Zit er nog meer in het vat?

Jaknikkers olievelden

Deze week streden goede macro-economische cijfers en dalende olieprijzen om de gunst van de belegger. Centrale bankiers deden nog een duit in het zakje met opmerkingen over hun inflatieverwachtingen, China vierde zijn vrijgezellen dag, Amerika haar 'Veterans Day' en met name Europese bedrijven kwamen met hun kwartaalcijfers. Per saldo kwamen de beurzen deze week nauwelijks van hun plaats.

Het negatieve sentiment rondom olie wordt veroorzaakt door de hoge olieproductie wereldwijd Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De prijs van een vat ruwe Brent olie daalde tot onder de USD 80,-, het laagste niveau sinds september 2010. Brent-olie is een benchmark voor aardolie, een oliesoort die in de internationale oliehandel wordt gebruikt om olie met verschillende eigenschappen te classificeren. Iedere oliesoort heeft zijn eigen prijs. De naam Brent-olie is afgeleid van het olieveld Brent in de Noordzee. Dit olieveld van Royal Dutch Shell (Koninklijke Olie) was ooit één van de productiefste olievelden van Groot-Brittannië, maar nadert nu het einde van zijn productie.

Aardolie uit Europa, Afrika en het Midden-Oosten wordt geprijsd op basis van de prijs van Brent-olie. Het negatieve sentiment rondom olie wordt veroorzaakt door de hoge olieproductie wereldwijd, mede gevoed door de schalie-olieproductie in de Verenigde Staten, en de gematigde vooruitzichten voor de wereldwijde economische groei de komende jaren. Later deze maand komt de OPEC bij elkaar, maar de verwachting is dat de olieproducerende landen hun productie niet wensen te verlagen. Interessant in deze is het gerucht dat in de markt rondgaat, dat olieproducent Mexico zich voor een bedrag van bijna USD 800 miljoen heeft verzekerd tegen een verdere daling van de olieprijzen volgend jaar.

Olie-industrie op zijn kop?

De dalende olieprijs had zijn invloed op nagenoeg de hele olie-industrie. In Nederland zagen we natuurlijk al eerder dat bodemonderzoeker Fugro haar winst- en omzetverwachtingen moest bijstellen, omdat grote olieproducenten orders uitstellen of zelfs afzeggen. Ondertussen heeft de Amerikaanse oliegigant ExxonMobil zijn positie van op één na grootste beursgenoteerde onderneming (na Apple) moeten afstaan aan Microsoft. De koers van Koninklijke Olie daalde de afgelopen 4 beursdagen met ruim 4% en trok als grootste Amsterdamse beursfonds de AEX mee oplaag. Om een andere reden kwam de Schiedamse olieplatvormbouwer SBM Offshore in het nieuws. Woensdag maakte het bedrijf bekend voor USD 240 miljoen vervolging af te kopen bij het Openbaar Ministerie in verband met omkoping van Afrikaanse en Braziliaanse ambtenaren en valsheid in geschrifte. Het gaat hier om de grootste corruptiezaak uit de Nederlandse geschiedenis. Ook werd bekend gemaakt dat rechtsvervolging in de Verenigde Staten door de autoriteiten is uitgesloten. Vervolging in Brazilië kan in principe alleen plaatsvinden in de vorm van een tijdelijk verbod om in het land actief te zijn. Hiermee lijkt een zwarte bladzijde voor SBM Offshore te zijn afgesloten. Daags na deze aankondiging publiceerde het bedrijf zwakke derde kwartaalcijfers en maakte het bekend de vloot met olieproducerende schepen naar de beurs te brengen. Met de opbrengst uit deze verkoop kan het bedrijf haar schuldenpositie verder verlagen. Belangrijker is dat het bedrijf vertrouwen heeft in het behalen van de financiële doelstellingen voor 2014.

In de Verenigde Staten kondigden donderdagavond de nummers 2 en 3 in de olieservice-industrie, Halliburton en Baker Hughes, aan te willen fuseren. Dit zou de grootste fusie zijn in de Amerikaanse olie-industrie sinds jaren. Als de fusie doorgaat ontstaat qua omzet het grootste olieservice bedrijf ter wereld. Concurrent Schlumberger blijft met een beurswaarde van ruim USD 122 miljard wel nog veruit de grootste. Verder verhoogde Boskalis vanmorgen haar winstverwachting voor dit jaar. Het liet weten dat het serieus kijkt naar onderdelen van Fugro, waar het onlangs een belang van 15% in opbouwde.

Ahold, Aegon en 'Vrijgezellen dag'

Tot slot kwamen deze week twee grote Nederlandse multinationals met hun derdekwartaalcijfers. Ahold rapporteerde derdekwartaalcijfers die overeenkwamen met onze verwachtingen. De omzet steeg met 1,5% tegen een constante wisselkoers. De omzetstijging heeft met name te maken met de overname van 49 Spar-winkels in de Tsjechische Republiek.

De cijfers van Aegon stelden beleggers teleur. Maar als we verder kijken dan dit derde kwartaal dan geloven we dat het bedrijf nog voldoende mogelijkheden heeft om zijn rendement voor aandeelhouders te verbeteren. Voor 2015 verwachten onze analisten dat de 'total shareholder return' uitkomt op circa 6,5%, bestaande uit dividend in contanten en het terugkopen van aandelen. Maandag was het 'single's day' in China (vaak vergeleken met Cyber Monday in de Verenigde Staten). Deze dag is inmiddels uitgegroeid tot 's werelds grootste online koopdag. Eén van China's grootste online webwinkels meldde een omzet op deze dag van ruim USD 9,3 miljard, een stijging van circa 62% (!) ten opzichte van vorig jaar.

Mark Schneiders, in afwezigheid van Ben Steinebach

Filteren op