Toenemende volatiliteit drukt koersen

Wereldbol schijnt op administratie

Wegens afwezigheid van Ben Steinebach is de blog deze week geschreven door Jacqueline van der Neut. Geen saaie momenten deze week. De beweeglijkheid van zowel aandelen- als obligatiemarkten liep op. Veel bedrijven kwamen deze week met kwartaalcijfers. Daarnaast bleven geopolitieke spanningen (Oekraïne, Gaza, economische sancties tegen Rusland ) het nieuws bepalen en werden de financiële markten opgeschrikt door het ingebreke blijven van Argentinië en een verlies bij de Portugese bank Espirito Sancto van bijna 5 miljard dollar. En tel hier positieve macro-economische cijfers uit de Verenigde Staten bij op.

Veel bedrijven kwamen deze week met kwartaalcijfers. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Ingrediënten voor een stevig rondje winstnemingen. Aandelenbeurzen daalden donderdag flink en ook vandaag zien we een mineurstemming op de financiële markten.

Politieke spanningen houden beurzen in hun greep

Deze week werden de EU-landen het eens over uitbreiding van economische sancties tegen Rusland vanwege het destabiliseren van de Oekraïne. De sancties worden vandaag van kracht. Russische banken krijgen o.a. geen toegang meer tot de Europese kapitaalmarkt (waar ze vorig jaar nog bijna 8 miljard euro ophaalden). De sancties treffen ook het Europese bedrijfsleven want de belangen van Europese bedrijven in Rusland zijn groot. Met name oliebedrijven Shell en BP, maar ook autofabrikant Volkswagen, hebben er grote investeringen gedaan. Bedrijven die deze week tweede kwartaalcijfers publiceerden zoals BP (met een belang in het Russische Rosneft) en Adidas refereerden aan de sancties en de mogelijk negatieve uitwerking die deze op hun resultaten kunnen hebben. Het is duidelijk dat de Russische economie zal worden getroffen door de sancties. Het Economisch Bureau van ABN AMRO heeft haar groeiverwachting voor de Russische economie voor dit jaar verlaagd van 1,0% naar 0,5%. En de verwachting voor volgend jaar is met een 0,5% verlaagd, naar 1,5%. Ook de situatie in het Midden-Oosten (met name Gaza) laat geen verbetering zien. Dit alles zorgde afgelopen week voor een verslechtering van het sentiment op de beurzen.

VS verrast met groeicijfer

Woensdag maakte het Amerikaanse ministerie van handel bekend dat de Amerikaanse economie in het tweede kwartaal is gegroeid met 4% ten opzichte van het eerste kwartaal. Economen hadden gerekend op een economische groei van 3%. De cijfers waren dus een positieve verrassing. Toch werden ze gemengd ontvangen omdat goede groeicijfers de vrees voeden dat de Amerikaanse rente eerder zal worden verhoogd. Een andere belangrijke indicator over de stand van de Amerikaanse economie kunnen we vanmiddag verwachten. Dan worden de Amerikaanse werkloosheidscijfers bekendgemaakt. Loonstrookverwerker ADP kwam al eerder deze week met cijfers. Deze waren ongeveer in lijn met de verwachting en duiden op een (verdere) verlaging van de werkloosheid. Als deze trend wordt bevestigd door de cijfers van vanmiddag, zal dit de angst voeden dat de rente in de VS sneller zal oplopen dan verwacht. Dit zal mogelijk verder druk op aandelen- en obligatiekoersen kunnen geven.

Niet alleen maar kwartaalcijfers

Het waren niet alleen kwartaalresultaten die deze week werden bekendgemaakt. De koers van chipmachinefabrikant ASML steeg woensdag met maar liefst 14%. Het bedrijf maakte bekend dat de testfase van zijn nieuwe EUV-technologie voorloopt op schema. Zorgen hierover hadden de koers van ASML de afgelopen weken onder druk gehouden. Verder kwam vastgoedbedrijf Corio in het nieuws. Er is een bod op het bedrijf uitgebracht door de Franse branchegenoot Klépierre. Aandeelhouders van Corio ontvangen per aandeel dat ze bezitten 1,14 aandelen van Klépierre. Dit betekent een prijs van 41,44 euro voor een aandeel Corio, gebaseerd op de slotkoers van 28 juli. Dit is een premie van 15,6%. De grootste aandeelhouders van Klépierre, Simon Property Group en BNP Paribas, staan achter de transactie. Ook pensioenuitvoerder APG staat, als grootste aandeelhouder van Corio, achter de overname.

In het cijferseizoen was het de week van de oliebedrijven: BP, Shell, Total en Exxon Mobil presenteerden hun kwartaalresultaten. Shell had goede resultaten door hogere energieprijzen en betere productievolumes. De cijfers van Total vielen tegen en de solide kwartaalresultaten van BP werden overschaduwd door negatief nieuws uit Rusland en het vonnis door een Haags tribunaal dat Rusland veroordeelde tot het betalen van een boete 50 miljard dollar voor de onteigening van oliebedrijf Yukos. Belanrijke delen van Yokos zijn nu eigendom van staatsoliebedrijf Rosneft, waarin BP een belang heeft van 19,75%. Exxon Mobil had gemengde resultaten. De winst was goed maar de productie viel fors lager uit dan verwacht.

Bedrijfsresultaten volgende week

Het cijferseizoen is nog niet afgelopen. Ook volgende week zal het druk zijn met bedrijfsresultaten. We kunnen dan cijfers verwachten van o.a. PostNL, DSM, ING, Nestlé en van verzekeraars Allianz en Zurich Insurance Group.

De belangrijkste macro-economische cijfers voor de komende week zijn, zoals eerder vermeld, het Amerikaanse werkloosheidscijfer vrijdagmiddag. Verder zullen volgende week alle ogen gericht zijn op de Europese Centrale Bank die donderdag het rentebesluit en een beleidsdocument publiceert.

Filteren op