Markten tussen hoop en vrees over Griekenland

World economy

De mondiale financiële markten zijn de afgelopen week enigszins tot rust gekomen na de sterke koersfluctuaties in de afgelopen vier à vijf weken. De aandelenmarkten verloren per saldo iets terwijl de obligatiemarkten licht in de plus stonden.

Een uitzondering op de gematigde koersdalingen was China waar de koersen de afgelopen week fors omlaag gingen Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De onderhandelingen met Griekenland bleven de stemming beheersen. De Grieken zelf willen de wereld doen geloven dat een overeenkomst dichtbij is, maar de andere deelnemers aan het proces zijn een andere mening toegedaan. Vermoedelijk is dit onderdeel van het spel, waarbij de Grieken de schuld bij een onverhoopte mislukking wat makkelijker op de andere partners kunnen schuiven. Bovendien hopen ze op deze wijze te voorkomen dat Griekse burgers hun geld naar het buitenland brengen. Voor de Europese onderhandelingspartners is deze strategie bedoeld om een zo goed mogelijk eindresultaat te bereiken. Het komende weekend zou wel eens bepalend kunnen zijn. Vooral de aandelenkoersen gingen op en neer met het sentiment omtrent Griekenland, waarbij de koersen woensdag fors stegen en donderdag weer terug moesten. Daarnaast werd het beeld bepaald door macro-economisch nieuws dat overwegend positief was en dat was de afgelopen weken veelal andersom. Uit de meeste belangrijke regio’s kwamen bemoedigende indicatoren. In de Verenigde Staten werden de eerder gepubliceerde orders voor duurzame goederen – een redelijke indicator voor de bedrijfsinvesteringen – over maart opvallend sterk opwaarts bijgesteld, terwijl de orders in april (uitgezonderd de zeer wispelturige orders voor transportmiddelen) daar bovenop nog eens met 0,5% stegen. Ook de cijfers over de Amerikaanse huizenmarkt over april en het consumentenvertrouwen in mei vertoonden een positief beeld. Zelfs uit Japan, waar de afgelopen maanden toch overwegend teleurstellingen vandaan kwamen, zagen we deze week weer een wat positiever beeld. Dat gold zowel voor de economische groei, als voor de industriële productie en het ondernemersvertrouwen in het Midden en Kleinbedrijf. In de Europese Unie verschenen eveneens gunstige cijfers over het algehele sentiment in de eurozone (een combinatie van consumenten- en producentenvertrouwen), het Duitse consumentenvertrouwen en het Nederlandse en het Belgische producentenvertrouwen. Voor vanmiddag verwachten we een behoorlijke neerwaartse bijstelling van de Amerikaanse economische groei, die wellicht voor wat teleurstelling op de markten kan zorgen, maar wat ons betreft niet erg zorgwekkend is. De vooruitzichten voor het huidige kwartaal zijn immers veel beter. Op de obligatiemarkten zagen we enige koersstijging in de Verenigde Staten en de sterke Europese landen terwijl de Spaanse markt juist een koersdaling te verwerken kreeg en het renteverschil met Duitsland dus behoorlijk opliep. Ondanks de rentedaling in de Verenigde Staten en de meeste Europese landden zijn de spreads ten opzichte van high yield juist gedaald. De faillissementsrisico’s zijn momenteel erg laag: in de Verenigde Staten 1,5% en in Europa 0,5%, wat fors lager is dan de langjarige gemiddelden van respectievelijk 4,5% en 5,2%. Met spreads van 430 basispunten voor Amerikaans en 350 basispunten voor Europees high yield blijven deze beleggingen volgens ons aantrekkelijk.

Veel fusie- en overname geruchten

Naast het sentiment rondom Griekenland en positieve macro-economische indicatoren in de meeste regio’s was er nogal wat nieuws over fusies en overnames, die de aandelenmarkten beïnvloedden. Een uitzondering op de gematigde koersdalingen was China waar de koersen de afgelopen week fors omlaag gingen. De koersdalingen in China kunnen worden gezien als winstnemingen na de zeer sterke koersstijgingen eerder dit jaar. Vermoedelijk wordt het ingegeven door tegenvallende macrocijfers (een uitzondering deze week) en een – door ons niet gedeelde – vrees voor een harde landing van de Chinese economie. Interessant nieuws van het fusie- en overnamevlak kwam uit de halfgeleidersector waar Intel mogelijk een overname voorbereidt van sectorgenoot Altera voor naar verluidt $ 15 miljard ($ 54 per aandeel, wat een premie van 15% zou betekenen). In april ketste een poging van Intel af na teleurstellende resultaten van Altera en besloten beide bedrijven een pauze in te lassen tot 1 juni. Nu deze datum dicht genaderd is, komt de geruchtenmachine weer op gang. Daarnaast was er de afgelopen week nieuws omtrent overnames van Freescale door NXP en was er een daadwerkelijke overname van Broadcom door Avago Technologies en van Time Warner Cable door Charter Communications voor $ 55 miljard (waarmee het Franse Altice het nakijken heeft). Voorts bleef Ahold in het nieuws, zowel door de publicatie van bedrijfsresultaten als door de verwachtingen van de overname van het Belgische Delhaize. De resultaten werden gemengd ontvangen omdat de winstgevendheid van Ahold in het eerste kwartaal is afgenomen vanwege een groter belang bij een vergroting van het marktaandeel. De AEX sloot donderdag op 502,24, een stijging van 0,1% ten opzichte van vorige week vrijdag en daarmee was de Nederlandse index een van de weinige stijgers in het internationale veld. Vanmorgen stond de index met 498,5 weer in de min.

Veel macronieuws in de komende week

Hoewel er natuurlijk van alle kanten nieuws over fusie- en overname-activiteiten op de markt kan komen, is het resultatenseizoen ten einde en zullen we daar weer anderhalve maand op moeten wachten. Het wordt echter ruimschoots gecompenseerd door nieuws van het macro-economische front. Op dat laatste vlak kijken we natuurlijk uit naar de definitieve cijfers over het sentiment onder inkoopmanagers in veel toonaangevende landen en regio’s. Daarbij zal vooral worden gelet op bijstellingen (hopelijk opwaarts) van de voorlopige cijfers in de Verenigde Staten en Europa, die begin vorige week werden gepubliceerd. Daarnaast zal de aandacht uitgaan naar de Europese Centrale Bank en de Bank of England, die respectievelijk op woensdag en op donderdag hun reguliere beleidsvergadering hebben. In de Verenigde Staten verschijnt woensdag het zogeheten Beige Book, dat inzicht geeft over de stand van de conjunctuur in de afzonderlijke Fed-districten in de voorgaande zes weken. Ook in de Verenigde Staten zullen gegevens worden gepubliceerd over het persoonlijke inkomen en de bestedingen in april, waarbij we benieuwd zijn of die een bevestiging vormen voor een herstel dat we verwachten na de zwakte in de eerste maanden van dit jaar. Verder verwachten we ook nieuwe gegevens over de fabrieksorders in zowel de Verenigde Staten als Duitsland in april, waarbij voor beide een stijging wordt verwacht ten opzichte van maart. In Duitsland zullen verder nog werkloosheidscijfers over mei worden gepubliceerd. In de Europese Unie verschijnen er gegevens over de omzet in de detailhandel en voorlopige gegevens over de inflatie. De week wordt volgende week vrijdag afgesloten met de werkloosheids- en werkgelegenheidscijfers uit de Verenigde Staten, waarbij een toename van de laatste met 223.000 wordt verwacht. Maar eerst vanmiddag maar eens afwachten of de herziening van het Amerikaanse BBP over het eerste kwartaal niet een al te grote teleurstelling wordt.

Filteren op