Rusland heeft meer investeringen nodig om groeivooruitzichten te verbeteren

Matryoshka babushka pop

Voor Rusland wordt enig herstel verwacht voor 2014 (van maximaal 2,5%). Oplossen van structurele zwakheden maakt de weg vrij voor verdere groei. De vraag naar Russisch gas staat echter onder druk doordat kopers alternatieven zoeken.

Voor betere groeivooruitzichten zal Rusland de structurele zwakheden moeten aanpakken en de economie moeten moderniseren. Hans van Cleef Hans van Cleef Sector Econoom Energie

Enig herstel verwacht na mager 2013

Na het herstel van de wereldwijde kredietcrisis in 2010 en 2011 gleed de economische groei van Rusland af naar ‘slechts’ 1,5 procent in 2013: het dieptepunt sinds het begin van de crisis. ABN AMRO verwacht dat de groei aantrekt naar 2,5 procent in 2014, gesteund door het herstel van de wereldeconomie en een opleving van investeringen. Hierbij spelen ook het lage uitgangsniveau en enkele positieve effecten van de Winterspelen een rol. ABN AMRO denkt dat de groei in 2015 versnelt tot 3 procent.

Meer investeringen nodig voor verdere groei

Om de groeivooruitzichten te verbeteren moet Rusland volgens ABN AMRO echter een aantal structurele zwakheden aanpakken en haar economie moderniseren. De groeicijfers van vóór de kredietcrisis lijken echter niet meer haalbaar. Het verhogen van (binnen- en buitenlandse) investeringen, het verbeteren van het investerings- en bedrijfsklimaat en het versterken van de concurrentiekracht kunnen een basis zijn voor toekomstige groei. Het stimuleren van diversificatie en innovatie en het ontwikkelen van de energiesector speelt hierbij een zeer belangrijke rol. ABN AMRO verwacht dat er geen spectaculaire economische hervormingen zullen plaatsvinden zonder politieke hervormingen.

Flexibeler prijsbeleid voorwaarde voor handhaven marktaandeel

Als producent van olie en gas heeft Rusland te maken met hogere kosten nu eenvoudig te winnen bronnen uitgeput raken. Nieuwe investeringen zijn nodig zijn om lastiger bereikbare bronnen te exploiteren. Ook lijdt de energie-infrastructuur onder een gebrek aan concurrentie. Rusland staat volgens ABN AMRO voor de uitdaging de energievraag uit Europa veilig te stellen. Tegelijkertijd zijn investeringen in bronnen en infrastructuur nodig om nieuwe, vooral Aziatische klanten, te bedienen. Bovendien dringen kopers van Russisch gas aan op een verdere ontkoppeling van gas aan olieprijzen. Aangezien de mondiale gasprijzen, met name die in de Verenigde Staten, aanzienlijk lager noteren, kan de vraag naar Russisch gas volgens ABN AMRO onder druk komen te staan nu kopers op zoek zijn naar alternatieven. Om haar marktaandeel en export op het huidig niveau te handhaven, is een flexibeler Russisch prijsbeleid nodig.

Filteren op