Nervositeit op markten neemt toe

Aandelencijfers

Leek het voor een paar weken geleden er nog op dat de aandelenbeurzen niet omlaag wilden, nu lijkt het omgekeerde het geval. De angst voor tapering door de Amerikaanse Centrale Bank lijkt toch niet helemaal door de markten te zijn ingeprijsd. Zo tegen het einde van het jaar nemen beleggers dan ook het zekere voor het onzekere en pakken hun winst. Op zich niet zo verwonderlijk als je kijkt naar de stijging van 's werelds belangrijkste indices. De S&P500 steeg dit jaar met maar liefst 25%, de Stoxx Europe 600 index en onze eigen AEX met ongeveer 12%. Voor de S&P500 is het de grootste jaar-op-jaar stijging in 100 jaar.

Zo tegen het einde van het jaar nemen beleggers het zekere voor het onzekere en pakken hun winst. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De column is deze week geschreven door Mark Schneiders, in afwezigheid van Ben Steinebach.

Amerikaanse economie accelereert
Deze week kregen beleggers veel positief nieuws over de Amerikaanse economie. Uit het afgelopen maandag gepubliceerde ondernemersvertrouwen door het Institute of Supply Management (ISM) bleek dat de bedrijvigheid in de Amerikaanse industrie in november flink is toegenomen. Ook de Amerikaanse consument liet zijn portemonnee spreken. Record online-winkelverkopen op de maandag na Thanksgiving, beter bekend als 'Cyber Monday', compenseerden de zwakker dan verwachte verkopen in de traditionele winkels. Verder waren er gunstige cijfers over de ontwikkeling van arbeidsmarkt. De goede gang van zaken in de Amerikaanse economie werd donderdag bevestigd door groeicijfers over het derde kwartaal. Deze is met 3,6% gegroeid, de sterkste groei sinds begin 2012. Bij een eerdere raming werd er nog een vooruitgang van 's werelds grootste economie gemeld van 2,8%. Economen hadden verwacht dat de groei zou worden bijgesteld tot 3,1%. Dit bevestigt onze visie dat de motor van de wereldeconomie schakelt naar de volgende versnelling.

Draghi: duif of havik?
'De inflatie in de eurozone blijft naar verwachting nog voor een lange periode laag, en de rente daarom ook'. Dat zei president van de Europese Centrale Bank (ECB), Mario Draghi, donderdag in een toelichting op het jongste rentebesluit. De ECB handhaafde de rente op het historisch lage niveau van 0,25%. Na de onverwachte renteverlaging tijdens de vorige vergadering hadden markten verwacht dat de ECB meer zou vertellen over mogelijke nieuwe stimuleringsmaatregelen. Alle ingrediënten voor extra non-conventionele maatregelen door de ECB zijn hiervoor aanwezig. Zoals een lagere inflatie dan de doelstelling, een broos economisch herstel in de Eurozone en een sterke euro, die de exportpositie ondermijnt. De markten reageerden teleurgesteld, wat resulteerde in een hogere rente.

Markt reageert nauwelijks op verlaging kredietwaardigheid Nederland
Afgelopen vrijdag verlaagde Standard & Poor's (S&P) de kredietwaardigheid (rating) van langlopende Nederlandse staatschuld van AAA naar AA+. Als vervolg hierop werd deze week ook de kredietwaardigheid van de Bank Nederlandse Gemeenten, Nederlandse Waterschapsbank en ING verlaagd. De financiële markten reageerden nauwelijks. Na de bekendmaking is de rente op tienjarige Nederlandse staatsobligaties met een halve basispunt (0,005%) meer gestegen dan vergelijkbaar Duits papier. Dat wijst erop dat een lagere rating al door de markten was ingeprijsd. De Nederlandse rentes lagen al in de buurt van die op Oostenrijkse staatsobligaties. Dat land had al een AA+ gekregen van S&P.

Weinig bedrijfsnieuws
Afgelopen week was er weinig richtinggevend bedrijfsnieuws. In een strategie update verlaagde Arcadis haar omzetgroeiverwachtingen tot en met 2016 en kondigde PostNL aan om zijn de helft van haar bijna 30% belang in TNT Express te willen verkopen. Verder maakt Apple bekend een overeenkomst te hebben gesloten met China Mobile over de verkoop van iPhones bij abonnementen van het Chinese telecombedrijf. China Mobile is met zo'n 750 miljoen abonnees het grootste mobiele telecomconcern van de wereld is. De komende week zullen de markten voornamelijk in de greep worden gehouden door de mogelijkheid dat de Amerikaanse Federal Reserve het steunbeleid binnenkort zal gaan afbouwen. De eerste vergadering van het beleidscomité staat gepland op 17 en 18 december a.s.

Filteren op