoet zien van Cisco, Wal-Mart, Allianz en Zurich Insurance Group. In Nederland publiceren Boskalis, BAM en Imtech een trading update en presenteert Aegon nog zijn resultaten over het eerste kwartaal.

Op macro-economisch gebied kijken we - in verband met de opmerkingen van Mario Draghi - met meer dan normale belangstelling naar (definitieve) gegevens over de Europese inflatie. Ook een aantal afzonderlijke Europese landen (Frankrijk en Italië) en de Verenigde Staten zullen inflatiecijfers over april naar buiten brengen. Daarnaast worden gegevens gepubliceerd over de Amerikaanse - en ook de Nederlandse - detailhandelsverkopen en over de industriële productie in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Tot slot wordt aan het eind van de week een voorlopig inzicht verschaft in de stemming onder Amerikaanse consumenten in mei (door de universiteit van Michigan) en in de stemming onder ondernemers in de regio rond Piladelphia (de Philly Fed index).

Filteren op