Software-ondernemers beperkt internationaal actief

Drie laptops

Het congres ICT Ondernemerschap stond dit jaar in het teken van de uitkomst van het 'groter denken'. Samen met Emo Prins, grondlegger van dit congres, heb ik het programma samengesteld, sprekers uitgenodigd en de sessie gemodereerd. We putten uit onderzoeken van ABN AMRO naar het TMT-ecosysteem uit februari 2013 en de Visie op de TMT-sector van mei 2013.

Het congres ICT Ondernemerschap stond dit jaar in het teken van de uitkomst van het 'groter denken'. Samen met Emo Prins, grondlegger van dit congres, heb ik het programma samengesteld, sprekers uitgenodigd en de sessie gemodereerd. Menno van Leeuwen Menno van Leeuwen Hoofd Focus Team Innovation Centre

Onderzoek als leidraad werkt goed, heb ik gemerkt. Maar verhalen van ondernemers, het delen van ervaringen: dat geeft pas visie. Als moderator zat ik in het epicentrum. Laat ik eens door de lijst met sprekers heenlopen en mijn belangrijkste bevindingen delen.

Raimo van der Klein – mede-oprichter Layar

Raimo denkt niet klein. De drijfveer van de oprichters van Layar was namelijk om de wereldstandaard voor augmented reallity neer te zetten. Ze wisten dat er snel een toppunt in de hype bereikt zou worden en dat zij voor die tijd de nodige funding moesten hebben opgehaald. Daar zijn ze bijzonder goed in geslaagd. ‘Falling up’, zoals Raimo het zelf noemt, oftewel PR was één van de USP’s. De onderneming is nu in een volgende fase, waarbij sprake is van een ander business-model en CEO.

Derek Roos - CEO Mendix

Derek woont al zo’n twee jaar in Boston en kan daardoor Nederland goed vergelijken met de snelle Verenigde Staten. Nederland is niet meer dan een handige testmarkt. Mendix heeft een goed gevoel voor timing, want de markt voor app-platforms (PaaS) is booming. Volgens Derek is het einde van de hype-cycle voorlopig nog niet in zicht. Dat zou ook gunstig zijn voor investeerder Prime Ventures, die toevalligerwijs ook in Layar heeft geïnvesteerd. Het is alles of niets gooit Roos er nog uit. De bankiers in de zaal schuiven wat onrustig op hun stoel.

Jacco Bouw – CEO Webpower

Neem dan het verhaal van Jacco, CEO van Webpower. Hoezo focus op Nederland? Meer dan de helft van zijn omzet komt al uit Azië. De komende jaren gaat hij in China nog eens meer dan tien kantoren openen. Ik vraag hoeveel van de honderdtwintig aanwezige software-ondernemers al in China zitten. Slechts een enkeling. Na de vraag van een journalist over gele en rode briefjes onder tafel haakt een aantal af met hun China-plannen. Onterecht natuurlijk. Want de groei van web power laat zien dat internationalisatie tot grote conversie leidt.

Pierre Guelen – CEO Planon

Pierre kun je als afsluiter goed hebben. Hij heeft een duidelijke visie op de markt, de niche die Planon benut heeft, de lange adem die daarvoor nodig is en de keerzijde van VC’s. Als je graag in een Porsche wilt rijden, past een hype-achtig model met snelle groei en VC-geld prima. Als je wereldmarktleider wilt worden, moet je gaan voor ‘steady grow’ en de opeenvolgende technologische shifts overleven. Daarin zijn maar weinig Nederlandse bedrijven succesvol geweest, merkt Pierre terecht op. Wie dertig jaar achter elkaar winst maakt, zoals Planon, mag dat stellen.

Gelijke noemers

Op zich al een inspirerende verzameling van succesverhalen, right? Maar welke aanknopingspunten biedt dit voor ondernemers?

• Opvallend is dat alle vier de succesbedrijven de uitkomst van het 'groter denken' zijn: het nastreven van wereldmarktleiderschap.

• Alle bedrijven zijn sterk in opvallen in PR. Een onderschatte factor, volgens mij, bij de nuchtere Nederlandse ondernemer.

• Voor financiering van groei hebben deze springplankers geleund op zowel banken als investeerders. Het zwaartepunt komt al snel op investeerders te liggen, zeker daar waar hype-cycles kort zijn.

• Nederland als springplank? Daar valt nog veel te verbeteren. De VS, Silicon Valley en Boston, Finland en Zweden worden genoemd als betere voorbeelden. Daar kunnen wij ons aan optrekken. Is het ook hier niet een kwestie van de lange adem (Pierre?). Nederland wordt in ieder geval gezien als voor de core productontwikkeling. Een veilige-IP haven en niet al te duur, vanuit de VS bezien…

Verschillen

Wat wel sterk verschilt, zijn de drijfveren van ondernemers. We zien de ene ondernemer toch eerder in een Porsche rijden dan de ander. Ook het ambitieniveau om alles op alles te zetten - voor wereldmarktleiderschap en  internationalisatie te gaan - daar zat tussen de sprekers en de zaal nog wel een verschil. Nog geen 20 procent van de ondernemers in de zaal  genereert al meer dan een vijfde van de omzet in het buitenlanden dat is toch opmerkelijk. Nederland is een verzadigde markt en de TMT-sector krimpt zelfs. Software gaat aan de zwier met twee procent groei, terwijl de wetten juist bij software op schaalbaarheid en internationale afzet en concurrentie gebaseerd zijn. Daar valt dus nog veel te halen, hoorde ik ook een aantal ondernemers zeggen tijdens de borrel. Inspireren, netwerken en internationaliseren. Werk aan de winkel.

Relevante links

Filteren op