Turbulentie op de financiële markten houdt aan

Storm donkere lucht

Ook de afgelopen week heeft de correctie op de financiële markten zich voortgezet. De koersen van aandelen en obligaties daalden en de rente steeg. Zowel de olieprijs als de euro stegen verder.

De publicatie van macro-economische indicatoren had de afgelopen week niet veel invloed Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Aanvankelijk werd de onrust vooral toegeschreven aan de moeizame onderhandelingen met Griekenland, terwijl de tegenvallende economische groei in de Verenigde Staten in het eerste kwartaal nog eens extra olie op het vuur gooide. De huidige correctie gaat echter verder en speelt zich op alle belangrijke markten af. Vermoedelijk is de stijgende rente de aanstichter. De afgelopen week steeg de 10-jaarsrente in Duitsland van 0,36% tot 0,7% en in de Verenigde Staten van 2,04% tot 2,18%. In Duitsland heeft de 10-jaarsrente op 21 april echter een laagtepunt van 0,07% bereikt en voor de huidige 0,7% moeten we teruggaan naar begin december 2014, dus voordat de Europese Centrale Bank (ECB) het eerste signaal gaf dat ze een opkoopprogramma van obligaties zou beginnen. De stijging van de rente wordt wel in verband gebracht met de verkoop van obligaties door beleggers die deze effecten te duur vinden worden terwijl het opkoopprogramma van de ECB (EUR 60 miljard per maand) daar kennelijk niet tegenop weegt. Ook de oplopende inflatieverwachtingen, samenhangend met de stijging van de olieprijs (tot bijna USD 70 per vat), spelen vermoedelijk een rol. Overigens verwachten we niet dat dit het begin is van een fors verder stijgende rente, omdat de ECB elke maand weer voldoende obligaties blijft opkopen. In ieder geval heeft de gestegen rente bijgedragen aan de stijging van de euro en ook aan de daling van de aandelenkoersen. In de Verenigde Staten vond per saldo een daling van de aandelenkoersen plaats met 1% (S&P-500), terwijl de dalingen in Europa over het algemeen wat groter waren (tussen 1,4% en 2%). De publicatie van macro-economische indicatoren had de afgelopen week niet veel invloed. Wel schrokken de markten enigszins van de opmerking van Fed-voorzitter Yellen dat de koersen op de aandelenmarkten aan de hoge kant zijn. Het effect van de Britse verkiezingen moet nog worden afgewacht. De klinkende overwinning van de 'Conservatives' van David Cameron wordt voor de regeringscoalitie meer dan geneutraliseerd door het forse verlies van de liberale democraten van Nick Clegg. Labour kon echter niet profiteren omdat ze vooral veel zetels verloren aan de nationalistische partijen in Schotland en Wales. David Cameron zal ongetwijfeld weer gaan regeren en zijn belofte gestand moeten doen dat hij een referendum zal uitschrijven over het Britse lidmaatschap van de Europese Unie.

Bedrijfsresultaten laten een positief beeld zien

De onrust op de aandelenmarkten kan niet worden geweten aan de gepubliceerde bedrijfsresultaten. Ook het macronieuws in Europa was over het algemeen positief. Vrijdagmorgen leken de markten weer op te veren. De stemming onder Europese inkoopmanagers in de dienstensectoren, die afgelopen week werd gepubliceerd, was in april ongeveer op hetzelfde niveau als in maart en iets beter dan de eerder gepubliceerde voorlopige cijfers. Ook de orderontvangsten in de Duitse industrie waren, met een stijging van bijna 1% in maart, in lijn met de verwachtingen, wat als positief kan worden beoordeeld. Als we de hele reeks bedrijven, die de afgelopen week hun bedrijfsresultaten over het eerste kwartaal presenteerden, de revue laten passeren dan was dat bij de meeste bedrijven positief en vaak ook beter dan de consensusverwachting. Van de grote internationale bedrijven presenteerde alleen Siemens gemengde resultaten, maar voegde er wel aan toe dat de vooruitzichten voor de rest van 2015 positief zijn. In Nederland publiceerde PostNL een daling van de onderliggende winst (EBIT) met 20% en bleef daarmee achter bij de verwachtingen. Naar onze mening is het eerste kwartaal echter niet representatief voor het hele jaar en kan het bedrijf de daling in de rest van het jaar compenseren. Nationale Nederlanden (NN Group) presenteerde op het oog wel solide resultaten, die overigens vooral het gevolg waren van een winststijging bij Japan life. Omdat het moeilijk zal zijn om deze positieve bijdrage in de rest van het jaar te herhalen, zouden er dan wel eens wat tegenvallers op de loer kunnen liggen. Verder waren het voornamelijk positieve tot zeer positieve resultaten, zowel internationaal (bijvoorbeeld BMW, HSBC, Kuka, Anheuser-Busch en Adecco), als in Nederland. In Nederland publiceerden ING, Aperam en TKH zeer sterke resultaten. De AEX daalde per saldo met 1,9% ten opzichte van vorige week vrijdag tot 478,78 op donderdag. Vrijdagmorgen stond de index weer op 482 punten.

Aandacht verschuift komende week weer naar macrobeeld

Het resultatenseizoen is weliswaar nog niet helemaal ten einde, maar de belangrijkste bedrijven hebben hun resultaten al wel gepubliceerd. Daarmee zal de aandacht weer wat meer naar de macro-economie verschuiven. De week begint met een vergadering van de eurogroep onder leiding van Jeroen Dijsselbloem. De ministers van financiën zullen proberen om Griekenland te bewegen om meer hervormingen en bezuinigingen door te voeren. De Duitse minister Schäuble heeft echter al aangegeven dat hij komende week nog geen doorbraken verwacht, hoewel hij wel vindt dat de onderhandelingen in een betere en constructieve sfeer verlopen. Verder worden er in veel belangrijke landen gegevens gepubliceerd over de industriële productie. Dat betreft zowel de Verenigde Staten en China (beide over april) als het Verenigd Koninkrijk en de eurozone (beide over maart). Daarnaast worden in Europa bijgestelde cijfers over de economische groei in het eerste kwartaal bekend gemaakt. In Japan kijken we uit naar de presentatie van de 'leading indicator', die inzicht kan geven in de vraag of de Japanse economie weet te herstellen van een wat zwakkere periode. In China verschijnen - naast het verloop van de industriële productie - ook gegevens over investeringen en detailhandelsverkopen in april. Ook in de Verenigde Staten worden nieuwe cijfers over de detailhandel in april en over het consumentenvertrouwen in mei (gemeten door de universiteit van Michigan) bekend gemaakt. Op het gebied van de bedrijfsresultaten is het seizoen in de Verenigde Staten grotendeels voorbij. Europa loopt daar altijd wat bij achter en nog een paar bedrijven publiceren hun resultaten, waarvan Vivendi, Enel, Deutsche Telekom, Telefonica, SAB Miller en Deutsche Post de belangrijkste zijn. In Nederland kijken we met belangstelling uit naar de resultaten van Aegon en Imtech.

Filteren op