Contactloos momentum: op zoek naar NFC startups

NFC logo

Op 5 juli was ik bij het 3e NFC event van Startupbootcamp Amsterdam. Een van de presentaties ging over de 10 grootste NFC implementaties in de wereld (lees ook de blog van Daria Koreniushkina). Er is momentum voor een doorbraak van contactloze technologie, waar in het kader van 'the internet of things' en 'M2M' al langer over gesproken wordt. De belangen rond deze ontwikkelingen zijn groot. Telecombedrijven, banken, creditcardmaatschappijen, vervoersbedrijven, de detailhandel hebben allemaal veel te winnen, of te verliezen afhankelijk van hoe je er tegen aan kijkt. Iedereen zit dus aan tafel, gevestigde belangen worden gewikt en gewogen, verlokkende toekomstperspectieven voorzichtig beloerd. Ondertussen bouwen jonge innovatieve spelers zonder overtollige bagage aan een nieuwe contactloze toekomst.

Deze zomer introduceren ABN AMRO, ING en Rabobank mobiel betalen in Leiden. Steven_Peters Steven Peters Sector Banker Technologie, Media en Telecom

De bank aan tafel
Ook bij de bank worden de ontwikkelingen met veel interesse bekeken, en soms met argusogen gevolgd. Ik kies voor het eerste perspectief. Deze zomer introduceren ABN AMRO, ING en Rabobank mobiel betalen in Leiden. Ongeveer 1.000 consumenten en 100 bedrijven in Leiden doen mee in dit project, waarbij met een NFC telefoon of een contactloze betaalpas betaald kan worden bij een groot aantal winkels en horecagelegenheden.
Ik ben dan ook blij dat ABN AMRO als aandeelhouder meedoet aan de speciale editie NFC & ContactlessXL van Startupbootcamp Amsterdam. De ontwikkelingen op contactloos vlak kunnen ook voor ons als bank nieuwe diensten mogelijk maken. Dat maakt deze Startupbootcamp editie voor ons extra interessant.

Startupbootcamp Amsterdam zoekt NFC startups
De nieuwe accelerator start op 14 oktober 2013. Net als het reguliere Startupbootcamp geeft het NFC programma 10 startups de kans hun bedrijf te lanceren. Zij ontvangen € 15.000 aan seed funding, een gratis werkplek, een sponsorpakket en begeleiding van topmentoren. Hiermee kunnen ze de groei van hun bedrijf drie maanden lang versnellen. Daarnaast krijgen ze toegang tot het uitgebreide netwerk van investeerders dat Startupbootcamp in de afgelopen jaren heeft opgebouwd. De grote finale van het programma, Investor Demo Day, vindt plaats op 17 januari 2014. Dan presenteren de startups hun producten en ideeën aan een grote groep investeerders.

Voor welke startups is het programma interessant?
Internationale en Nederlandse Tech startups die begrijpen wat de toegevoegde waarde van smart devices voor consumenten is. Met innovatieve contactloze oplossingen met een toepassing in bijvoorbeeld Healthcare, Transport en Logistiek, Retail, Leisure, Financiële of de Technologie, Media & Telecom sector. Op 8 augustus sluiten de inschrijvingen. Na de selectierondes gaat het programma op 14 oktober van start.

Relevante links

Filteren op