Mevrouw, uw bier is te duur

Vol bierglas op een bar

Dat was wat ik dacht toen ik gisteren de rekening van mijn vrijdagmiddagborrelgroep ontving. Sinds de millenniumwisseling en gecorrigeerd voor inflatie, is bier in de cafébedrijven consequent duurder geworden. Bij de supermarkten is het tegendeel waar, maar daar is dan ook geen sprake van een fijnmazige (prijzige) stedelijke distributie door de brouwers zelf. En supermarkten kunnen nog wel eens stunten, omdat ze in vergelijking tot de cafébedrijven meer winst uit andere producten kunnen halen.

Sinds de millenniumwisseling en gecorrigeerd voor inflatie, is bier in de cafébedrijven consequent duurder geworden. Stef Driessen Stef Driessen Sectormanager Leisure

De brouwers wijzen naar de bieraccijnzen. Deze worden per 1 januari 2014 opnieuw verhoogd. De bieraccijns in Nederland is dan bijna vier keer hoger dan in Duitsland en Spanje. Het verschil is EUR 20,- op een fust van 50 liter. De brouwers zullen de komende jaren ook meer gaan wijzen naar de wisselende grondstofprijzen.

De cafébedrijven wijzen op hun beurt naar de brouwers. De emoties lopen hierbij hoog op. Café-eigenaar Henk Westbroek kondigde onlangs zelfs aan ‘Bavaria te willen slopen’. Is dat terecht? Ondernemers kunnen toch ook vrije, liberale biercontracten tekenen met een opzegtermijn van twee maanden?

Volgens professor Peter Leeflang heeft 79% van de cafébedrijven een relatie met één van de vier brouwers, die veel verder gaat dan alleen leveranciersrelatie. Maar liefst 64% van alle tapinstallaties is eigendom van de brouwer, die naast een geldlening vaak ook nog een garantie heeft afgegeven richting verhuurder of bank. Daar hangt een prijskaartje aan, ook voor de brouwer. Maar het zorgt er ook voor, dat cafébedrijven weinig overstappen. Volgens Barbara Baarsma, bijzonder hoogleraar marktwerking- en mededingingseconomie, ’werkt die markt gewoon niet’.

Wat valt daar dan aan te doen?
Of liever gezegd: hoe hebben andere landen dit opgelost? Bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar nog een echte pubcultuur leeft? In dat land werd in 1989 een wet aangenomen, die de geschiedenis in ging als ‘The Beer Orders’. Doel van de wet was om de invloed van brouwerijen op de pubs beperken. En dat is gelukt. De markt reageerde met de vorming van ketens van pubs, waarvan de vier grootste partijen allemaal beursgenoteerd zijn. Gezamenlijk exploiteren deze vier bedrijven ruim 13.000 pubs. De wet van 1989 is tien jaar geleden komen te vervallen, omdat zich een volwassen deelsector had gevormd. Maar ook daar speelt nu weer een nieuwe discussie, ditmaal over de macht van de grotere pubketens zelf. Zijn er dan geen andere mogelijkheden? Ik denk het wel.

Schaalvoordelen pakken
Van de circa 10.000 cafébedrijven in Nederland zijn er maar weinig met meer dan 25 vestigingen. Bij meer schaalgrootte zijn inkoopkortingen te bedingen. Het wordt mogelijk om personeel efficiënter in te zetten en om conceptinnovaties kleinschalig te toetsen vóórdat ze volledig worden uitgerold. Als gewekte verwachtingen consequent worden waargemaakt, dan wordt het ook mogelijk om te profiteren van een goede herkenbaarheid, zowel online als offline. Het is de vraag of mijn vrijdagmiddagborrelgroep hier direct iets van merkt, maar het benutten van schaalvoordelen komt in ieder geval ten goede aan de continuïteit van de cafébedrijven. In andere voorheen sterk gefragmenteerde ketens, zoals bij de vakantieparken, de fast service restaurants en bij de hoteliers zijn er durfkapitalisten en franchiseformules actief die de organisatiegraad bevorderen. Met het doel om die schaalvoordelen te verzilveren.

Gaat u hier als cafébedrijf op wachten?
In Amsterdam en in Emmen hebben ze dat niet gedaan. Daar wordt de samenwerking gezocht met nabijgelegen bedrijven. En ook andere toeleveranciers kunnen helpen. Zo heeft de Amerikaanse Foodservicegroothandel Sysco al verschillende Apps ontwikkeld die voor minder ‘herrie in de keuken’ zorgen. Ik denk dat de brouwers hier ook nog een rol in kunnen spelen. Maar ook ABN AMRO kan helpen om nieuwe ecosystemen voor u te ontginnen. Wij onderhouden namelijk al een kredietrelatie met 4.000 bedrijven in deze sector. Nu maar hopen dat een deel van deze kredieten gebruikt wordt voor het creëren van schaalvoordelen.

Ik ben benieuwd naar uw visie. Wilt u deze met me delen?

Filteren op