Nervositeit op de financiële markten weer toegenomen

Beurshandelaars beurs handelaar broker stock exchange

Beleggers reageerden de afgelopen week nerveus op een aantal tegenvallende economische ontwikkelingen. Daarnaast trokken problemen bij de Portugese bank Espirito Santo de aandacht. De nervositeit leidde tot koersdalingen op nagenoeg alle mondiale aandelenmarkten ten opzichte van de hoge (soms record)standen die vorige week nog werden bereikt.

De nervositeit leidde tot koersdalingen ten opzichte van de hoge standen die vorige week nog werden bereikt. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Op de obligatiemarkten stegen – met uitzondering van de Europese periferie – de koersen. Dit was enerzijds de gebruikelijke reactie bij beleggers die de veilig geachte havens opzoeken en anderzijds het gevolg van een paar tegenvallende economische cijfers. Een voorbeeld daarvan was de daling van de Duitse industriële productie in mei (met bijna 2% ten opzichte van april), nadat in de voorgaande week was gebleken dat ook de industriële orders een gevoelige daling hadden ondergaan. Ook de woorden van ECB-president Mario Draghi dat een opkoopprogramma van obligaties in de eurozone tot de mogelijkheden blijft behoren, speelt een rol bij de daling van de obligatierentes tot historisch lage niveaus. In de Verenigde Staten werden de notulen van de juni-vergadering van het Federal Open Market Committee bekend gemaakt. Daar sprak een zeer gematigde toon uit en dat rechtvaardigt de verwachting dat ook in de Verenigde Staten de rente lang laag zal blijven. Ook dat steunde de obligatiekoersen en legde neerwaartse druk op de (Amerikaanse) rendementen. Verder kwamen er bemoedigende cijfers uit China met betrekking tot de inflatie die in juni is gedaald tot 2,3% vergeleken met 2,5% in mei. En dan begon de afgelopen week natuurlijk ook het resultatenseizoen voorzichtig met de traditionele aftrap door de Amerikaanse aluminiumproducent Alcoa, die beter dan verwachte resultaten over het tweede kwartaal rapporteerde. Positief was bovendien de uitgesproken verwachting dat de vraag naar aluminium dit jaar wereldwijd met 7% zal stijgen.

Veel winstwaarschuwingen in Amsterdam

Wereldwijd gingen de koersen op de aandelenmarkten de afgelopen week omlaag. De daling van de AEX was zelfs wat sterker dan gemiddeld als uitvloeisel van winstwaarschuwingen, die vreemd genoeg tot de Amsterdamse markt beperkt bleven. Het verlies van de Amerikaanse beurzen bleef nog beperkt tot 1% à 2%, wellicht mede door de positieve resultaten en verwachtingen van Alcoa. In Europa was het beeld veel negatiever met indexdalingen van 2,8% voor de Britse FTSE-100 tot bijna 4% voor de Franse CAC-40 en de AEX. In Amsterdam konden de verliezen worden toegeschreven aan winstwaarschuwingen van Philips, BAM en Fugro. Philips meldde dat het resultaat over het tweede kwartaal bij de Health Care divisie 15% onder de verwachting uitkomt. Valutaire tegenwind, het stilliggen van een fabriek in Cleveland en een zwakke vraag uit zowel China als de Verenigde Staten werden als oorzaken genoemd. Omdat het bedrijf onmiddellijk maatregelen aankondigde om orde op zaken te stellen, bleef een negatieve koersreactie uit. BAM leverde de tweede winstwaarschuwing binnen een jaar af en verloor onmiddellijk 30% in koers. Het bedrijf wordt geconfronteerd met kostenoverschrijdingen bij twee grote projecten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die respectievelijk eind 2016 en eind 2015 aflopen. En tenslotte kwam Fugro op donderdag met een waarschuwing dat de resultaten in de eerste helft van het jaar zullen achterblijven bij de verwachtingen. Zwakte op de olie- en gasmarkt leidt tot margedruk in alle divisies, maar de exploratiedivisie Geoscience springt het meest in het oog.

Tegenover deze waarschuwingen stonden een paar positieve berichten. Zo verkoopt Unilever zijn afslankactiviteiten (Slimfast) aan investeringsmaatschappij Kainos Capital voor een onbekend bedrag maar houdt het wel een minderheidsbelang. Overigens verkoopt ook Nestlé een onderdeel – Juicy Juice – omdat het de gemiddelde marge van het bedrijf omlaag haalt. PostNL maakte bekend dat de vooruitzichten voor 2014 aanzienlijk beter zijn dan eerder verwacht. Vooral als gevolg van sterke prestaties van de MailNL-divisie wordt nu een bedrijfsresultaat verwacht van € 260 – 290 miljoen, waar eerder € 180 – 220 miljoen werd verwacht. De AEX sloot donderdag op 403,39 vergeleken met 418,70 vorige week vrijdag.

Portugese bank leidt tot onrust op de obligatiemarkten

Hoewel de obligatierendementen wereldwijd omlaag gingen, vond in de Europese periferie een tegengestelde beweging plaats. Verantwoordelijk daarvoor was het missen van een rentebetaling door een van de holdingmaatschappijen van de grote Portugese bank Espirito Santo, maar achterliggend speelt angst voor grotere problemen een rol. Het betreft een rentebetaling op een kortlopende lening aan een van de holdingmaatschappijen waarin de bank een belang heeft van 1,2 miljard. Op zichzelf zou dit niet een probleem moeten zijn dat tot grote onrust op de markten leidt. Op de achtergrond speelt natuurlijk de vrees dat ook bij andere financiële instellingen allerlei kruisbelangen – ook met overheden – tot (hernieuwde) problemen kunnen leiden. De 10-jaarsrente in Portugal liep de afgelopen week op met bijna 0,4%-punt tot bijna 4%. Als uitvloeisel daarvan liepen ook de rentes in Spanje en Italië op, zij het wat minder met ruim 0,1%-punt. Dat was wel een tegengestelde beweging vergeleken met de kernlanden van Europa waar de 10-jaarsrente juist wat daalde, in Duitsland van 1,27% tot 1,20%. In de Verenigde Staten daalde de rente zelfs nog wat sterker (van 2,65% tot 2,53%) als uitvloeisel van de gematigde bewoordingen in de notulen van het FOMC. De markten voor bedrijfsobligaties vertoonden afgelopen week een rustig beeld waarbij de koersen amper van hun plaats kwamen. Door de rentedaling bij staatsobligaties liepen de rendementsverschillen weer wat op.

Resultatenseizoen barst los

Het resultatenseizoen is begonnen en de ogen zullen de komende anderhalve maand hierop zijn gericht. Ook macro-economische indicatoren zullen echter belangrijk blijven vooral voor het algehele sentiment op de markten. De komende week zullen de Amerikaanse Investment banks Goldman Sachs en JP Morgan Chase als eerste aan de beurt zijn. Ook de farmaceuten Johnson & Johnson en Novartis presenteren hun resultaten, evenals Intel, IBM en General Electric en die laatsten moeten een goed beeld geven van de Amerikaanse economie. Daarnaast komen SAP en Ericsson uit Europa en uit Nederland – naast Sligro – ook ASML. Op macro-economisch gebied kijken we uit naar definitieve cijfers van de consumptieprijzen in Europa over juni en naar de industriële productie in de Europese Unie en de Verenigde Staten. Daarnaast kijken we naar vertrouwensindicatoren: in de Verenigde Staten van ondernemers in de regio rond Philadelphia (de Philly Fed-index) en in de Verenigde Staten en een aantal Europese landen ook van consumenten. Ook de Amerikaanse – en Nederlandse – detailhandelsverkopen zijn interessant om te volgen met het oog op het gedrag van consumenten. Tot slot verschijnt woensdagmorgen de eerste indicatie over de economische groei in China.

Filteren op