Risico aversie bij beleggers ebt weg

Aandelencijfers met wereldkaart

De internationale financiële markten kenden een redelijke week. De spanningen rondom de Oekraïne zijn niet verdwenen, maar raakten wel op de achtergrond. Het macro-nieuws was in het algemeen redelijk en het laatste staartje van het resultatenseizoen was wisselend van karakter.

Het macro-nieuws was in het algemeen redelijk. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

In Europa maakten de markten zich op voor de Europese verkiezingen, die donderdag in het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn begonnen. Hoewel de officiële uitslagen pas op zondag bekend zullen worden, als kiezers uit alle landen naar de stembus zijn geweest, wijzen de eerste uitslagen erop dat de anti-Europese partijen, in ieder geval aan de rechterzijde van het politieke centrum niet heel sterk hebben gewonnen. Als dat Europabreed het geval zal zijn, is nieuwe onrust in de eurozone in elk geval minder waarschijnlijk. De aandelenmarkten in Europa lagen er - met uitzondering van de Britse - in het algemeen vriendelijk bij, geholpen door redelijke macrocijfers. De eerste indicatie van de stemming onder inkoopmanagers in mei is niet ongunstig. Weliswaar liep de index in de industrie iets terug, maar in de dienstensectoren vond enige stijging plaats en in beide delen van de economie liggen de indices comfortabel boven de 50. Daarnaast bleek uit de publicatie van de notulen van de Federal Reserve van eind april dat de Fed niet van zins is om de eigen rente (de Fed funds rate) al te snel te verhogen. Op de obligatiemarkten in de Verenigde Staten en de kernlanden van Europa liepen de rendementen heel licht op als indicatie dat beleggers weer iets meer risico willen of durven te nemen.

Zwaargewicht Shell maakt van de AEX een winnaar

De koersen op de mondiale aandelenmarkten wisten de afgelopen week op de meeste markten een lichte stijging te realiseren. Enerzijds werden ze geholpen door in het algemeen gunstige macro-cijfers en het naar de achtergrond verdwijnen van de spanning rondom Oekraïne. In de Verenigde Staten en Japan begon de week overigens erg mat met geleidelijk dalende koersen, om later weer te herstellen. In de Verenigde Staten was de aanvankelijke daling voor een groot deel het gevolg van slechte resultaten van een groep bedrijven uit de detailhandel. Van deze groep wist alleen Home Depot een meevallend resultaat te publiceren. Toch geeft dit ook aan dat aandelenbeleggers zich weer wat meer richten op bedrijfsresultaten en zich minder laten leiden door het algemene macro-sentiment.

De stemming in de opkomende markten was verschillend. In Latijns Amerika verloor de Braziliaanse Bovespa de afgelopen week 2,1%. Maar in Azië was de stemming beter met als voorbeeld een stijging van de Hang Seng uit Hong Kong met ruim 1%. Ook Japan wist na de eerdere daling flink te herstellen en sloot donderdag uiteindelijk met een winst van 1,7%. De Europese beurzen kenden de afgelopen week een meer gelijkmatige stijging, zij het dat de Britse FTSE-100 een verlies van 0,5% moest incasseren. De Duitse DAX-30 en de Franse CAC-40 wonnen respectievelijk 0,9% en 0,5%. De Nederlandse AEX spande de kroon met een stijging van 1%. Dat werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door Royal Dutch Shell, dat bekendmaakte dat het dividend in het vervolg in contanten in plaats van in aandelen wordt uitbetaald en dat er een efficiënter inkoopprogramma van aandelen zal worden opgesteld. Beleggers konden dit wel waarderen en de stijging van de zwaargewicht in de AEX trok de hele index een stukje verder omhoog.

Positievere oordelen over Zuid-Europese obligaties

Op de mondiale obligatiemarkten daalden de koersen enigszins, zij het dat de dalingen beperkt in omvang waren. In Zuid-Europa was het beeld iets vriendelijker na de koersdalingen van de voorgaande week. Kredietbeoordelingsinstituten worden geleidelijk weer wat positiever over deze landen. Na de vrij scherpe koersdalingen in de perifere Europese landen in de voorgaande week, was er de afgelopen week weer plaats voor enige ontspanning met licht stijgende koersen en dalende obligatierentes. Dat duidt op een verdere verbetering van de situatie in deze landen en dat is ook opgemerkt door de kredietbeoordelingsinstituten, die hun oordelen over deze landen in opwaartse zin hebben bijgesteld. Fitch verhoogde de rating van Griekenland bijvoorbeeld van B- tot B en Standard&Poor's verhoogde de rating van Spanje met een stap tot BBB. Opvallend was dat de Nederlandse rating van Standard&Poor's ongewijzigd bleef op AA+, hoewel het Nederlandse overheidstekort inmiddels ruim onder de 3% van het Bruto Binnenlands Product is gedoken.

In de Verenigde Staten hebben de woorden van Yellen hetzelfde effect gehad, omdat de rente vermoedelijk nog geruime tijd laag zal blijven. Op de markt van bedrijfsobligaties zijn de rendementen ook licht gedaald, resulterend in afgenomen renteverschillen met overheidsobligaties met vergelijkbare looptijden. Opvallend is dat de toegenomen overnameactiviteiten niet hebben geleid tot een sterkere stijging van de rente bij de overnemende bedrijven. Een dergelijke stijging is niet ongewoon, omdat overnames veelal worden gefinancierd met vreemd vermogen.

Blik gericht op verkiezingsuitslagen en consumentenvertrouwen

De komende week is een rustige week op het gebied van zowel macrocijfers als bedrijfsresultaten. De meest ongewisse factor zal de uitkomst van de Europese parlementsverkiezingen zijn. De grote vraag is of eurosceptische partijen een grote overwinning zullen behalen, waarbij vooral op het Franse Front National zal worden gelet. Hoewel een dergelijke overwinning de grote meerderheid van Christen Democraten en Sociaal Democraten vermoedelijk niet zal aantasten, kan het wel bijdragen aan de nodige onrust binnen de Europese Unie en vooral binnen de eurozone. Dit kan opnieuw leiden tot een toename van de risico-aversie bij beleggers.

Van het bedrijvenfront komt Ahold komende week als laatste Nederlandse bedrijf met zijn resultaten over het eerste kwartaal. Hoewel in juni en juli Nike en LVMH hun resultaten nog zullen publiceren, is het seizoen daarmee voorbij en is het wachten op augustus, als de resultaten over het tweede kwartaal gaan binnendruppelen. Op macro-economisch gebied is het uitkijken naar cijfers over het consumentenvertrouwen in Frankrijk, Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (zowel van de Conference Board, als van de universiteit van Michigan). Bovendien wordt de Europese sentimentsindicator over mei gepubliceerd, een combinatie van consumenten- en producentenvertrouwen. Een voorproefje voor het sentiment onder ondernemers kwam vanmorgen al in de vorm van de Duitse Ifo-index. Deze daalde - vermoedelijk als gevolg van de onrust in Oost Europa - van 111,2 tot 110,4, maar ligt daarmee nog steeds wel op een behoorlijk hoog niveau. Komende week verschijnen er ook gegevens over het ondernemersvertrouwen in Nederland en Italië.

Filteren op