Spanningen in Oekraïne en Midden Oosten lopen op

Middle East map

De internationale financiële markten wisten de afgelopen week moeilijk een eenduidige richting te vinden. Aanvankelijk kabbelden de aandelenmarkten voort en ging het op en neer, om op donderdag snel terrein te verliezen. Onduidelijk is of het ongeluk met het Maleisische vliegtuig, of de escalatie in het Midden Oosten, daar de oorzaak van was. Niettemin was er de hele week al sprake van een toenemende risico-aversie op de financiële markten. Dat was goed te zien op de obligatiemarkten waar de koersen stegen en de rente dus verder daalde. De toespraken van Federal Reserve voorzitter Janet Yellen voor het Amerikaanse congres speelden daarbij natuurlijk een rol. Enerzijds was de toon gematigd, wat leidde tot neerwaartse druk op de rente. Anderzijds sprak ze over overtrokken waarderingen van aandelen in sommige sectoren en gaf ze ook aan dat wanneer de arbeidsmarkt sneller herstelt dan algemeen wordt aangenomen, de rente eerder kan worden verhoogd dan medio 2015.

De internationale financiële markten wisten de afgelopen week moeilijk een eenduidige richting te vinden. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Macro-economische indicatoren in het algemeen positief

De macro-economische indicatoren, die de afgelopen week werden gepubliceerd waren in het algemeen positief. Dat gold zeker voor China, waar de economie in het tweede kwartaal met 7,5% sneller groeide dan in het eerste kwartaal (7,4%) en de afname die werd verwacht dus niet optrad. Maar ook uit de Verenigde Staten kwamen positieve cijfers: over de (onderliggende trend in de) detailhandelsverkopen en over het ondernemersvertrouwen (zowel de Empire State Manufacturing Index, als de Philadelphia Fed Index, stegen in juli tegen de verwachting in). De enige dissonant was de sterke daling van het in aantal in aanbouw genomen woningen (met bijna 10% in juni).

In Europa was het een nieuwsarme week, met de Duitse inflatie (die licht opliep) en de ZEW-index, die aangeeft hoe investeerders tegen de Duitse en de Europese economie aankijken (die weliswaar daalde, maar nog steeds boven het langjarig gemiddelde ligt). De stemming op de markten sloeg echt om op donderdag toen Israël meldde dat ze een grondoffensief in de Gaza zou starten (nadat er eerder in de week door Egypte pogingen waren gedaan om Israël en Hamas tot elkaar te brengen). Daarnaast ging het ongeluk met de Maleisische Boeing in Oost Oekraïne als een schok over de wereld en de financiële markten (vooral de Oost Europese aandelenmarkten). Overigens waren de spanningen al opgelopen omdat het Westen eerder in de week de sancties tegen Rusland opvoerde, omdat pro-Russische separatisten een overeengekomen staakt het vuren niet respecteerden.

Eerste resultaten over het tweede kwartaal niet eenduidig

Afgelopen week kwam het resultatenseizoen vooral in de Verenigde Staten goed op gang. De resultaten waren tot dusverre niet slecht, maar er valt ook nog niet veel lijn in te ontdekken. De komende week publiceren zeer veel bedrijven hun resultaten en dan zal het beeld ongetwijfeld duidelijker worden. De meeste Amerikaanse bedrijven meldden iets betere resultaten dan verwacht. Dat gold voor de financiële instellingen Wells Fargo, Citigroup en Bank of America, hoewel de winst per aandeel van de laatste tegenviel door een paar eenmalige posten. Daarvan geschoond was de ontwikkeling van de resultaten wel weer positief. Ook Google presenteerde iets minder goede resultaten dan verwacht, maar de groei van de afzet was zo sterk dat de koers niettemin met 3% opliep. IBM moest daarentegen 2% in koers prijsgeven, ondanks goede en meevallende resultaten. De (gedeeltelijke) omslag die het bedrijf wil maken, van hardware naar software, gaat echter met de nodige problemen gepaard.

De Amerikaanse beurzen gingen aanvankelijk omhoog, waarbij de Dow Jones boven de 17.000 punten bleef, maar moesten op donderdag toch weer terrein prijsgeven en ook de Dow dook toen weer onder het genoemde niveau. In Nederland presenteerde ASML uitstekende - en beter dan verwachte - resultaten over het tweede kwartaal. De markten konden echter weinig waardering opbrengen voor minder goede vooruitzichten, die door het bedrijf werden geschetst. Sligro meldde minder goede resultaten, vooral in de voedingsdistributie waar de concurrentie scherp is en de marges onder druk staan. De AEX wist de hele week wel boven de 400 te blijven en fluctueerde tussen 403 en 409 punten, om op donderdag te sluiten op 404,84.

Kapitaalmarktrente opnieuw omlaag

In de hele wereld stond de kapitaalmarktrente de afgelopen week onder druk. Naast de gematigde toon van Janet Yellen en grote aankopen van obligaties door institutionele partijen, is ook het opwaartse effect van de problemen rond de Portugese bank Espirito Santo weggeëbd. In Duitsland werd deze week zelfs een absoluut laagtepunt onder de 1,15% bereikt. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met de situatie in Oekraïne (leidend tot aangescherpte sancties en het verongelukken van de Boeing) en de oplopende spanningen tussen Israël en de Palestijnen. Ook in de Verenigde Staten daalde de rente daardoor verder, ondanks de aantrekkende economische groei en het verder verminderen van de obligatieaankopen door de Federal Reserve. Kennelijk wordt dit voldoende gecompenseerd door grote partijen -waaronder Chinese en Japanse - die op grote schaal Amerikaanse en Europese obligaties kopen. Voorts is het effect dat vorige week op de Zuid Europese obligatiemarkten speelde met betrekking tot de Portugese bank Espirito Santo weggeëbd en is de rente in Portugal, maar ook in Spanje en Italië, weer gedaald tot niveaus van voor deze problemen. Ook het rendement op Nederlandse 10-jaars staatsobligaties daalde en lag op donderdag onder de 1,4%.

Meer bedrijfsresultaten dan macro-cijfers

De komende week wordt een week vol met bedrijfsresultaten. Dit zal de macro-cijfers vermoedelijk wel enigszins wegdrukken. Toch staan er op dit laatste gebied ook nog wel een paar interessante cijfers op de agenda. In de week van 21 juli staan er maar liefst 32 bedrijven op de rol om hun resultaten over het tweede kwartaal te publiceren. Zonder volledig te willen zijn, kijken we daarbij in het internationale veld vooral met belangstelling uit naar Coca Cola, Microsoft (dat 18.000 banen gaat schrappen), Boeing, GlaxoSmithKline, Caterpillar, Roche en LVMH. In Nederland zullen Philips (dat problemen heeft met zijn Health Care divisie), Unilever, Reed Elsevier, Nutreco, AKZO Nobel, Air France KLM en Tom Tom, hun resultaten in de openbaarheid brengen. Kortom een enorme waslijst, die vermoedelijk wat meer duidelijkheid zal brengen in de stand van zaken in ondernemingsland. Op macro-economisch gebied is de publicatie van voorlopige cijfers van het sentiment onder inkoopmanagers in veel landen interessant. Daarnaast komen er ook veel cijfers over het algemene ondernemersvertrouwen in onder andere Duitsland (Ifo), België en Nederland. Op het vlak van het consumentenvertrouwen kijken we naar de EU, Italië en Duitsland en verder komen er uit de Verenigde Staten gegevens over de inflatie en de huizenmarkt.

Filteren op