Marktsentiment blijft vooral in Europa positief

Vlaggen van Europese landen

Hoewel er in de loop van de week wat onduidelijkheid ontstond over het precieze tijdstip waarop de Federal Reserve zijn stimulerende beleid zal gaan afbouwen, bleven de financiële markten positief gestemd. Daarbij bleef de stemming in Europa overigens beter dan in de Verenigde Staten.

Hoewel er in de loop van de week wat onduidelijkheid ontstond over het precieze tijdstip waarop de Federal Reserve zijn stimulerende beleid zal gaan afbouwen, bleven de financiële markten positief gestemd. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het beleidsbepalende comité van de Fed bevestigde nog eens dat voorlopig zal worden doorgegaan met het opkopen van obligaties voor een bedrag van USD 85 miljard per maand. De formulering veranderde echter enigszins, wat door de markten werd geïnterpreteerd als een mogelijkheid dat de Fed al in december met het afbouwen zou kunnen beginnen. Daarop stokte de stijging van de Amerikaanse aandelenmarkten, liep de Amerikaanse rente weer wat op en steeg de dollar wat in waarde tegenover de euro. In de opkomende markten keerde de vrees ook weer wat terug, dat de verandering in het Amerikaanse monetaire beleid zal resulteren in het wegvloeien van kapitaal dat door de overvloed aan Amerikaanse liquiditeiten juist naar deze landen was gevloeid. In Europa bleef het positieve sentiment gehandhaafd, enerzijds door gunstige macro-economische indicatoren en anderzijds door in het algemeen redelijke bedrijfsresultaten over het derde kwartaal.

Amerikaanse indicatoren verstoord door sluiting Amerikaanse overheid
Veel Amerikaanse cijfers zijn niet op het gebruikelijke tijdstip uitgekomen en zijn soms onvolledig waardoor het beeld van de Amerikaanse economie wordt vertroebeld. Ook hierdoor konden de financiële markten zich geen duidelijk beeld vormen. Toch kwamen er ook uit de Verenigde Staten veel positieve signalen. Dat gold bijvoorbeeld voor de inkoopmanagersindex uit Chicago, die in oktober fors steeg tot 65,9 vergeleken met 55,7 in september. Bovendien achten we de gewijzigde interpretatie van de markten over het tijdstip van afbouwen van de stimulansen niet erg waarschijnlijk. Wij blijven bij onze mening dat de Fed hiermee pas in maart 2014 zal beginnen. De vooruitzichten voor de bedrijfsresultaten blijven voorts gunstig, wat werd bevestigd door de goede bedrijfsresultaten van Exxon Mobil over het derde kwartaal, die vooral een positieve invloed ondervonden van de Chemie-onderdelen. In Europa kwam sectorgenoot Koninklijke Olie met tegenvallende resultaten, waarbij vooral de tegenvallers in Nigeria en Alaska in het oog sprongen. De bedrijfsresultaten van de meeste overige publicerende bedrijven zagen er overigens wel redelijk uit en ondersteunden in het algemeen de Europese aandelenmarkten tot nieuwe jaarrecords. De AEX liep - ondanks koersverlies van zwaargewicht Shell - op tot bijna 392 punten, wat een jaarrecord is en een stijging is van 4,5% over de maand oktober. Daarnaast waren de macro-cijfers over het algemeen gunstig. De Europese inflatie liep in oktober terug tot 0,7% vergeleken met 1,1% in september. Dit is toch betrekkelijk ver verwijderd van de doelstelling van de Europese Centrale Bank (dicht bij, maar onder de 2%) en het valt niet uit te sluiten dat de ECB extra stappen zal (moeten) nemen om economie en inflatie wat meer te stimuleren. Ook hiervan ging een positieve impuls uit op de aandelenmarkten.

Spaanse 10-jaarsrente even onder 4%
In tegenstelling tot de Verenigde Staten liep in Europa het rendement op 10-jaars staatsobligaties licht terug. In Spanje, dat zijn economie geleidelijk ziet verbeteren, was de daling zelfs nog wat sterker (tot even onder de 4%), waardoor het verschil met Duitsland verder afnam. De daling in de Europese landen was vooral het gevolg van de afgenomen inflatie en ook van de verbeterde vooruitzichten voor de Europese economieën. Dat laatste geldt zeker ook voor de Zuid-Europese landen, die zonder uitzondering hun concurrentiepositie hebben weten te verbeteren, gezien het weggewerkte tekort op de betalingsbalans. Vermoedelijk kunnen de renteverschillen van deze landen met Duitsland de komende tijd dan ook nog verder verminderen. Dat laatste verwachten we ook voor bedrijfsobligaties als uitvloeisel van de verbeterde winst-, solvabiliteits- en kaspositie van veel bedrijven.

Het resultatenseizoen blijft in volle gang
De komende week zullen wederom veel bedrijven hun resultaten over het derde kwartaal publiceren. Daarnaast staan er enkele interessante macro-cijfers op de agenda. De komende week zijn op het bedrijvenvlak PostNL, ING en Aegon de belangrijkste Nederlandse bedrijven die hun resultaten over het derde kwartaal zullen publiceren. Bij de niet-Nederlandse bedrijven kijken we vooral naar de financiële dienstverleners HSBC en Allianz en naar de telecombedrijven Deutsche Telekom en het Spaanse Telefonica. Op macro-economisch gebied ligt de nadruk op de definitieve cijfers over de stemming onder inkoopmanagers in de Verenigde Staten en Europa in oktober en naar de werkgelegenheids- en werkloosheidsontwikkeling in de Verenigde Staten over oktober. De laatste cijfers zouden wel eens ernstig verstoord kunnen zijn door ambtenaren die een tijdje thuis hebben gezeten als gevolg van de gesloten overheidsdiensten in oktober. Daarnaast kijken we met belangstelling naar de uitkomsten van de beleidsvergaderingen van de Bank of England en de ECB. De laatste vooral in het licht van de sterk gedaalde Europese inflatie en de actie die de ECB daar mogelijk op neemt.

Filteren op