Verzwakking wereldeconomie drukt beursstemming

Man op ladder verrekijker

De afgelopen week heerste er weer een klassieke stemming van risico-aversie op de internationale financiële markten. De aandelenmarkten gingen overal omlaag en op de obligatiemarkten werden weer kleine winsten geboekt, waardoor de rente licht daalde.

De industriële productie bleek in augustus veel sterker te zijn gedaald dan was verwacht Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De hoofdoorzaak van de negatieve stemming was een verslechterend vooruitzicht voor de wereldeconomie. Nadat de voorgaande week nog werd afgesloten met een zeer sterk banenrapport uit de Verenigde Staten (een groei van de werkgelegenheid met 248.000 banen), sloeg de stemming deze week om met slechte cijfers uit Duitsland. Zowel de industriële orders, als de industriële productie bleken in augustus veel sterker te zijn gedaald dan was verwacht. Hoewel er een paar oorzaken voor zijn, die vanaf september vermoedelijk de andere kant op werken (doorwerking van de sterke euro in het begin van dit jaar, spanningen in Oekraïne en een opvallende concentratie van vakantie in augustus), vielen de dalingen de markten rauw op het dak.

In de loop van de week publiceerde bovendien het IMF zijn halfjaarlijkse World Economic Outlook en daarin zijn de ramingen voor de wereldeconomie voor 2014 en 2015 licht verlaagd. Hoewel dit vooral het gevolg was van neerwaartse bijstellingen voor de Europese groei en de Verenigde Staten sterker dan trendmatig blijven groeien, werd ook de stemming op de Amerikaanse aandelenmarkten erdoor gedrukt. Tenslotte wees Mario Draghi - de president van de Europese Centrale Bank - er nog maar weer eens op dat de groei in de eurozone dreigt terug te vallen. Hij riep de lidstaten op om te doen wat in hun vermogen ligt om de groei te stimuleren en de dreigende deflatie af te wenden. Door al deze sombere berichten werd de goede stemming van het positieve Amerikaanse banenrapport van vorige week volledig teniet gedaan. De meeste beurzen sloten donderdag dan ook met verliezen van tussen de 2% en 3,5%, waarbij er weinig verschil was tussen de Verenigde Staten en Europa. Een uitzondering was de Hang Seng-index van Hong Kong, die wat wist te herstellen van de daling die het gevolg was van de studentenprotesten in de voorgaande week. Hoewel de koersbewegingen op de internationale obligatiemarkten beperkt bleven, daalden de rendementen licht.

Aandeel Imtech in een wilde achtbaanrit

De afgelopen week is het resultatenseizoen traditioneel afgetrapt door het Amerikaanse Alcoa. Daarnaast waren er nogal wat Nederlandse bedrijven die - veelal negatief - in de belangstelling stonden. De AEX kon zich dan ook niet aan het internationale beeld onttrekken en verloor per saldo ruim 2%. Aluminiumproducent Alcoa verraste in het derde kwartaal positief met een omzetgroei van 7% tot USD 6,2 miljard en een winst van USD 149 miljoen. De positieve cijfers werden ondergesneeuwd door het negatieve macro-economische nieuws, vermoedelijk mede omdat de resultaten van Alcoa in het verleden niet altijd een goede indicator voor de rest van het resultatenseizoen bleken te zijn. Op de Nederlandse markt kwam een reeks bedrijven in het nieuws. Midden in de week gaf Air France KLM een winstwaarschuwing van EUR 500 miljoen vanwege de schade die is geleden door de recente staking van de piloten. Imtech kwam met een claimemissie, die EUR 600 miljoen moet opleveren om de schuld van het bedrijf te reduceren. Het aandeel verloor woensdag 15% om. Op donderdag - toen de gegevens over de emissie bekend werden - kwam het aandeel in een soort achtbaan terecht. Omdat er relatief weinig aandelen uitstaan ten opzichte van de - tegelijkertijd verhandelbare - 60 miljard claims, ontstaat er schaarste waardoor er grote koersschommelingen optraden. Op een bepaald moment stond de koers zelfs 2000% hoger. Ook het mogelijk terug moeten draaien van shortposities (kopen van aandelen) door beleggers kan daarbij een rol hebben gespeeld. Het aandeel BAM was afgelopen week een van de grote verliezers. Het bedrijf dat dit jaar al 50% minder waard is geworden, kondigde een reorganisatie aan die 650 werknemers hun baan kost. Ten slotte won het aandeel Exact donderdag 15% nadat bekend werd dat Private Equity-firma APAX het bedrijf wil overnemen voor EUR 32 per aandeel.

Veel richtingbepalend nieuws te verwachten in de komende week

De komende week komt het resultatenseizoen echt op stoom met bedrijven uit vooral de Verenigde Staten. Op macro-economisch vlak is het ook weer wat drukker dan de afgelopen week. Vooral inflatiecijfers uit (landen van) de eurozone zullen met argusogen worden bekeken. In de Verenigde Staten zijn het vooral een paar grote banken (Goldman Sachs, JP Morgan Chase en American Express, die hun resultaten over het derde kwartaal zullen presenteren. Daarnaast zal vermoedelijk met veel belangstelling worden uitgekeken naar General Electric, dat over het algemeen wordt gezien als een goede afspiegeling van de Amerikaanse economie. Tenslotte publiceren ook nog de farmaceut Johnson & Johnson en het IT-bedrijf Intel de komende week hun resultaten. In Europa zijn producent van luxe goederen LVMH en de Zwitserse bedrijven Roche en Nestlé de eerste Europese bedrijven die hun resultaten over het derde kwartaal zullen presenteren. In Nederland verzorgen ASML en Ziggo komende week de aftrap.

Op macro-economisch gebied kijken we uit naar de inflatie in het Verenigd Koninkrijk, maar vooral ook in de eurolanden Italië en Frankrijk over september. Ook zal bekend worden of de 0,3%, die eerder voor de eurozone als geheel voor september bekend werd gemaakt, definitief is. Daarnaast zullen er ook inflatiecijfers komen uit China en de Verenigde Staten. Voorts zal in Duitsland en de eurozone de zogeheten ZEW-index verschijnen, die inzicht geeft in de opinie van investeerders over de Duitse en Europese economie. Getuige de somberheid van de afgelopen week zal dat zeker met belangstelling worden bekeken. Datzelfde geldt ook voor gegevens over de industriële productie in augustus uit de Europese Unie (in het licht van de Duitse cijfers) en ook uit de Verenigde Staten. Tot slot zullen de eerste gegevens over de Amerikaanse conjunctuur over oktober verschijnen in de vorm van de Philadelphia Fed index.

Filteren op