Wat doet ABN AMRO om klanten tegen skimming te beschermen?

Logo ABN AMRO

Vertrouwen van de klant in het gebruik van de betaalpas is voor ABN AMRO erg belangrijk. Klanten hoeven zich geen zorgen te maken over eventuele fraude. Mocht er toch fraude gepleegd worden, dan kan de klant er van op aan dat de schade door ons wordt vergoed. Daarnaast nemen we diverse maatregelen om veilig gebruik van uw betaalpas te bevorderen en fraude te voorkomen c.q. de risico's te beperken.

De afgelopen periode is er veel nieuws geweest over skimming, oftewel pinpasfraude. ABN AMRO heeft verschillende methoden om klanten tegen skimming te beschermen. Gijs Schreuder, directeur particulier betalingsverkeer, legt uit wat de bank zoal doet.

Hoe zijn de geldautomaten van ABN AMRO beveiligd?

Om skimming tegen te gaan heeft ABN AMRO al haar geldautomaten voorzien van een speciaal veiligheidsmondje. Deze beveiligde pasinvoer staat afgebeeld op het beeldscherm van de geldautomaat. Klanten kunnen bij een geldopname zien of de pasinvoer niet gemanipuleerd is. Daarnaast maken de geldautomaten gebruik van de goed beveiligde chip op de pinpas. Dit is ook het geval bij alle betaalautomaten die werken volgens het nieuwe pinnen. Als u meent dat pinnen bij een geld- of betaalautomaat door omstandigheden niet goed mogelijk is, kunt u dit melden bij het landelijke meldingsnummer 030 - 283 65 55.

Wat gebeurt er als je betaalpas toch geskimd wordt?

Het gebruik van de betaalpas door klanten wordt op verschillende manieren gevolgd om mogelijke fraude te kunnen ontdekken. Als er met één betaalpas zowel in Arnhem als in New York geld wordt opgenomen binnen een uur, dan kunnen we vaststellen dat er iets mis is. Wij blokkeren de betaalpas dan onmiddellijk en zorgen ervoor dat de eigenaar op de hoogte wordt gesteld. Dit doen we door klanten te sms'en, te bellen en een brief te sturen. Klanten krijgen automatisch, zonder kosten, een nieuwe betaalpas.

Skimacties sporen we op door transacties te vergelijken met betalingen in Nederland. Dit monitoren gebeurt automatisch en continue. Stel: van 100 Nederlandse passen wordt het maximale bedrag opgenomen op een geldautomaat in het buitenland. Als die 100 mensen ook allemaal bij dezelfde supermarkt hebben betaald op een bepaalde betaalautomaat in een bepaalde periode, dan gaan we er vanuit dat er iets niet klopt. De betaalautomaat in de supermarkt was dan waarschijnlijk geskimd. Ook dan worden alle passen geblokkeerd waarmee in deze periode een betaling is gedaan. Onze klanten hoeven dan niets te doen. Wij doen aangifte bij de politie en handelen de zaak verder af.

Wat kan de klant doen?

Het is belangrijk dat klanten zelf ook regelmatig hun bankafschriften controleren of de laatste betalingen of geldopnames bekijken met Internetbankieren. Als hier onbekende betalingen op staan dient de klant direct contact op te nemen met ABN AMRO bank.

Krijg ik mijn geld terug als ik de dupe ben van skimmers?

Ja. Als er geen sprake is van grove nalatigheid krijgen klanten altijd hun geld terug. Als wij het skimmen ontdekken, of als de klant een melding maakt, dan gebeurt dit automatisch. Wij kunnen achterhalen of er sprake is geweest van skimming. Als klanten bijvoorbeeld hun betaalpas uitlenen of hun pincode aan anderen verstrekken, dan kunnen we niet garant staan voor de risico's die ze op die manier lopen. Het is daarom ook belangrijk dat klanten zorgvuldig omgaan met hun betaalpas en pincode.

En wat als er geen sprake is van pinpasfraude?

We blokkeren preventief alle betaalpassen waarvan we vermoeden dat deze geskimd zijn. In veel gevallen zullen er dan nog geen fraudeopnames hebben plaatsgevonden. Klanten kunnen het blokkeren als een ongewenste actie van de bank opvatten. Dit nadeel weegt niet op tegen alle keren dat we onze klanten proactief beschermen tegen skimming. Door klanten te bellen of te sms'en kunnen we vaak snel achterhalen of er een verklaring te vinden is voor een vreemde betaling of geldopname. Als dat zo is, dan deblokkeren we de betaalpas en kan de klant deze direct weer gebruiken.

Hebt u nog tips voor klanten?

• Bewaar nooit uw pincode en betaalpas samen. Niet in uw portemonnee, maar ook thuis niet.

• Zorg ervoor dat u de toetsen altijd goed afschermt als u uw pincode intoetst.

• Geef uw pinpas nooit af voor een betaling of geldopname. Ook niet in restaurants of bij tankstations.

• Zorg dat u de nummers van de standby service van ABN AMRO bij de hand heeft. Zo kunt u snel bellen als u denkt dat er iets niet in orde is.

Relevante links