Nationale kampioenen creëren

Trofee beker met rood wit blauw lint

Gisteren zat ik bij een presentatie over de strategische keuzes die retailers maken. De presentator ging stevig door op de keuze tussen slechts drie mogelijkheden. Bedrijven moeten zich - per business unit, maar ook als geheel - onderscheiden op operational excellence, productleiderschap óf zij moeten gaan voor customer intimacy. Een mix zou leiden tot ellende.

Een mix die past bij de ideale klant, de producten waarvoor deze bereid is te betalen en waarmee een concurrentievoordeel gerealiseerd kan worden. Stef Driessen Stef Driessen Sectormanager Leisure

De presentatie zat goed in elkaar en was doorspekt van voorbeelden van grote succesvolle bedrijven als Apple en IKEA . Maar is dit model van managementgoeroes Treacy & Wiersema opgewassen tegen de snelheid waarmee nieuwe markten ontstaan en andere markten verdwijnen? En wat heeft het midden- en kleinbedrijf - de ruggengraat van onze economie - er eigenlijk aan?