Wisselende stemmingen op de beurzen

Aandelencijfers

De toonaangevende internationale aandelenmarkten konden de afgelopen week maar moeilijk richting vinden. Dat had voor een belangrijk deel te maken met het nieuws – zowel van bedrijven als over de macro-economie – dat weinig eenduidig was. Per saldo sloten de Amerikaanse beurzen met een verlies van 1,5% tot 2% ten opzichte van vorige week vrijdag. Voor de meeste Europese beurzen resteerden er, ondanks behoorlijke koersdalingen op donderdag, nog wel kleine plusjes. De AEX wist woensdag zelfs even boven de 380 uit te stijgen maar sloot donderdag na een daling met ruim 1% op 375,58 punten.

Het nieuws – zowel van bedrijven als over de macro-economie – was weinig eenduidig. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Europa uit de recessie
Na een aantal weken met overwegend positieve macro-economische berichten, kwamen er de afgelopen week toch ook een paar tegenvallers op de schermen. Het positieve was natuurlijk dat de Europese economieën in het tweede kwartaal van dit jaar met 0,3% sterker zijn gegroeid dan verwacht, iets wat overigens vooral op het conto van Duitsland en Frankrijk kan worden geschreven.

Daar stond tegenover dat een tweemaal zo sterke groei van Japan nu juist weer een tegenvaller bleek. In de Verenigde Staten zijn in augustus de Philadelphia Fed index en de Empires State Manufacturing index tegen de verwachting in gedaald. Deze geven een eerste indicatie over de economische ontwikkeling in augustus in de streken rond Philadelphia en New York en dat was daarom ook zo tegenvallend, aangezien het vergelijkbare nationale cijfer in juli zeer sterk was gestegen.

Ook van de kant van het bedrijfsnieuws waren de signalen niet erg eenduidig. In Nederland publiceerden zowel Aalberts als Boskalis resultaten die achterbleven bij de verwachtingen. Boskalis had dat vooral te danken aan tegenvallende baggeractiviteiten, die ook de komende kwartalen een dempend effect op de omzet en winst zullen hebben. Voor Aalberts geldt dat de onderliggende trend gunstig blijft, mede omdat het bedrijf blijft investeren.

Inkoopmanagers zetten komende week de toon
De komende week loopt het internationale resultatenseizoen geleidelijk ten einde, met alleen nog tweede kwartaalresultaten van Home Depot en Hewlett Packard. In ons eigen land zijn er nog wel een paar interessante bedrijven die hun resultaten presenteren. De meest opvallende daarvan zijn Heineken en Ahold, maar daarnaast publiceren ook Heijmans, TKH, Unit4, BAM en Vopak.

Op macro-economisch vlak ligt het zwaartepunt op donderdag. Dan is de publicatie van de eerste schatting van veel inkoopmanagersindices, zowel in de Verenigde Staten als in Europa en in China. We zullen dan zien of Philadelphia en New York een goede maatstaf waren voor de rest van de wereld. Daarnaast kijken we de komende week uit naar het vertrouwen bij consumenten in Nederland en in Europa, naar de Duitse werkgelegenheid en naar cijfers over de Amerikaanse huizenmarkt .

Beleggingsvisie, Vraag & Antwoord
In juli organiseerden we een online informatieavond Beleggingsvisie. Tijdens deze avond konden beleggers vragen aan ons stellen. Niet alle vragen zijn aan bod gekomen. De komende weken zal ik wekelijks een of meerdere vragen aan bod laten komen op onze website.

Deze week: Waarom staat de Nederlandse economie er zoveel slechter voor dan veel andere (Europese) landen en hoe kan een verbetering worden bewerkstelligd?

Filteren op