Kortere ketens, minder partijen

Vlees bij een slager

Never waste a good crisis. Het schandaal over paardenvlees is groot, evenals de kans op herhaling. Alle partijen roepen van niet, ik ook, maar dan moet de samenwerking binnen de foodwaardeketen wel veranderen, aangezien deze zulke excessen in de hand werkt.

ABN AMRO heeft in rapporten verschillende keren voorspeld dat er steeds meer zal worden samengewerkt tussen partijen. Niels Dijkman Niels Dijkman Sector Banker Food

De affaire met paardenvlees (of tonijn of besmet veevoer) is de eerste stap naar een ingrijpende verandering op middellange termijn. Het gevolg: een shake-out van foodbedrijven, meer focus bij overblijvende bedrijven, heroriëntatie bij foodretailers op inkoopbeleid én een beter product voor de consument. De laatste jaren signaleer ik bij Europese retailers een beweging naar meer eigen productie. De tijd dat bij Albert Heijn sprake was van eigen productie van vleeswaren, ijs en banket zijn allang vervlogen en komen niet terug. Wel worden bij hen sterke partnerships tussen retailer en leveranciers steeds populairder. In vers loopt AH daarmee in Nederland voorop, wat leidt tot meer  productonderscheid, meer versheid en lagere kosten.

Relevante links