Duurzame stappen worden giant leaps

Greenquest

ABN AMRO heeft een doortimmerd duurzaamheidsbeleid. Dat zie je terug in de manier waarop we strategieën bepalen, samenwerken met partners en onze klanten, maar ook aan onze kantoren, die de afgelopen jaren een groene metamorfose hebben ondergaan. Voor circulaire panden moet je bij Rob Kuipers zijn. De product- en contractmanager realiseert grote verduurzamingsslagen en kijkt met trots terug op legio bekroonde bouwprojecten.

Door onze kennis over circulair bouwen te delen met ondernemers, stimuleren we duurzaamheid op grotere schaal. Rob Kuipers Rob Kuipers Product- & Contractmanager Facility Management ABN AMRO

Van opbouwen tot aansturen

De technicus in hart en nieren kent de mogelijkheden van innovaties en verduurzaming via slimme technologieën als geen ander. Met een technisch diploma op zak, kasten vol vakliteratuur en jaren ervaring in de bouwsector zit Kuipers diep in de materie. Maar als bouwdeskundige ben je nooit uitgeleerd. Om op de hoogte te blijven van de constante stroom technologische innovaties zit Kuipers regelmatig om tafel met technische universiteiten uit onder andere Delft, Eindhoven en Enschede. Met deze hulplijnen als solide basis stuurt Kuipers teams van projectontwikkelaars aan om de panden van ABN AMRO duurzaam nieuw leven in te blazen. De successen spreken voor zich.

Duurzame koploper in Alkmaar

Zo werd mede onder Kuipers’ leiding het Alkmaarse kantoor aan de Bagijnenstraat van onder tot boven van oude stroomfaciliteiten gestript en voorzien van zonnepanelen, LED-verlichting en een windmolen op het dak. Hiermee werd het energieverbruik ver genoeg gereduceerd om binnen een acceptabele terugverdientijd alle nodige brandstoffen uit lokale bronnen te putten. Deze ambitieuze doelstelling was alleen haalbaar door de innovatieve toepassing van Phase Change Materials: materialen die warmte vasthouden en afstoten en zo een energieneutraal binnenklimaat mogelijk maken. ABN AMRO ontving er een BREEAM ‘Excellent’-certificaat voor.

Groen paradepaardje langs de A10

Daar bleef het niet bij. Voor het hoofdkantoor aan de Zuidas in Amsterdam trok Kuipers meer duurzame methodes uit de kast, van groene stroom tot zonnecollectoren en van verregaande afvalscheiding tot een vegetatiedak op het bedrijfsrestaurant. Het kantoor kreeg dezelfde BREEAM-bekroning als het Alkmaarse filiaal en werd internationaal uitgeroepen tot het meest duurzame bestaande gebouw. Knap, voor een pand uit ‘99. Dertig andere grote ABN AMRO-kantoren bleven niet achter. Dankzij verbeterde isolatie en sterk verminderd stroomverbruik kregen ze energielabel A en een BREEAM-score van minimaal ‘Very Good’.

Circulaire lat alleen maar hoger

Bouwtrends, duurzame ontwikkelingen en commerciële verschuivingen geven vorm aan onze (ver)bouwplannen. Waar de nadruk een paar jaar geleden lag op energiebesparing, staan de bladen vandaag vol over steeds minder beschikbare grondstoffen en de collectieve wens dit tij te keren. In het verlengde hiervan werkt Kuipers met een gepassioneerd team aan een project dat de belofte van een volledig circulair gebouw in zich draagt. Een paviljoen aan het Gustav Mahlerplein in Amsterdam, dat van fundering tot dak bestaat uit hernieuwbare, niet-toxische grondstoffen. En dat volledig is opgebouwd uit elementen die makkelijk voor een nieuwe functies kunnen worden gebruikt.

ABN AMRO Paviljoen: ultieme duurzame synergie

Een mooie, uitdagende klus. Maar wel pittig: circulair bouwen is nog vrij onontgonnen gebied. Alleen al in het ontwerp moet rekening worden gehouden met hoogwaardige herbruikbaarheid, duurzame energievoorziening en een zo klein mogelijke footprint. Bovendien moet het pand zo worden gebouwd dat het flexibel en eenvoudig aan nieuwe circulaire technieken kan worden aangepast. De berg kennis die hiervoor nodig is, wint Kuipers deels in bij TU Delft. Daarnaast trekt ABN AMRO samen op met Architecten Cie, adviseurs van Traject en DGMR en duurzame aannemers van BAM. In 2017 opent het ABN AMRO Paviljoen. Hiermee krijgt de Zuidas er een ontmoetingsplek bij waarin de interactie tussen gebouw, klimaat, samenleving en techniek optimaal wordt benut. Iedere geïnteresseerde voorbijganger is welkom om circulaire ideeën van morgen uitgebreid te verkennen en ontwikkelen.

ABN AMRO heeft grotere plannen

Ondertussen gaan de ABN AMRO-verbouwplannen in de rest van Nederland gewoon verder. Quick wins vinden dagelijks plaats, voor grotere duurzamere verschuivingen in duurzame bedrijfsvoering timmeren we langer aan de weg. De volgende uitdaging van ABN AMRO is om medewerkers een inspirerende, verantwoorde werkomgeving te bieden wat ten goede zal komen aan gezondheid van medewerkers. Bovendien willen we onze klanten en de markt verder aanmoedigen om te verduurzamen. En dat kunnen we, doordat we precies snappen hoe het werkt. Door onze kennis en ervaring beschikbaar te stellen voor relaties in onze portefeuille, kunnen we duurzaamheid op veel grotere schaal stimuleren. In de hoop dat Nederland in 2020 ook écht die ambitieuze 25 procent minder broeikasgassen uitstoot.