'Tapervrees' beheerst de financiële markten

Aandelencijfers met wereldkaart

Goede tot zeer goede cijfers over de Amerikaanse economie en toch onrust op de financiële markten, met koersdalingen op zowel de aandelen- als de obligatiemarkten. Beleggers vrezen dat het Amerikaanse stelsel van centrale banken eerder dan tot dusverre gedacht het opkoopprogramma van obligaties zal afbouwen, ook wel 'tapering' genoemd.

Aangezien de beleidswijziging van de Fed volgens ons grotendeels in de koersen is ingeprijsd, zou dat kunnen bijdragen aan terugkeer van de rust. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Op zichzelf is de reactie bij beleggers begrijpelijk en de kans, dat de Federal Reserve al volgende week stappen bekend maakt om het huidige opkoopprogramma van USD 85 miljard te verminderen, is fors toegenomen. Hoewel een start daarvan in maart 2014 nog steeds mogelijk is, zou een eerdere start nog niet zo gek zijn. Het zou in ieder geval duidelijkheid scheppen in de onrust die de afgelopen paar weken op de financiële markten heerst. Aangezien de beleidswijziging van de Fed volgens ons grotendeels in de koersen is ingeprijsd, zou dat kunnen bijdragen aan terugkeer van de rust.

AEX weer onder de 380
Aandelenmarkten zouden eigenlijk moeten profiteren van gunstige economische cijfers, die wijzen op afzet- en winsttoename. Desondanks zijn de beurzen de afgelopen week verder gedaald en sloot de AEX afgelopen donderdag weer bijna 2,5% lager dan vorige week vrijdag, op 377,82. Het begon vorige week vrijdag al met sterker dan verwachte werkgelegenheidscijfers in de Verenigde Staten. Het aantal banen buiten de landbouwsector is in november met ruim 200.000 toegenomen en de werkloosheid daalde van 7,3% tot 7,0% van de beroepsbevolking. Eerder al was de groei van de economie in het derde kwartaal opwaarts bijgesteld, van 2,8% tot 3,6% op jaarbasis ten opzichte van het tweede kwartaal. En deze week werd bekend dat de detailhandelsverkopen in november, met 0,7% ten opzichte van oktober, veel sterker zijn gestegen dan verwacht. Kortom, goede cijfers en toch dalen de koersen op alle toonaangevende beurzen. Niettemin staan die koersen nog een stuk hoger dan eerder dit jaar en is het voor bedrijven interessant om aandelenemissies te doen. Dat gold deze week bijvoorbeeld voor SnowWorld, dat naar de beurs ging om kapitaal te vergaren voor uitbreiding van zijn activiteiten in onder andere Frankrijk en Spanje. In de Verenigde Staten was Hilton succesvol met een aandelenuitgifte en in dit rijtje past wellicht ook het bod dat Liberty Global ( eigenaar van UPC) uit lijkt te gaan brengen op Ziggo, om het telecomnetwerk in de Benelux te versterken.

Onder 'eigenaar' verstaan wij in dit geval: alle natuurlijke personen die direct of indirect een belang hebben van 25% of meer in de relatie. Zoals aandelen, certificaten of eigenaarsbelang. Of de natuurlijke persoon die de beslissende zeggenschap heeft. In een aantal gevallen kunnen wij aanvullende gegevens vragen.

U bouwt dagelijks rente op over het geld op uw spaarrekening. Wij maken de rente die u heeft opgebouwd één keer per jaar naar u over. In een jaar (365 dagen) bouwt u iedere dag 1/365e van de spaarrente op. U krijgt rente over het werkelijk aantal dagen dat het geld op uw rekening heeft gestaan.

ECB overweegt strenger te zijn voor banken
Ook op de obligatiemarkt stonden de koersen onder druk, als gevolg van vrees voor de spoedige beleidswijziging door de Fed. Daarnaast speelt de Europese Centrale Bank (ECB) met de gedachte om Europese banken te verplichten om meer kapitaal aan te houden tegenover (staats)obligaties. De overeenstemming over de Amerikaanse begroting tussen Democraten en Republikeinen heeft niet geleid tot een daling van de kapitaalmarktrente, omdat de opwaartse druk door de vrees voor een snellere start van het verminderen van de monetaire stimulansen de overhand had. Voorts speelde in de eurozone een artikel van hoofdeconoom Peter Praet van de ECB een rol. Hij gaf aan dat het risico van staatsobligaties op de balansen van Europese banken wellicht groter is dan nu wordt geoordeeld en een hoger kapitaalbeslag vergt. Dit zou de prikkel voor banken om liquiditeitsinjecties te gebruiken voor de aanschaf van staatsobligaties aanzienlijk beperken en de effectiviteit van het monetaire beleid van de ECB vergroten. Vooral Italiaanse, Belgische en Spaanse banken, gevolgd door Cypriotische en Portugese banken, hebben relatief veel staatsobligaties op hun balans staan en zouden hiervan nadeel ondervinden.

Ondernemersvertrouwen komende week hoog op de agenda
Komende week is er geen bedrijfsnieuws van enige betekenis te verwachten. Van het macro-economische front zal de aandacht ongetwijfeld uitgaan naar de eerste schattingen over de stemming onder inkoopmanagers. Aan het begin van de week zullen de indices van inkoopmanagers in de industrie worden gepubliceerd in zowel Europa, als de Verenigde Staten en ook in China. Later in de week zullen dezelfde gegevens over de dienstensector verschijnen. Deze cijfers zullen een indicatie moeten geven of de positieve stemming zich ook in december voortzet. Daarnaast zal in Duitsland de zogeheten Ifo-index worden gepubliceerd, een meer directe indicator voor het ondernemersvertrouwen. En voorts kijken we natuurlijk ook met belangstelling naar het consumentenvertrouwen in december, dat in veel Europese landen aan het einde van de week wordt gepubliceerd. Optimistische consumenten kunnen het beeld van de Europese economie verder opfleuren, gezien het grote gewicht van de consumptie in de economie.

Filteren op