Nu komt de echte test voor de ECB

Europese Centrale Bank Frankfurt

De financiële markten blijven in de ban van het beleid van centrale banken. Op 9 maart starten de Europese Centrale Bank (ECB) en de nationale centrale banken daadwerkelijk met het opkopen van obligaties. Zowel de aandelenmarkten als de obligatiemarkten reageerden positief.

De tegenvallende berichten werden in de Verenigde Staten vooral veroorzaakt door de verder aansterkende Amerikaanse dollar Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

In zekere zin was de persconferentie van Mario Draghi wat teleurstellend, omdat hij amper inging op de techniek van het opkoopprogramma. Hij gaf aan dat in het programma ook (dure) obligaties met een negatief rendement (tot -0,2%) kunnen worden gekocht, waarop de obligatiekoersen donderdag weer opliepen. Hij vertelde echter niet welke obligaties en looptijden er zouden worden gekocht en of hij verwachtte dat er voldoende obligaties zouden worden aangeboden. Daarentegen ging hij uitgebreid in op de verbeterde vooruitzichten voor de economie van de eurozone. De ECB heeft de groeiramingen voor dit jaar verhoogd van 1,0% tot 1,5% en voor 2016 van 1,5% tot 1,9% en komt daarmee meer in lijn met onze eigen prognoses (1,6% en 2,2%). Draghi zag de verzwakking van de euro - duidelijk een gevolg van het ECB-beleid - als een van de belangrijkste oorzaken voor deze verbetering. Daarnaast verwacht de ECB dat de inflatie - ook al als gevolg van het beleid - zal toenemen van 0% dit jaar tot 1,5% en 1,8% in respectievelijk 2016 en 2017.

Ook andere centrale banken deden van zich spreken. In zowel India als Polen werd de beleidsrente verlaagd teneinde de eigen munt wat te verzwakken. In India ging dat gepaard met een expansief beleid door de Indiase overheid (onder de nieuwe premier Modi) die veel infrastructurele werken wil uitvoeren. Daarmee neemt het belang van de Indiase economie in de regio toe en steekt het China naar de kroon. Dat laatste land heeft voor dit jaar een raming voor de economische groei gepresenteerd van 7% vergeleken met een realisatie in 2014 van 7,4%. Hoewel dit natuurlijk geen wereld van verschil is, wordt er op de financiële markten met enige bezorgdheid naar gekeken, enerzijds omdat het wel veel lager is dan een paar jaar geleden en anderzijds omdat de handelsrelaties tussen het westen en China de afgelopen tien jaar enorm aan belang hebben gewonnen.

Van het economisch front kwamen er de afgelopen week wisselende signalen. De tegenvallende berichten werden in de Verenigde Staten vooral veroorzaakt door de verder aansterkende Amerikaanse dollar. Tegelijkertijd leiden de lage energieprijzen tot een verslechterend beeld in vooral de Amerikaanse oliesector. De cijfers uit Europa waren in het algemeen wat beter, met een redelijke groei van de detailhandelsverkopen in januari en een groei van de industriële productie in Duitsland in diezelfde maand. Daar stond tegenover dat de Duitse industriële orders in januari met 3,9% zijn gedaald, maar deze daling volgde op een behoorlijke stijging met iets meer dan 4% in december. Per saldo bewogen de Amerikaanse beurzen de afgelopen week amper en daalde de S&P-500 met 0,16% en steeg de technologiebeurs Nasdaq met 0,4%. Afgelopen maandag passeerde deze laatste weer de 5000-puntengrens in opwaartse richting en dat was voor het eerst sinds de dotcom-crisis van 2000. In Europa deden de beurzen het wederom beter met koerswinsten van 0,2% tot 1%. Op de obligatiemarkten vond per saldo een koersdaling plaats en liepen de rendementen tot en met woensdag licht op om op donderdag - met dank aan Mario Draghi - licht te herstellen.

TomTom krijgt vaste voet in automobielsector

De koersen op de Europese aandelenmarkten zijn de afgelopen week sterker gestegen dan hun Amerikaanse tegenhangers. Ze ondervinden nog steeds de positieve effecten van het komende beleid van de ECB. Vooral Frankfurt en Amsterdam deden het goed. Nu het resultatenseizoen over het vierde kwartaal van 2014 zo ongeveer ten einde is, is er niet meer zo heel veel bedrijfsnieuws te rapen. In Nederland stal midkapper Vastned de show met hele sterke bedrijfsresultaten over dat kwartaal. Het bedrijf combineerde deze beter dan verwachte resultaten echter met voorzichtige uitspraken over de vooruitzichten voor 2015. Ook TomTom stond positief in de belangstelling omdat het bedrijf tijdens de autoshow in Geneve nieuwe contracten met autoproducenten in de wacht wist te slepen. Nadat recent al contracten waren gesloten met Toyota en Volkswagen, werd nu een deal gesloten met onder andere Kia, onderdeel van de Hyundai-groep.

In Amsterdam steeg de AEX de afgelopen week (tot en met donderdag) met ruim 1% ten opzichte van vorige week vrijdag en was daarmee de sterkste stijger in Europa. De Amsterdamse beurs werd gevolgd door de Duitse DAX-index, die in dezelfde periode met 0,9% steeg. De AEX begint de 500-grens nu dicht te naderen en stond op vrijdagmorgen op 490 punten, een stijging van 15,5% tot dusverre in 2015. Op 23 maart wordt de samenstelling van de AEX weer aangepast en worden Nationale Nederlanden-groep, Vopak en Aalberts Industries opgenomen ten koste van SBM Offshore, Fugro en Klépierre. Ook in de Midkap vinden wijzigingen plaats, waarvan het verdwijnen van Nutreco en Exact, die worden overgenomen, het meest in het oog springt.

Een paar interessante cijfers uit de Verenigde Staten

De komende week kunnen we nog een staartje aan bedrijfsresultaten verwachten. De meeste aandacht zal ongetwijfeld uitgaan naar de te publiceren macro-economische indicatoren, hoewel die ook niet heel erg dik zijn gezaaid. Interessant zal zijn hoe de financiële markten daadwerkelijk reageren op het opkoopprogramma van obligaties dat op 9 maart start. De komende week zullen nog maar twee Nederlandse bedrijven hun resultaten over het laatste kwartaal van vorig jaar bekend maken: TKH (Twentse Kabel Holding) en Boskalis. Daarnaast komt het Franse kabel- en telefoniebedrijf Altice nog met resultaten. Op macro-economisch gebied is er slechts iets meer nieuws. Het meest in het oog springende daarbij zullen vermoedelijk de cijfers uit de Verenigde Staten zijn, met name op het vlak van de consumptieve bestedingen. De detailhandelsverkopen over februari worden donderdag bekend gemaakt en het consumentenvertrouwen (universiteit van Michigan) over maart op vrijdag. Hieruit zal wellicht blijken of de wisselvalligheid geleidelijk aan vermindert.

Voorts zal met enige belangstelling worden gekeken naar de ontwikkeling van de loonkosten in Duitsland, zeker nu in Baden-Würtenberg een loonstijging met 3,5% is overeengekomen. Hier kan een behoorlijke impuls vanuit gaan op de Duitse - en ook de Europese - economie. Ten slotte zullen er nog gegevens worden bekend gemaakt over de industriële productie in de Europese Unie en in Nederland en over de producentenprijzen in de Verenigde Staten in februari. Maar eerst krijgen we vanmiddag de werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers uit de Verenigde Staten. Tijdens het opstellen van deze nieuwsbrief was de uitkomst nog niet bekend maar als u dit leest, weet u wat er uit is gekomen.

Filteren op