ABN AMRO neemt deel aan 1e MBO-Koplopersoverleg

Dinsdag 25 oktober heeft het 1e MBO-Koplopersoverleg plaatsgevonden. MVO Nederland organiseerde dit overleg voor zo’n 50 vertegenwoordigers van 30 grote bedrijven die een koploperfunctie vervullen op het gebied van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO).

Doel van het event is door samen te werken op bepaalde thema’s het maatschappelijke rendement van MBO-activiteiten te kunnen vergroten. De thema’s die aan bod kwamen waren:

- Mantelzorg
- Arbeidsparticipatie
- Aansluiting onderwijs op de arbeidsmarkt
- Leefbaarheid in wijken
- Financiële zelfredzaamheid en vitaliteit
- Gezond eten en bewegen.

ABN AMRO was als host trekker van het thema financiële zelfredzaamheid en vitaliteit. Danielle Schutgens, Directeur ABN AMRO Foundation: ‘Voor de bank is dit een belangrijk thema, omdat we een lange traditie hebben op het gebied van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. De laatste jaren zijn er diverse duurzame maatschappelijke programma’s ontwikkeld zoals bijvoorbeeld ‘word een held met je geld’ voor de jongere doelgroep en een coachingsprogramma met ‘Qredits’ voor startende micro-ondernemers.

Doel van dit Koplopersoverleg is wat ABN AMRO betreft tweeledig. Enerzijds moet er meer bewustwording gecreëerd worden dat maatschappelijke impact voorop moet staan rondom het maatschappelijk ondernemen van bedrijven.  Als ondernemingen over de grenzen kijken van hun eigen bedrijfsaanpak, kan er veel meer effect gerealiseerd worden voor de kwetsbare groepen.

Daarnaast zijn er veel mooie projecten binnen grote ondernemingen die langs elkaar heen werken. Door goede partnerships met elkaar aan te gaan ontstaat er meer efficiency en wordt de samenwerking  qua maatschappelijke impact veel effectiever.’ Binnen het thema financiële zelfredzaamheid en vitaliteit is samen met onder andere het Nibud, ING, Vodafone en Delta Lloyd gesproken over de meest effectieve aanpak.