Oplossing schuldenplafond VS

Amerikaanse vlag senaat

De Amerikaanse politiek heeft te elfder ure afgelopen woensdag een akkoord bereikt over de verhoging van het schuldenplafond. Daarmee is de kans op een wanbetaling op korte termijn uitgesloten. Er is nu een budget dat toereikend is tot aan midden januari.

Op korte termijn kunnen beleggers opgelucht ademhalen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De column is deze week geschreven door Jacqueline van der Neut, in afwezigheid van Ben Steinebach.

Wat betekent dit nu voor beleggers?
Hier moeten we een onderscheid maken tussen de korte en de lange(re) termijn. Op korte termijn kunnen beleggers opgelucht ademhalen. Het uitblijven van een oplossing had immers in theorie kunnen leiden tot wanbetaling op Amerikaanse staatsobligaties, met verstrekkende gevolgen wereldwijd. De federale overheid heeft haar werkzaamheden weer kunnen hervatten. Algemeen wordt dan ook verwacht dat de macro-economische schade voor de VS beperkt zal zijn.

Voor de langere termijn zijn er nog steeds politieke spanningen. Er is door de Amerikaanse politiek nu voornamelijk tijd gekocht. Wij verwachten wel dat de aandacht van beleggers nu weer zal kunnen verschuiven naar meer fundamentele ontwikkelingen, zoals de verbetering van de economische situatie en bedrijfsresultaten.

KPN en Ziggo in de spotlights
Overnamenieuws in de telecomsector zorgde voor reuring op de Amsterdamse beurs van de week. De overname van Ziggo door Liberty Global lijkt aan een zijden draadje te hangen. Woensdag werd bekend dat Ziggo een voorstel tot een potentieel overnamebod heeft gekregen. Ziggo heeft dit bod verworpen omdat het te laag zou zijn. Vlak voordat dit bekend werd, schoot de koers van Ziggo omhoog met 7%, bij opvallend hoge omzetten. De AFM maakte bekend de gang van zaken te onderzoeken. Woensdag nabeurs werd bekend dat America Movil zijn bod op KPN intrekt. Dit kwam voor beleggers totaal onverwacht. Dinsdag had de koers van KPN nog gepiekt, wat leidde tot speculatie over een op handen zijnde deal. Na de bekendmaking van het niet doorgaan van de overname namen beleggers afscheid van KPN, de koers daalde donderdag met 7,9%.

Cijferseizoen op gang gekomen
Officieel begon het cijferseizoen vorige week, maar deze week kwam de stroom aan derde kwartaalcijfers pas goed op gang. We zagen cijfers van onder andere ASML, Coca-Cola, Intel, IBM, Nestlé en Roche. De cijfers vertoonden een gemengd beeld. Coca-Cola, Intel, Nestlé en Roche publiceerden goede resultaten. De cijfers van ASML en IBM vielen beleggers tegen. Sinds de bekendmaking van de cijfers op woensdag daalde de koers van ASML met 7%. IBM rapporteerde een omzetdaling van 4% die veel sterker was dan verwacht. Het aandeel daalde gisteren met ruim 6%.

Voor vrijdag staan cijfers van General Electric op het programma. Vanwege zijn brede waaier aan activiteiten wordt dit bedrijf beschouwd als een goede indicator voor de stand van de (Amerikaanse) economie.

Komende week zal ook het cijferseizoen in Europa echt beginnen en kunnen we cijfers van de nodige Nederlandse bedrijven tegemoet zien. Onder andere Akzo Nobel, Philips, KPN, Heineken en Unilever zullen dan hun derde kwartaalresultaten bekendmaken. Vooruitlopend op de cijfers van Akzo Nobel hebben wij deze week in ieder geval al onze opinie op het aandeel verlaagd van Houden naar Verkopen. Het aandeel heeft het de laatste maanden goed gedaan en is hierdoor relatief duur geworden. We denken dat de markt wellicht te optimistisch is over de resultaten van het derde kwartaal en volgend jaar.

Filteren op