Toekijken lost kinderarbeid niet op

Child labour

Het is doodstil in de donkere, benauwde ruimte. Op de grond zit een jongen aan een lange tafel, ik schat hem een jaar of acht. Hij kijkt ons verschrikt aan. De naald in zijn handen maakt duidelijk dat hij aan het werk is. Dag in dag uit naait hij kleine kraaltjes op grote gewaden. Dertien uur lang, voor twaalf eurocent per dag.

In gesprek met alle stakeholders om kinderarbeid te bestrijden. Ghislaine Nadaud Ghislaine Nadaud Senior Advisor Risk, Advisory & Monitoring, afdeling Duurzaam Bankieren

Dit was in het najaar van 2010, in de sloppenwijken van New Delhi, India. Ik was getuige van een reddingsactie van de ngo Bachpan Bachao Andolan (BBA, Save the Childhood Movement). Deze organisatie bevrijdt kinderen op een vreedzame manier van kinderarbeid en -slavernij, en zorgt ervoor dat ze naar school kunnen. Jaarlijks redt BBA in India ongeveer duizend kinderen.

Kinderarbeid: actueel en hardnekkig

Op dit moment werken er in de wereld 168 miljoen kinderen in de leeftijd van 5 tot 17 jaar. De top 3 van sectoren waarin kinderarbeid voorkomt: landbouw, dienstverlening zoals huishoudelijk werk en industrie. Azië kent in absolute aantallen de meeste kindarbeiders, gevolgd door Sub-Sahara-Afrika en Latijns-Amerika. Deze kinderen maken producten die wij dagelijks gebruiken, zoals bijvoorbeeld handgeknoopte tapijten of met kraaltjes bewerkte sieraden. Kinderarbeid is dus dichterbij dan je denkt. De vraag naar goedkope en volgzame arbeiders is nog steeds groot. En doordat internationale productie- en toeleveringsketens zeer ingewikkeld in elkaar kunnen zitten, blijft het voor bedrijven lastig te traceren waar iets misgaat. Kortom: een complex probleem dat moeilijk aan te pakken is.

Geen financiering voor kinderarbeid

ABN AMRO kijkt niet vanaf de zijlijn toe. We accepteren geen kinderarbeid binnen de keten van onze leveranciers. Met andere woorden: we kopen geen spullen waarbij kinderen zijn ingezet in het productieproces. Daarnaast staat kinderarbeid op onze lijst van activiteiten die we nooit financieren. Voldoet een potentiële klant niet aan onze eisen op dit gebied, dan doen we geen zaken.

Onderzoek

We kunnen pas beoordelen of een bedrijf (in)direct betrokken is bij kinderarbeid als we de keten goed in beeld hebben. We winnen niet alleen informatie in bij bedrijven zelf, maar ook bij overheden en ngo’s, zoals BBA. Daarnaast spreken we met organisaties als Global March against Child Labour (GM), een wereldwijd netwerk van vakbonden en onderwijsorganisaties.

GM heeft veel kennis, ervaring en een waardevol netwerk. Als we bijvoorbeeld meer willen weten over mensenrechtenkwesties in de diamant- of cacaosector, kloppen we bij ze aan. Hun informatie maakt het makkelijker om potentiële klanten te screenen. En om onze huidige klanten op hun gedrag aan te spreken. Voor betrouwbaar keteninzicht zijn we dus in gesprek met alle stakeholders.

Verschil maken door invloed uit te oefenen

Overheden moeten ervoor zorgen dat kinderrechten niet worden geschaad en dat wetten worden gehandhaafd. Een zeer belangrijke rol. Maar kinderarbeid uitbannen, dat moeten bedrijven uiteindelijk ook zelf doen. Zij hebben de verantwoordelijkheid om mensenrechten te respecteren. Door hen te stimuleren om hun gedrag te veranderen, dragen we bij aan een wereld zonder kinderarbeid. Zo kan ABN AMRO een verschil maken.

Op woensdag 3 december organiseert ABN AMRO een conferentie over dit onderwerp.

Ngo’s Global March en BBA

Drijvende kracht achter zowel Global March als BBA is de Indiaase Kailash Satyarthi. Al ruim dertig jaar vecht hij samen met zijn mede-activisten voor een wereld vrij van kinderarbeid, waarin elk kind naar school kan gaan. In 2014 won hij de Nobelprijs voor de Vrede. Samen met Malala, het Pakistaanse meisje dat opkomt voor gelijke onderwijsrechten wereldwijd. Met hun doorzettingsvermogen en bevlogenheid inspireren zij anderen in de strijd tegen kinderarbeid.

Filteren op