Oekraïne en China drukken Europese beurzen

Aandelencijfers met trendgrafiek

De mondiale financiële markten vertoonden de afgelopen week een gemengd beeld. In Europa moesten de meeste aandelenmarkten per saldo een veer laten maar in de Verenigde Staten liepen de koersen gewoon op en bereikte de S&P-500 een nieuw record. De obligatiekoersen stegen wereldwijd.

In Europa keken beleggers vooral naar de onrust in Oekraïne en de mogelijke beleidsreacties van Rusland die dit met zich mee zou kunnen brengen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

In Europa keken beleggers vooral naar de onrust in Oekraïne en de mogelijke beleidsreacties van Rusland die dit met zich mee zou kunnen brengen. Ook nieuwe onzekerheden met betrekking tot de economische vooruitzichten van China drukten het sentiment. De Chinese yuan is de afgelopen week tamelijk onverwacht 1% in waarde gedaald tegenover de Amerikaanse dollar. De vraag is of hier bewust beleid van de Chinese autoriteiten aan ten grondslag ligt. Dat zou kunnen betekenen dat de Chinese economie er slechter voorstaat dan gemiddeld genomen door analisten wordt verwacht. In de Verenigde Staten kijken beleggers lijdzaam naar overwegend tegenvallende economische cijfers in de veronderstelling dat deze hoofdzakelijk worden veroorzaakt door het strenge winterweer. Als zij hierin gelijk krijgen dan is er in maart natuurlijk wel enige inhaalreactie te verwachten en dat rechtvaardigt de positieve stemming op de Amerikaanse beurzen. De obligatiemarkten lijken vooralsnog een andere mening te hebben en daar leiden de tegenvallende economische indicatoren veeleer tot stijgende koersen en dalende rentes. Overigens gaan deze tegenvallers aan Europa voorbij. Daar werden – vooral op het gebied van het ondernemersvertrouwen (in Duitsland en België) – hoofdzakelijk positieve cijfers gepubliceerd.

Gemengde bedrijfsresultaten uit Nederland
Ondanks de positieve economische berichten in Europa liepen de beurskoersen per saldo licht terug. Voor een belangrijk deel waren wisselende bedrijfsresultaten over het vierde kwartaal daarvoor verantwoordelijk. In de Verenigde Staten waren deze resultaten in de meeste gevallen positiever. Het waren vooral Nederlandse bedrijven die de afgelopen week hun resultaten over het vierde kwartaal publiceerden. Deze resultaten waren wisselend. PostNL trapte de week af met resultaten die in lijn waren met de verwachtingen, maar schokte desondanks beleggers met een winstwaarschuwing. Vooral omdat de marges bij de pakketbezorging onder druk staan – toch het meest interessante deel van PostNL – werd de koers maandag fors omlaag gedrukt. Ook DSM was een bedrijf dat afgelopen week resultaten in lijn met de verwachtingen presenteerde. Het bedrijf stelde een dividendverhoging met 10% in het vooruitzicht, maar gaf tegelijkertijd aan dat ze erg veel last hebben van de sterke euro. Eigenlijk was Ahold een van de weinige bedrijven die aangaven dat de vooruitzichten bemoedigend waren en de resultaten ook in lijn met de verwachtingen. Voor een deel was dit te danken aan de goede gang van zaken bij dochter Bol.com dat de online verkopen opnieuw fors zag stijgen. Bol weet kennelijk de prijzen voor de pakketpost scherp uit te onderhandelen (bij PostNL). Zo bezien is er sprake van een overheveling van winst van PostNL naar Ahold. De AEX moest uiteindelijk per saldo 0,5% prijsgeven en sloot donderdag weer onder de 400. Op internationaal terrein kwamen er positieve resultaten van Allianz, dat zijn operationele winst met bijna 8% zag toenemen ten opzichte van een jaar eerder en ook redelijke verwachtingen voor dit jaar verwachtte.

Italiaanse regeringswisseling leidt niet tot onrust op obligatiemarkt
Tegenvallende cijfers uit de Verenigde Staten en de onrust in Oekraïne en China heeft de obligatie rente weer omlaag gedrukt. Daarnaast verbetert de situatie in Spanje en Italië. Bedrijfsobligaties blijven interessant. De rente op overheidsobligaties daalde de afgelopen week met rond de 0,1%-punt voortvloeiend uit de toegenomen onrust in de wereld en terughoudendheid bij beleggers om risico’s in hun portefeuille op te nemen. In Spanje en Italië daalde de rente zelfs nog wat sterker. In Spanje was dit het gevolg van een opwaartse bijstelling (tot Baa2) door kredietbeoordelaar Moody’s, wat een onderstreping is van de gunstige ontwikkeling van de Spaanse economie. Deze ontwikkeling is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan structurele hervormingen die door premier Rajoy zijn doorgevoerd. In Italië zijn de plannen van de nieuwe premier Matteo Renzi in het algemeen goed ontvangen wat de onrust rondom de regeringswisseling naar de achtergrond heeft gedrongen. Wij blijven positief over bedrijfsobligaties. De vraag naar deze vermogenstitels blijft krachtig, terwijl het aanbod erin achterblijft bij de verwachtingen. Het wat grotere risico is volgens ons bovendien acceptabel omdat de faillissementsrisico’s afnemen in het licht van de verbeterende economische omgeving.

Resultatenseizoen loopt ten einde
De komende week zullen de financiële markten worden gedomineerd door macro-economisch nieuws. Enerzijds worden er op dit vlak interessante gegevens gepubliceerd en anderzijds blijft er nog maar een klein staartje bedrijfsresultaten over. De enige bedrijven van enig belang, die ik heb kunnen vinden zijn Gemalto (wereldleider in digitale veiligheid en opgenomen in de AEX), Deutsche Telekom, Fugro en Pharming. Op macro-economisch gebied kunnen we een interessante week verwachten. Dat begint maandag met cijfers van de stemming onder inkoopmanagers in februari in China en de meeste Europese landen. Verder zijn er gegevens te verwachten over de consumptieve bestedingen in de Europese Unie en de Verenigde Staten in januari en ook over de industriële orders in Duitsland. Uit dat laatste moet blijken of het positieve Duitse ondernemersvertrouwen, dat deze week bekend werd gemaakt, zich ook vertaalt in harde cijfers over de Duitse orderpositie. Op donderdag komen de beleidsbepalende comités van de Bank of England en de Europese Centrale Bank (ECB) bijeen. Vooral van de kant van de ECB kan worden verwacht dat maatregelen zullen worden genomen om dreigende deflatie te vermijden. Wat dat betreft is het interessant dat eerder op die dag gegevens over de industriële invoerprijzen in Europa worden gepubliceerd. Als die sterk dalen – bijvoorbeeld onder invloed van de sterke euro – dan zal dat de neerwaartse druk op het binnenlands prijspeil versterken en acties door de ECB waarschijnlijker maken. De week wordt afgesloten door werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers in de Verenigde Staten over februari. Vermoedelijk zijn die nog steeds beïnvloed door het strenge winterweer, maar verrassingen zijn hier bepaald niet uitgesloten.

Filteren op