Waarom de campagne veilig bankieren?

Logo ABN AMRO

Vandaag lanceren de gezamenlijke banken een nieuwe publiekscampagne: 'Veilig bankieren'. De campagne heeft als doel klanten attent te maken op de werkwijze van criminelen en ze bewust te maken van een veilig internetgebruik.

Gijs Schreuder, directeur betalen particulieren bij ABN AMRO: "Uit onderzoek blijkt dat 98% van de gebruikers internetbankieren veilig vindt, maar nog steeds neemt 20% onvoldoende maatregelen. Veel gebruikers hebben verouderde of zelfs geen antivirusprogramma's of spamfilters geïnstalleerd op hun computer. Bovendien reageren te veel mensen op onbekende e-mails of geven hun privégegevens prijs. Vervolgens kunnen criminelen hun slag slaan."

Inzicht in de criminelenpraktijken

De pay-off van de campagne is dan ook 'Als je weet hoe ze opereren, kun je je ertegen wapenen'. De campagne geeft gebruikers inzicht in de praktijken van criminelen en wat zij kunnen doen om niet het slachtoffer te worden van internetcriminaliteit.

Hoe groot is het probleem op dit moment?

ABN AMRO signaleert voor skimming een dalende trend. Ook bij andere banken is de schade de eerste helft van het jaar sterk afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Maar recent hebben criminelen via valse e-mails en telefoontjes gegevens geprobeerd te bemachtigen om daar vervolgens mee te frauderen. De schade is gelukkig beperkt gebleven. Maar het blijft continu opletten voor iedereen. Deze campagne kan daar een belangrijke rol in spelen.

Welke vormen van criminaliteit zijn er?

Vormen van criminaliteit zijn skimming (kopieren van de magneetstrip), het verspreiden van kwaadaardige software (malware) en phishing (hengelen). Bij die laatste nemen criminelen telefonisch of via e-mail contact op met de klant en doen zich voor als medewerkers van de bank. Vervolgens proberen ze vertrouwelijke gegevens te ontfutselen. Het is belangrijk dat de consument daar niet intuint. ABN AMRO, of een andere bank, zal nooit om uw persoonlijke inlogcodes of pincode vragen. Verder is het belangrijk om, als u pint, uw hand af te schermen en uw computer adequaat te beveiligen.