Opmerkelijke beslissing van de Fed

Federal Reserve

Het Amerikaanse stelsel van centrale banken (de Fed) heeft afgelopen woensdag toch vrij onverwacht besloten om het onorthodoxe - zeer stimulerende - beleid voorlopig nog niet af te bouwen. Als reden daarvoor gaf voorzitter Bernanke aan dat er te veel twijfel is of de Amerikaanse economie wel sterk genoeg is om zonder stimulansen verder te herstellen. Vooral de teleurstellende groei van de werkgelegenheid in augustus heeft vermoedelijk daarbij een rol gespeeld. De consensusverwachting is nu dat het beleidsbepalende comité begin december op de volgende vergadering zal besluiten om het beleid af te bouwen. Tenminste, als de economische indicatoren die in de tussentijd worden gepubliceerd, dat rechtvaardigen. De stap die de Fed nu heeft gezet is overigens niet zonder risico's. Nadat verwachtingen over afbouwen - ook wel 'tapering' genoemd - zijn gecreëerd, kan de geloofwaardigheid van de Fed ter discussie komen, wat niet bevorderlijk is voor rust op de financiële markten.

De geloofwaardigheid van de Fed kan ter discussie komen, wat niet bevorderlijk is voor rust op de financiële markten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Aandelenmarkten reageren enthousiast
De aandelenmarkten hebben wereldwijd positief gereageerd op de beslissing van de Fed om de economie voorlopig te blijven stimuleren. De wetenschap dat de Fed de komende anderhalve maand voor USD 85 miljard aan obligaties blijft opkopen en de rente dus laag houdt, leidt tot een beloning voor het nemen van wat meer risico op de aandelenmarkten. De meeste toonaangevende indices stegen de afgelopen week met 1,5% tot 2,5%, waarbij de grootste stijgingen zich voordeden na de beslissing van de Fed. Daarbij werden de markten ook nog eens ondersteund door positieve macrocijfers. Een voorbeeld daarvan was de stijging in augustus van de verkopen van bestaande woningen in de Verenigde Staten met 1,7%, terwijl op een daling was gerekend. Daarmee zijn deze verkopen teruggekeerd op het hoogste niveau sinds 2007, toen de crisis op de huizenmarkt begon. De AEX bleef met een stijging van 1,5% ten opzichte van vorige week vrijdag net in het spoor van de andere beurzen. De sombere toon van de miljoenennota, die dinsdag werd gepubliceerd, heeft daar vermoedelijk wel enigszins aan bijgedragen, maar een opvallende daling van de werkloosheid in augustus bood daar juist in gunstige zin tegenwicht aan. Boskalis stond positief in het nieuws, omdat dochter Dockwise de opdracht zou hebben gekregen om de Costa Concordia weg te slepen.

Rente onder neerwaartse druk
Zoals mocht worden verwacht had de beslissing van de Fed een drukkend effect op de kapitaalmarktrente in de hele wereld. Politieke spanningen in Italië leidden er overigens wel toe dat deze daling in dat land wat achterbleef en Spanje zich nu goedkoper kan financieren dan Italië. Hoewel in de Verenigde Staten een wat grotere daling had mogen worden verwacht, bleef de daling er beperkt tot 0,15%-punt (tot 2,75%). Vermoedelijk speelt de weer oplaaiende discussie over het aanpassen van het schuldplafond daarbij een rol. Overigens kan de kapitaalmarktrente in de wereld betrekkelijk snel onder opwaartse druk komen, wanneer de verwachtingen over afbouwen van de obligatieaankopen door de Fed de kop weer opsteken.

Duitse verkiezingen in brandpunt van de belangstelling
De algemene verwachting is dat Angela Merkel na de bondsdagverkiezingen van zondag kanselier blijft. De vraag is echter met wie ze zal gaan regeren. Het risico voor de huidige coalitie van CDU/CSU met de liberale FDP is dat de laatste partij de kiesdrempel (5% van de stemmen) niet zal halen. In dat geval zal vermoedelijk een coalitie met de sociaaldemocratische SPD worden gevormd. Voor het beleid zal dat slechts een beperkt verschil uitmaken en op de financiële markten zal er vermoedelijk ook niet sterk op worden gereageerd. Verder zal de aandacht de komende week uitgaan naar een reeks van vertrouwensindicatoren over september. Dat betreft in de eerste plaats de eerste schatting van het sentiment onder inkoopmanagers en voorts de Ifo-indicator, die een goede maatstaf is voor het ondernemersvertrouwen in Duitsland. Daarnaast worden er in de Verenigde Staten twee cijfers over het consumentenvertrouwen (van de Conferenceboard en van de universiteit van Michigan) gepubliceerd en zal ook in Duitsland de index van het GfK Konsumklima verschijnen. Van het bedrijvenfront is de komende week nog geen nieuws te verwachten op het vlak van bedrijfsresultaten.

Filteren op