Social Enterprise en financieringsmogelijkheden

Crowd funding

Onlangs verscheen de Social Enterprise Monitor 2014. Daarin wordt gesteld dat één van de belemmeringen voor de groei van Social Enterprises de financieringsmogelijkheden zijn. Deze stellingname is gebaseerd op de ervaringen van de ondernemers. Hoe kijken we daar als bank tegen aan?

Een bank vraagt zich onder andere af of de onderneming levensvatbaar is. Andius Teijgeler Andius Teijgeler Directeur Communications and Sustainability

Laat ik voorop stellen dat, als dit zo wordt ervaren, het niet terecht zou zijn als de bank het ontkent. Financieringen en financieringsbehoeften zijn niet eenvoudig te vervullen. Een bank vraagt zich onder andere af of de onderneming levensvatbaar is. Dat vertaalt zich naar vragen over de ondernemer, de markt, de bereidheid voor de dienst of het product te betalen, de concurrentie en de kosten, baten.

Financiering en risico’s

Uiteraard wil de bank ook weten waar een krediet voor gebruikt wordt en hoe het terugbetaald kan worden. Bij dat terugbetalen kan de bank niet veel risico nemen. Als de bank 4% marge maakt en één op de 50 kredieten wordt niet terugbetaald, blijft er 2% over voor kosten en het realiseren van winst. Als je dan weet dat 50% van alle starters binnen 5 jaar weer is verdwenen, is de voorzichtigheid van de bankier hopelijk beter te begrijpen.

Sociaal vermogen bij social enterprise

Voor een bank is de vermogenspositie van het bedrijf ook belangrijk. En ook dat is bij veel Social Enterprises een lastig punt. Vaak hebben de oprichters onvoldoende geld. Inbreng van anderen is dan gewenst. Dat kan gevonden worden met behulp van Crowdsourcing of Informal Investors. ABN AMRO heeft daarom onder andere Seeds opgericht, een crowdfunding platform voor startende ondernemers.

Innovatieve financiering

Soms kun je ook een innovatieve financiering bedenken. Zo is de Social Impact Bond ontstaan. De bank, gemeente en de onderneming spreken een investering van het ABN AMRO Social Impact Fund af, wanneer we de onderneming financieren. De onderneming helpt jongeren aan het werk en afhankelijk van de resultaten betaalt de gemeente de bank.

Hoe pakt het uit voor mijn onderneming?

Als ondernemer denk je wellicht. Mooi verhaal, maar wat kan ik er mee. De financieringsbehoefte blijft en daarmee de vraag aan de bank. Kun je mijn onderneming financieren? Om ondernemers op gang te helpen hebben we daarom een platform gemaakt over financieren van ondernemingen; Verder met Financieren. Geen garantie voor succes, maar handig bij de voorbereiding.

Lees meer over duurzaam ondernemen

Filteren op